Το αποτέλεσμα του προχθεσινού πρώτου γύρου εσωκομματικών εκλογών στο ΠΑΣΟΚ -καθόλου απρόβλεπτο, κατά την ταπεινή μου κρίση- επιβεβαίωσε ένα ατράνταχτο αξίωμα της μνημονιακής περιόδου: Όπου ανακατεύεται η διαπλοκή, καίει τον υποψήφιο της επιλογής της!
- Από τον Γιώργο Χαρβαλιά
Αλλά το ξεφούσκωμα του Ανδρέα Λοβέρδου στην κάλπη αποδεικνύει και κάτι άλλο. Ότι το «σύστημα», κοινώς τα στρατευμένα μέσα ενημέρωσης, οι μεγάλες εταιρίες δημοσκοπήσεων και κάποιοι «οpinion makers» της συμφοράς, εξακολουθεί -παρά το κάζο του 2015- να ψεύδεται ασυστόλως, χωρίς να υφίσταται συνέπειες για τη σκανδαλώδη επιχείρηση χειραγώγησης του ελληνικού λαού. Δεν ντρέπονται, δεν διστάζουν, δεν φοβούνται… Και δεν λογοδοτούν πουθενά.
Μέχρι και με καταμετρημένο το 90% των ψήφων κάποια από τα καθεστωτικά «ενημερωτικά σάιτ» επέμεναν ότι η δεύτερη θέση της αναμέτρησης είναι ντέρμπι και θα την πάρει ο Λοβέρδος γιατί… τώρα ενσωματώνονται τα εκλογικά κέντρα της Αθήνας (στα οποία τελικά προηγήθηκε ο Γιωργάκης)! Αδιάφορο τους ήταν αν δεν υπήρχε ούτε μαθηματική πιθανότητα ανατροπής της σειράς κατάταξης των υποψηφίων.
Αλλά από τη στιγμή που η κυβέρνηση βλέπει τη διασπορά ψευδών ειδήσεων μόνο στα… εμβόλια, τα μέσα μπορούν να λένε ό,τι τους κατέβει ή ό,τι θέλει να φαντασιώνεται το αφεντικό τους. Το μεγάλο θεσμικό πρόβλημα έχει να κάνει με αυτούς που «μετρούν», ως εξειδικευμένοι -υποτίθεται- «αφουγκραστές» της κοινής γνώμης. Αυτοί λοιπόν, οι τελευταίοι, δεν μπορούν να λένε ό,τι θέλουν.
O σύνδεσμος
Υπάρχει, αν δεν κάνω λάθος, ένας σύνδεσμος των πιστοποιημένων εταιριών, ο ΣΕΔΕΑ, ο οποίος μεριμνά για τη σωστή διεξαγωγή των δημοσκοπήσεων. Θεσπίζει, όπως γράφει στην ιστοσελίδα του, «κώδικες δεοντολογίας και επαγγελματικής πρακτικής που τα μέλη του οφείλουν να τηρούν». Όλες οι μεγάλες εταιρίες ανήκουν εκεί. Μάλιστα. Πώς θα έπρεπε να αισθάνονται οι επικεφαλής αυτού του συνδέσμου, διαπιστώνοντας ότι οι στοιχηματικές εταιρίες νίκησαν κατά κράτος τις «εξειδικευμένες» δημοσκοπικές, προβλέποντας εξαρχής ότι η υποψηφιότητα Λοβέρδου (η τόσο ισχυρή και με προβάδισμα στον… δεύτερο γύρο κατά τους επαγγελματίες δημοσκόπους) δεν παίζει, αν μη τι άλλο, ως φαβορί. Νέτα-σκέτα. Χωρίς φαρδύ εκλογικό κοινό, στενό εκλογικό κοινό, φούστες, μπλούζες και εφαρμοστά κολάν, τις απίθανες δηλαδή επινοήσεις κάποιων δημοσκόπων για να σερβίρουν το ψέμα, αφήνοντας όμως και μια πισινή στο τάδε… υποθετικό σενάριο!
Ξέρετε, οι εταιρίες του gaming δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα. Αναζητούν στα στοιχήματα τη μεγιστοποίηση του κέρδους. Για λογαριασμό τους, εννοείται.
Βασικά με την μπάλα ασχολούνται. Αλλά δεν θέλουν να χάνουν λεφτά κι επειδή οι τζογαδόροι είναι μουρλοί, ενίοτε, στήνουν γκανιότα και σε ζητήματα επικαιρότητας. Ξαναρωτάω λοιπόν: Όταν -εξαρχής και με συνέπεια- οι «μπούκηδες» λένε πως, παρά το ντοπάρισμα, ο Λοβέρδος δεν τραβάει και η μάχη θα κριθεί μεταξύ Ανδρουλάκη – Γιώργου, αλλά όλες οι προβεβλημένες δημοσκοπικές εταιρίες βγάζουν φαβορί το κουτσό άλογο, τι ακριβώς μπορεί να συμβαίνει; Έχουν καλύτερα επιτελεία, call centers και αναλυτές για τα πολιτικά γεγονότα οι στοιχηματικές; Ε, όχι δα. Αν είναι έτσι, ας τις φέρουμε να κάνουν αυτές τις προβλέψεις στα τηλεπαράθυρα. Θα δεχτούν και τζάμπα για να διαφημίζονται… Αλλά αυτό μάλλον δεν ισχύει. Οπότε η άλλη εξήγηση είναι πως οι «επαγγελματίες» του χώρου βγάζουν αποτελέσματα «κατά παραγγελία» σε μια προσπάθεια να αλλοιώσουν τη βούληση των ψηφοφόρων την ώρα της κάλπης.
Πρακτικά δηλαδή, είτε θα πρέπει να δεχτούμε ότι είναι πανάσχετοι, οπότε ας πάνε το γρηγορότερο σπίτια τους, είτε ότι κάποιοι (εν προκειμένω και το γκουβέρνο που είχε λυσσάξει να βγάλει τον Λοβέρδο, ως «συνεταιράκι») τους χρησιμοποιούν για να επηρεάζουν τους ψηφοφόρους.
Και η μία και η άλλη εκδοχή, διόλου κολακευτικές για τις εταιρίες δημοσκοπήσεων, θα έπρεπε να έχουν κάνει τους υπευθύνους δεοντολογίας του κλάδου, δηλαδή τους ανθρώπους του ΣΕΔΕΑ, να θέλουν να πηδήξουν από το μπαλκόνι. Αντ’ αυτού, είδα τον αντιπρόεδρο του φορέα προχθές το βράδυ στην κρατική τηλεόραση, σχεδόν να καμαρώνει, επαιρόμενος για το αποτέλεσμα της δικής του εταιρίας. Έψαξα να το βρω και φοβούμαι ότι δεν διέφερε πολύ από τις υπόλοιπες, βγάζοντας σε όλες τις υποκατηγορίες ψηφοφόρων μπροστά τον Λοβέρδο και σε ένα από αυτά τον Ανδρουλάκη τρίτο! Μόνο που ο Λοβέρδος, το… γκανιάν, έχασε με 12 ποσοστιαίες μονάδες διαφορά από τον Ανδρουλάκη. Στο «πλατύ κοινό», μάλιστα, εκείνο που οι περισσότεροι δημοσκόποι έλεγαν ότι θα τον στέψει απόλυτο νικητή!
Έχασε και από τον Παπανδρέου, που όλοι ανεξαιρέτως οι δημοσκόποι έβγαζαν τελευταίο σε δημοφιλία. Με αρνητικές γνώμες… βουνό που θα έπρεπε να τον έχουν στείλει προκαταβολικά σπίτι του σε κατάσταση βαριάς κατάθλιψης.
Επιχειρώντας να απολογηθεί ο Δημήτρης Μαύρος, του ΣΕΔΕΑ, απέδωσε τις αστοχίες στη χρονική απόσταση των μετρήσεων από την ώρα της κάλπης. Σταμάτησαν, είπε, οι εταιρίες να μετρούν για λόγους… τακτ. Να μη θεωρηθεί ότι παρεμβαίνουν στην ψηφοφορία. Ενώ το να λιβανίζεις τον κόσμο ότι βγαίνει ο Λοβέρδος, μερικές εβδομάδες πριν από την αναμέτρηση, δεν συνιστά παρέμβαση, ε;
Αστοχία
Είναι προφανές, λοιπόν, ότι το αρμόδιο κλαδικό όργανο δεν μπορεί ή δεν επιθυμεί να ελέγξει το τοπίο. Αστοχία τέτοιου μεγέθους, όπως ακριβώς και στην περίπτωση του δημοψηφίσματος, ξεφεύγει κατά πολύ από το όριο του στατιστικού σφάλματος. Και δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Αν ήταν «μη ανιχνεύσιμο» το κοινό που προσήλθε στις εσωκομματικές κάλπες, ας μη μετρούσαν. Κι εδώ μπαίνει πάλι το ερώτημα πώς κατάφεραν να το «ανιχνεύσουν» οι στοιχηματικές.
Πολλά τα ερωτήματα λοιπόν, αλλά, αφού δεν μπορεί να τα απαντήσει ο ΣΕΔΕΑ, ας αναλάβουν αρμοδιότερα θεσμικά όργανα της Πολιτείας να βρουν την άκρη. Γιατί το να δίνουν ακριβέστερες εκλογικές προβλέψεις οι εταιρίες τζόγου από τους υποτιθέμενους επαγγελματίες του χώρου αποτελεί πλέον πρόβλημα για την ίδια τη δημοκρατία.