Η «ιδιωτική» επίσκεψη του Τούρκου υφυπουργού Εξωτερικών Κιράν σε Θεσσαλονίκη και Θράκη (ο οποίος έδωσε έμφαση κατά την παραμονή του στα οθωμανικά μνημεία της περιοχής) συνέπεσε χρονικά με την άσκηση ποινικής δίωξης εναντίον του δημάρχου Κωνσταντινουπόλεως Ιμάμογλου για ασέβεια προς τον Οθωμανό σουλτάνο Γ’, τον τάφο του οποίου επισκέφθηκε. Το να σταυρώσει τα χέρια του πίσω από την πλάτη θεωρήθηκε ασέβεια και έγκλημα καθοσιώσεως.
- Από τον Μανώλη Κοττάκη
Η χρονική αλληλουχία των γεγονότων πιστοποιεί απολύτως λοιπόν τη νέα ανάγνωση που γίνεται πλέον σε περισσότερες της μίας δυτικές πρωτεύουσες, μεταξύ των οποίων και η Αθήνα: Το Ισλάμ ορίζει και καθοδηγεί τον Ερντογάν και όχι η γεωπολιτική. Εις ό,τι όμως μας αφορά εδώ προκύπτουν δύο σοβαρότατα θέματα. Το πρώτο είναι ότι η πολιτική των ανοικτών θυρών στη Θράκη εξήντλησε τα όριά της. Δόθηκε η ευκαιρία στον πρόεδρο Ερντογάν να την επισκεφθεί ιδιωτικώς τουλάχιστον δύο φορές μέσα στην τελευταία δεκαπενταετία. Δόθηκε η ευκαιρία σε πλήθος υπουργών του να περιοδεύσουν εκεί και να διαπιστώσουν πόσο σέβεται η Ελλάς τόσο τις ατομικές όσο και τις θρησκευτικές ελευθερίες της μουσουλμανικής μειονότητας.
Παρά ταύτα όμως οι άνθρωποι συνεχίζουν κακόπιστα την προπαγάνδα εναντίον της χώρας μας, βυσσοδομούν διαρκώς, συμπεριφέρονται λες και η περιοχή είναι τουρκική επικράτεια και αποστέλλουν κάθε τρεις και λίγο νέους αξιωματούχους για να «φορτώσουν» κι άλλο την ατζέντα. Διερωτώμαι πλέον τι νόημα έχει η πολιτική των ανοικτών θυρών και αν πρέπει μάλλον να κλείσουν οι πόρτες.
Μπαράζ επισκέψεων
Τι νόημα έχει να επιτρέπουμε την περιοδεία υφυπουργού αρμοδίου για τουρκικές μειονότητες μετά το επεισόδιο Δένδια – Τσαβούσογλου, κατά τη διάρκεια του οποίου ο Ελλην υπουργός ξεκαθάρισε ότι εμείς αναγνωρίζουμε μειονότητα μουσουλμανική και μόνο με βάση τη Λωζάννη, τελεία και παύλα; Οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ούτε από Διεθνές Δίκαιο ούτε από διεθνείς συνθήκες ούτε ανεκτικές κοινωνίες πρότυπο ούτε από καλή γειτονία, από τίποτε.
Ο Κιράν, στη χώρα του οποίου οι Ελληνες της Πόλεως απαγορευόταν να μιλούν τη γλώσσα τους σε δημόσιους χώρους, ει μη μόνον στις οικίες τους, ήρθε ύστερα από όλ’ αυτά να μας κάνει μάθημα και πάλι για «τουρκική μειονότητα» και να μας θέσει μεταξύ άλλων και θέμα χρήσης τουρκικής γλώσσας ως επισήμου! Ερωτάται: Γιατί στο όνομα της εξομάλυνσης των σχέσεών μας, του κατευνασμού και του διαλόγου πρέπει να επιτρέπουμε αυτό το μπαράζ επισκέψεων, που μπορεί να αποκτήσουν με τα χρόνια και χαρακτήρα εθίμου; Χαρακτήρα τετελεσμένου; Σε σημείο που στο μέλλον να θεωρούνται αυτονόητες; Η Θράκη μας ενσωματώθηκε στον εθνικό κορμό μόλις το 1920, πριν από μόλις 100 χρόνια και κάτι.
Γιατί πρέπει να τη βάζουμε σε αυτή την ταλαιπωρία; Γιατί πρέπει να την εκθέτουμε στον κίνδυνο; Οι άνθρωποι δεν παίρνουν από λόγια. Υπάρχει και ένα δεύτερο θέμα όμως, το οποίο θα έπρεπε να δει ο «διορατικός» και «προοδευτικός» κ. Μπουτάρης, ο οποίος υποτίθεται πως έκανε τη Θεσσαλονίκη «εξωστρεφή» επί των ημερών του και προσέλκυσε με τις ανοησίες που έλεγε για τη Γενοκτονία των Ποντίων τουρίστες από τη γείτονα.
Προχθές ο Τούρκος υφυπουργός ανέβηκε έως στην Ανω Πόλη Θεσσαλονίκης (!) για να επισκεφθεί ερείπια από ιεροδιδασκαλεία της οθωμανικής περιόδου και για να μας υπενθυμίσει ότι η Θεσσαλονίκη ήταν έως τις αρχές του 20ού αιώνα υπό οθωμανική κατοχή. Προχθές πήγε στο Γενί Τζαμί και στο Αλατζά Ιμαρέτ για να υπενθυμίσει το επίμονο εδώ και καιρό αίτημα Ερντογάν να λειτουργήσουν ως λατρευτικοί χώροι για τους… μουσουλμάνους της Μακεδονίας! Προχθές περιόδευσε στη συμπρωτεύουσα για να εγείρει έως και θέμα «τουρκικής μειονότητας» στη Θεσσαλονίκη.
Ινα αποδειχθή τι; Οτι όλα όσα πίστευε ο «προοδευτικός» κ. Μπουτάρης για τους Τούρκους και για την αναγκαιότητα ανοίγματος της τοπικής οικονομίας σε αυτούς είναι -αποδεικνύεται στην πράξη- επικίνδυνες αφέλειες. Στην καλυτέρα των περιπτώσεων. Οι τύποι έχουν το μυαλό τους στα περασμένα μεγαλεία και στον αναθεωρητισμό.
Σημειωτέον ότι και πάλι η επίσκεψη Κιράν εν είδει «ρεπεράζ» ήταν άνευ αντικειμένου. Ολα τα θέματα που άνοιξε με τιτιβίσματα στο twitter τα έθιξε ο πρόεδρος Ερντογάν στον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια, κατά τη συνάντησή τους στην Αγκυρα, και έλαβε τις απαντήσεις του. Ακόμη και για το παλαιό τέμενος Βαγιαζήτ, το οποίο κάηκε πριν από μερικά χρόνια στον Εβρο και η Ελληνική Δημοκρατία αποκαθιστά δαπάναις της. Ο Δένδιας εξήγησε στον Ερντογάν ότι η Ελλάς αξιοποιεί σχέδια και τεχνολογία που εφαρμόζονται για την αποκατάσταση της Παναγίας των Παρισίων, ώστε να φέρει το τέμενος και την ξύλινη στέγη του στην αρχική του μορφή. Αλλά οι Τούρκοι ήθελαν να κάνουν και επιτόπια επιθεώρηση, λες και η περιοχή του Εβρου είναι βιλαέτι τους.
Περιοδεία σε μνημεία
Επειδή όλα αυτά μαζί με όλα τα υπόλοιπα -επισκέψεις Κιράν σε μειονοτικά σχολεία, σε υποτιθέμενους τουρκικούς συλλόγους, συναντήσεις με ψευτομουφτήδες- δεν βγάζουν νόημα (υπό την έννοια πως έχουν ξαναγίνει), σε ένα συμπέρασμα μπορώ να καταλήξω και μόνον: Προϋπόθεση για την επίσκεψη Ερντογάν στην Αθήνα είναι η περιοδεία του σε οθωμανικά μνημεία στη Θεσσαλονίκη και τη Θράκη. «Ρεπεράζ» έκανε ο Κιράν.
Για το πώς πρέπει να αντιδράσουμε εμείς, νομίζω, διατυπώσαμε την άποψή μας ταπεινώς: Τέρμα οι βόλτες στη Θράκη! Αλλά, μεταξύ μας, δεν είμαστε και αισιόδοξοι πως θα εισακουστούμε. Οταν μαθαίνεις ότι είναι σε πλήρη εξέλιξη υπόγεια συνεννόηση Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ για την εκλογή μουφτή -πάγιο αίτημα της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής από το 1990-, μόνο εκεί δεν φαίνεται να έχουμε τον νου μας. Δυστυχώς. Από τη συνδιοίκηση διολισθαίνουμε, χωρίς να το πολυκαταλαβαίνουμε, στην εκχώρηση.