Σήμερα, που τιμάται η μνήμη του αγίου Νεκταρίου, ας διαβάσουμε τι έγραφε για τη σημασία των θαυμάτων
- Από τον Παναγιώτη Λιάκο
Το έργο του αγίου Νεκταρίου, πέραν όλων των άλλων που γνωρίζουν και τιμούν οι ορθόδοξοι χριστιανοί, αποτελεί σημείο αναφοράς για τη σύγχρονη θεολογία. Ηταν πολυγραφότατος και είχε το θείο χάρισμα να προσφέρει στον αναγνώστη των έργων του την ευκαιρία να προσεγγίσει θεωρητικά το απόλυτο, να βρει μέσα από τα λόγια του έναν δρόμο που οδηγεί στον Θεό.
Ο άγιος Νεκτάριος στο βιβλίο «Περί της εν τω κόσμω Αποκαλύψεως του Θεού» (σ. 12-13), που πρωτοκυκλοφόρησε στην Αθήνα το 1892, έγραψε ότι ο Θεός αποκαλύπτεται στους ανθρώπους με θαύματα: «Οι αρνούμενοι την πίστην εις τα θαύματα διά το ακατάληπτον αυτών αντιφάσκουσι προς εαυτούς∙ διότι, ενώ εις άπειρα συμπεράσματα του λόγου δίδουσιν ακλόνητον πίστιν, αρνούνται ταύτην εις τα διά της αυτής μεθόδου εξαγόμενα συμπεράσματα∙ παραδέχονται λόγου χάριν και πιστεύουσιν αδιστάκτως ότι η ελκτική και ωστική δύναμις συγκρατεί όλον το πλανητικόν σύστημα, ότι αι αυταί δυνάμεις ενεργούσιν τα της παλιρροίας, αμπώτιδας και πλημμυρίδας, ότι τα ρεύματα του ηλεκτρισμού μεταφέρουσιν εν ακαρεί από άκρου εις άκρον της Γης τα βουλεύματα των ανθρώπων, και έχουσι δίκαιον∙ διότι εκ των αποτελεσμάτων επείσθησαν περί της αληθείας αυτών∙ αλλά πότε είδεν ή εψηλάφισέ τις την ελκτικήν ή ωστικήν των ουρανίων σωμάτων δύναμιν; Πού εύρεν αυτήν; Εις τα αχανή διαστήματα του απείρου; Ή εις τα σώματα αυτών; Και όμως, πιστεύει αδιστάκτως, διότι δεν δύναται ν’ αποδώση τα αποτελέσματα ή εις τα ενεργείας ταύτας∙ εάν λοιπόν εκ των αποτελεσμάτων κατάγωνται εις την πίστιν, διατί διά της αυτής λογικής δεν ανάγονται εις την ομοίαν πίστιν; Ή φρονούσιν ότι τα διδόμενα, τα ανάγοντα εις το τοιούτον συμπέρασμα, εισίν ήττον εκφραστικά και δήλα; Εάν φρονώσιν ούτω, μεγάλως σφάλλονται∙ εάν ευηρεστούντο να ενδιατρίψωσιν αμερολήπτως εις την μελέτην των πραγμάτων, θα επείθοντο ότι ουχί ολιγώτεραι αποδείξεις άγουσιν ημάς εις την πίστιν υπερφυούς δυνάμεως ενεργούσης εν τω κόσμω τα μεγάλα και θαυμαστά.
Οι μη αποδεχόμενοι τα θαύματα αρνούνται πάσαν δυνατήν εν τω κόσμω αποκάλυψιν του Θεού, διότι το θαύμα ουδέν έτερον είναι ή αποκάλυψις του Θεού εν τω κόσμω».