Το HAT LS2 είναι ένα ελαφρύ μονοκινητήριο διθέσιο αεροπλάνο που αναπτύχθηκε από την Hellenic Aeronautical Technologies. Ο σχεδιασμός ξεκίνησε το 1990 και ακολούθησε η κατασκευή πρωτοτύπου…
- Από τον Μπάμπη Παπασπύρο
Το HAT LS2 το οποίο εξελίχθηκε από την ελληνική εταιρεία Ελληνικές Αεροναυτικές Τεχνολογίες (HAT – Hellenic Aeronautical Technologies), η όποια ιδρύθηκε από τον αεροναυπηγό Αναστάσιο Μακρυκώστα πρώην υπάλληλο της ΕΑΒ. Η μικρή αυτή ελληνική εταιρία εξειδικεύεται στην κατασκευή εξαρτημάτων αεροσκαφών από συνθετικά υλικά.
Πρόκειται για ένα μονοκινητήριο, χαμηλοπτέρυγο ελαφρύ αεροσκάφος με σταθερό σύστημα προσγείωσης. Το αεροσκάφος φέρει ένα κινητήρα της Volkswagen των 64 ίππων. Το πρωτότυπο HAT LS2 πρωτοπέταξε στις 23 Μαΐου του 1997 και στις 2 Σεπτεμβρίου του 1999 έλαβε από την ΥΠΑ πιστοποίηση πλοϊμότητας.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του από το redstar.gr.
Δείτε και την εγγραφή του αεροσκάφους στο νηολόγιο της ΥΠΑ
Καθώς και την λίστα κατασκευαστών αεροσκαφών του ICAO, όπου περιλαμβάνεται η HAT, ως η μοναδική ελληνική εταιρεία…
Άλλο ένα ελληνικό σύστημα…στην προκειμένη περίπτωση ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής αεροσκάφος, με άδεια πλοϊομότητας από την ΥΠΑ και καταχωρημένο στην λίστα κατασκευαστών του ICAO…που παρέμεινε αναξιοποίητο…Μάλλον κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να επενδύσει σε ένα 100% ελληνικό προϊόν…Φαίνεται πως οι αρμόδιοι έχουν σοβαρότερα θέματα και δεν προλαβαίνουν τα τελευταία 20 χρόνια να στηρίξουν τέτοιες εξαιρετικές πρωτοβουλίες ειδικά στον τομέα του αεροδιαστήματος..
Εξ όσων γνωρίζουμε το εν λόγω αεροσκάφος βρίσκεται στο αεροδρόμιο των Μεγάρων..
Για την ιστορία…
Το αεροσκάφος ΚΕΑ Χελιδών ήταν το πρώτο αεροσκάφος που αναπτύχθηκε από το Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών με τεχνογνωσία και διοίκηση από την Blackburn Aircraft Limited εκείνη την εποχή. Σύμφωνα με μια εκδοχή σχεδιάστηκε από Έλληνες (κάτω από την εποπτεία του κυρίου Wylde) σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Πολεμικού Ναυτικού». Η πρώτη του πτήση έγινε στις 11 Φεβρουαρίου του 1927. Ήταν ένα διθέσιο στρατιωτικό διπλάνο, σχεδιασμένο για προκεχωρημένη εκπαίδευση και άλλους ρόλους ανάμεσα στους οποίους και η αναγνώριση. Μπορούσε επίσης να μετατραπεί σε υδροπλάνο με πλωτήρες και είχε μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ/ώρα.
Μια παραγγελία έλαβε αρχικά χώρα από το πολεμικό ναυτικό (τον Δεκέμβρη του 1926) για 18 αεροσκάφη, χωρίς να γίνει δεύτερη αφού μετά από τρεις μήνες δοκιμών θεωρήθηκε κατώτερο από τα μοντέλα που συναγωνιζόταν. Το πρωτότυπο που κατασκευάστηκε μάλλον διαλύθηκε το 1938. Τέλος ενδιαφέρον παρουσιάζει και η περίπτωση ενός Ελληνικού υπέρ ελαφρού αεροσκάφους.
Η ιδιότυπη αυτή πατέντα προέρχεται όχι από έναν μηχανικό αλλά από έναν συνταξιούχο αστυνομικό από την Φλώρινα και πρόεδρο της αερολέσχης τον Γιώργο Ηλιόπουλο που κατασκεύασε το πρώτο μονοθέσιο υπέρ ελαφρό αεροσκάφος από αεροπορικό αλουμίνιο γνωστό ως ΑΡΧΩΝ SF/1. Η αγάπη του κ. Ηλιόπουλο για την αεροναυπηγική άρχισε το 1980 μελετώντας τη σχετική βιβλιογραφία και τα μοντέλα αεροσκαφών κάνοντας παράλληλα προσπάθεια να κατασκευάσει το πρώτο αεροσκάφος με την αρχή να γίνεται το 1987. Το παρθενικό εκείνο εγχείρημα ολοκληρώθηκε το 1994 με τη κατασκευή του πρώτου αεροσκάφους με επαναχρησιμοποιούμενα υλικά που υπήρχαν στην περιοχή και ξύλο. Ο ΛΥΓΚΙΣΤΗΣ όπως το ονόμασε ήταν ξύλινο και μάλιστα ανακυκλώσιμο.
* Ταξίαρχος εν αποστρατεία Πολεμικής Αεροπορίας, πρώην Αντιπρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας