Εκτός της απαγόρευσης της πρόσβασης ανεμβολίαστων σε εξωτερικούς χώρους εστίασης, η χαριστική βολή στην οικονομία θα δοθεί μέσω της πολιτικής της «πράσινης ανάπτυξης». Και οι δύο οικονομικοί άξονες, εκτός του ότι είναι καταστροφικοί, αναδεικνύουν την υποκρισία του πολιτικού συστήματος.
- Από τον Αλκιβιάδη Κ. Κεφάλα*
Ο Covid-19, κατά το κυβερνητικό αφήγημα, μεταφέρεται από άνθρωπο σε άνθρωπο στους εξωτερικούς χώρους της εστίασης, αλλά δεν μεταδίδεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπου οι επιβάτες βρίσκονται τόσο κοντά ώστε ο ένας να μυρίζει τη μασχάλη του άλλου. Επίσης, ανακοινώθηκε προσφάτως ότι οι πολίτες θα υποχρεωθούν να αντικαταστήσουν τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητά τους με ηλεκτρικά. Την ίδια στιγμή η Πρόεδρος της Δημοκρατίας διένυσε τη χιλιομετρική απόσταση των 140 χιλιομέτρων από τα Χανιά στο Ηράκλειο με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος, το οποίο κατανάλωσε περίπου 500 λίτρα καυσίμου κατά τις διάφορες φάσεις της πτήσης και της προετοιμασίας της, δηλαδή την ποσότητα καυσίμου που θα κατανάλωναν 50 αυτοκίνητα για να διανύσουν την ίδια απόσταση.
Στο ίδιο μήκος κύματος με τoυς ΠτΔ, τους πρωθυπουργούς και τους άλλους, σε προηγούμενες χρονικές περιόδους, τα δύο υπερπολυτελή νοικιασμένα σκάφη του Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος σκοπεύει να αγοράσει 90.000 στρέμματα γης στην Τουρκία για τη «σωτηρία» του πλανήτη, εκπέμπουν 14.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα τον χρόνο, δηλαδή ποσότητα αερίων που θα απελευθερώσουν στην ατμόσφαιρα οι δραστηριότητες επιβίωσης 2.000 κοινών θνητών μέσα σε έναν χρόνο. Επίσης, οι 400 «ειδικοί», προσκεκλημένοι στο συνέδριο του ιδίου με θέμα τη «σωτηρία» του πλανήτη, μετέβησαν όλοι, μηδενός εξαιρουμένου, στον τόπο της συνάντησης με τα ιδιωτικά αεροσκάφη τους.
Τα ανωτέρω παραδείγματα αποδεικνύουν τις μεθόδους που πρόκειται να εφαρμόσουν οι ελίτ για τη «σωτηρία» του πλανήτη, σε τέτοια μαζική κλίμακα, ώστε ουδείς σήμερα να είναι σε θέση να προβλέψει τις επιπτώσεις των αλλαγών στην παγκόσμια φτώχεια. Για τους πολλούς φαίνεται ότι δρομολογείται μηδενισμός ενεργειακής κατανάλωσης, επιβολή άμεσων και έμμεσων «πράσινων» φόρων, καθολικός περιορισμός μετακινήσεων με το πρόσχημα της ενεργειακής οικονομίας και ελαχιστοποίηση παροχής τροφής και νερού. Είναι προφανές ότι το ενεργειακό ποσό που θα αφαιρείται από τον πληθυσμό θα χρησιμοποιείται πολλαπλασιαστικά για το ευ ζην των ελίτ.
Στην Ελλάδα η κατάργηση της χρήσης του λιγνίτη είναι υποκριτική ή αφελής, όταν την ίδια στιγμή στη Γερμανία χτίζονται καινούργια θερμοηλεκτρικά εργοστάσια ορυκτού άνθρακα. Το 2020 η Κίνα κατασκεύαζε ένα θερμοηλεκτρικό εργοστάσιο ανά εβδομάδα και ήταν σε θέση να παράγει τρεις φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από όση παρήγαν όλες οι χώρες του πλανήτη (https://globalenergymonitor.org/wp-content/uploads/2021/02/China-Dominates-2020-Coal-Development.pdf).
Η Κίνα το 2018 αύξησε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 1,5 %, ποσοστό που αντιστοιχούσε σε εκπομπές αερίων κατά 30% μεγαλύτερες από αυτές των ΗΠΑ. Εάν οι πολιτικοί στην Ελλάδα επιμένουν να ομιλούν για την ανάγκη του περιορισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το 2018 το 79,8% των συνολικών εκπομπών αερίων στην Κίνα παρήχθησαν από τον λιθάνθρακα, έναντι 25,8% της Αμερικής και 27,8% της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το ποσοστό αυτό σήμερα πλησιάζει το 100%.
Τον Φεβρουάριο του 2021 η «Wall Street Journal» σε άρθρο της με τίτλο «Γιατί το Πεκίνο αγαπά τον Μπάιντεν και το Παρίσι» αναφέρθηκε στην πολιτική υποκρισία της σωτηρίας του πλανήτη, επειδή οι δυτικές ελίτ έχουν επιτρέψει στην Κίνα, όχι μόνο να χρησιμοποιεί τον ορυκτό άνθρακα χωρίς κανέναν περιορισμό για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά, αντιθέτως, ενθαρρύνουν τις εισαγωγές ορυκτού άνθρακα από άλλες χώρες και κυρίως από την Αυστραλία (https://www.wsj.com/articles/why-beijing-loves-biden-and-paris-11613937344#_=_).
Οι πολιτικοί, λοιπόν, στην Ελλάδα, πριν ανακοινώσουν τα όποια οικονομικά μέτρα για τη σωτηρία του πλανήτη, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η χώρα μας έχει σχεδόν μηδενικό ενεργειακό αποτύπωμα στον πλανήτη (0,04%) και επίσης ότι τα μονομερή μέτρα του πρώην προέδρου Ομπάμα για τον περιορισμό του διοξειδίου του άνθρακα θα κοστίσουν στην Αμερική 3 τρισεκατομμύρια δολάρια και 6.500.000 θέσεις εργασίας έως το 2040, οικονομικά μεγέθη που θα αφαιρεθούν από τις ΗΠΑ και θα μεταφερθούν στην Κίνα (https://www.globalenergyinstitute.org/new-report-examines-costs-us-industrial-sector-obamas-paris-pledge).
Χωρίς να υπολογιστεί το κόστος της επικείμενης υποχρεωτικής αντικατάστασης του στόλου των αυτοκινήτων στην Ελλάδα, η κυβερνητική απόφαση της απαγόρευσης χρήσης άνθρακα για την παραγωγή ενέργειας και η μη εξόρυξη υδρογονανθράκων θα ζημιώσει τη χώρα κατά 600 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό το οποίο σταδιακά θα μεταφερθεί στη γερμανική βιομηχανία. Επειδή η Ελλάδα είναι μία πολύ μικρή χώρα με ασήμαντο ενεργειακό αποτύπωμα στον πλανήτη, οι πολιτικοί θα πρέπει να υιοθετούν πολιτικές πρακτικές ανάλογες του μεγέθους της χώρας, που δεν θα τη ζημιώνουν, εάν βεβαίως δεν επιθυμούν να χαρακτηρίζονται υποκριτές ή αφελείς.
*Διδάκτωρ Φυσικής του πανεπιστημίου του Manchester, UK, δ/ντής Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών