Γράφει η Ζέζα Ζήκου
Την ώρα, λοιπόν, που ο Κυριάκος έκανε τη φιγούρα του στα τηλεοπτικά κανάλια του Λονδίνου δέσμιος του εθισμού του στην αυτό-προβολή του, ο χαρακτηρισμός του ως «πραγματικού φιλέλληνα» για τον Μπόρις Τζόνσον, ήταν ύβρις για την ίδια την Ιστορία. Ο ύμνος αυτός από τον Ελληνα πρωθυπουργό στο πρόσωπο του πρωθυπουργού της Βρετανίας είναι ανεπίτρεπτος αφού δείχνει τον Κυριάκο Μητσοτάκη να πρωτοστατεί με φαντασιώσεις του τύπου της κολακείας που μπορεί να μας οδηγήσει στο «ποθούμενο» αποτέλεσμα. Τώρα έχουμε έναν αυτοανακηρυχθέντα κλασικιστή και φιλέλληνα στον αριθμό 10 της Ντάουνινγκ Στριτ, που εξυμνείται από τον Ελληνα πρωθυπουργό. Όμως η ιδέα ότι ο Μπόρις Τζόνσον θα κάνει το σωστό προκαλεί γέλια.
Προσωπικά με ενόχλησε ιδιαίτερα η ευκολία με τη οποία υμνήθηκε ως «πραγματικός φιλέλληνας» ο Μπόρις Τζόνσον, όταν στους εφετινούς εορτασμούς παραλείπεται να υμνηθεί η σημασία του Φιλελληνισμού στην Επανάσταση του 1821. Ενα μοναδικό φαινόμενο στην Ευρώπη του 19ου αιώνα. Οι εορτασμοί των 200 χρόνων φθάνουν στο τέλος τους και το καθήκον της που δεν το έκανε η διαβόητη επιτροπή για να αναδείξει τη σημασία του Φιλελληνισμού, το έκανε η έκθεση που οργανώθηκε στη Βουλή αφιερωμένη στο κίνημα του Φιλελληνισμού.
Αλλά η Ελλάδα διανύει μία από τις χειρότερες περιόδους της σύγχρονης Ιστορίας της, αφού η «γάγγραινα» του εθνομηδενισμού της Αριστεράς έχει εισχωρήσει βαθιά στην πολιτική και ακαδημαϊκή ελίτ του οργανισμού της,ορισμένοι φιλελεύθεροι εθνομηδενιστές που αναδύθηκαν από θέσεις εξουσίας επιβάλλουν τώρα έναν νεοραγιαδισμό μέσω μιας νεο-φιλελεύθερης αντίληψης. Τέλος πάντων…
«Raubkunst» είναι μια κατασκευασμένη γερμανική λέξη που κυριολεκτικά σημαίνει «κλεμμένη τέχνη». Χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τους καλλιτεχνικούς θησαυρούς που λεηλάτησαν οι Ναζί από Γερμανοεβραίους έως το 1939 και στη συνέχεια απ’ όλη την αποικιοκρατούμενη από τη Γερμανία Ευρώπη κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μεγαλύτερο μέρος της Raubkunst του 20ου αιώνα έχει επιστραφεί στους ιδιοκτήτες της ή στα μουσεία και τους ιστορικούς τόπους από τους οποίους είχε λεηλατηθεί.
Όμως στο Λονδίνο υπάρχει το μεγαλύτερο στον κόσμο παράδειγμα «Raubkunst» που εξακολουθεί να παρακρατείται. «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν το μεγαλειώδες τμήμα του ναού της Αθηνάς –ενός αρχαίου μνημείου που στέκει επί 2.500 χρόνια στην κορυφή της Ακρόπολης. Είναι ένα από τα πιο σημαντικά κτίρια στην παγκόσμια ιστορία και ανεγέρθηκε το 447 π.Χ. αφού οι Έλληνες είχαν απωθήσει τις στρατιές των Περσών– μια εξαιρετική στιγμή στην Ιστορία η οποία άνοιξε τον δρόμο για την άνθηση της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου, της φιλοσοφίας, της ηθικής, του θεάτρου, της τέχνης και της αρχιτεκτονικής στον δυτικό πολιτισμό.
Διάφοροι εισβολείς και κατακτητές ήρθαν και παρήλθαν, όμως όλοι κοίταζαν με δέος το κάλλος του Παρθενώνα και τον άφησαν άθικτο. Αλλά το 1803 η Βρετανία έγινε η μόνη χώρα στην Ιστορία που επιτέθηκε απ’ ευθείας στον Παρθενώνα. Ο Σκοτσέζος πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη Τόμας Ελγιν,άρπαξε περισσότερα από διακόσια αγάλματα και ζωοφόρους κακοποιώντας τον Παρθενώνα και μετέφερε στην Αγγλία τα αριστουργήματα αυτά της κλασικής εποχής. Quod non fecerunt Gothi, fecerit Scotus, λέγεται ότι χάραξε ο Μέγας Φιλέλλην, λόρδος Βύρων, σε ένα από τα κλαπέντα μάρμαρα.
Από τότε που η Μελίνα δάκρυσε στην αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου, όλες οι υπόλοιπες σκηνές που ακολούθησαν δεν είναι αληθινές. Και η χειρότερη μακράν αυτή που ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπενθύμισε την κλοπή στον Μπόρις Τζόνσον, και εισέπραξε την ταπεινωτική απάντηση: «Είμαι αναρμόδιος». Δεν είναι απλά αναρμόδιος είναι και ψεύτης. Για να επιστραφούν τα Γλυπτά, πρέπει η βρετανική Βουλή να αλλάξει τον νόμο του 1963 που απαγορεύει την επιστροφή αντικειμένων τέχνης και αρχαιοτήτων από μουσεία, ακόμα και αν προέρχεται από λεηλασία.
Ο Μπόρις Τζόνσον πρόσφατα ακόμη σε συνέντευξη του στα ΝΕΑ (12 Μαρτίου, 2021) απαντώντας σε ερώτηση για την προσωπική έκκληση τουΚυριάκου Μητσοτάκη που είχε τότε διατυπώσει ο Ελληνας πρωθυπουργός στις βρετανικές εφημερίδες, δήλωσε: Η βρετανική κυβέρνηση έχει μια σταθερή και μακροχρόνια θέση για τα Γλυπτά: αποκτήθηκαν νομίμως από τον λόρδο Ελγιν, σύμφωνα με τους νόμους που ίσχυαν εκείνη την εποχή. Ο νόμιμος ιδιοκτήτης τους είναι οι επίτροποι του Βρετανικού Μουσείου, από τότε που περιήλθαν στην κατοχή τους». Τι δεν κατάλαβε, λοιπόν, ο Κυριάκος;
Πρέπει να γυρίσουν πίσω τα Μάρμαρα, τα διαμελισμένα γλυπτά των αετωμάτων, των μετοπών και της ζωφόρου του Παρθενώνα, που είναι έργα του γλύπτη Φειδία (5ος αι. πΧ) που άγγιξαν την ανθρώπινη τελειότητα!… Ναι, τα Μάρμαρα του Παρθενώνα θα γυρίσουν αργά ή γρήγορα στην πατρίδα μας και θα γυρίσουν καθώς η επιστροφή τους είναι αγαθό κοινό στην οικουμένη. Δεν είναι πέτρες άψυχες, δεν είναι αγάλματα παγωμένα. Έχουν ψυχή, την ψυχή του δημιουργού τους, που τους καλεί να γυρίσουν πίσω, στο πατρικό τους σπίτι, τον Παρθενώνα!… Αυτά