Ο αρχαίος σατιρικός ποιητής Φιλήμων, που υπολογίζεται ότι γεννήθηκε στα μέσα του 4ου προχριστιανικού αιώνα και πέθανε τον 3ο αιώνα π.Χ., έγραψε το περίφημο «χαλεπὸν τὸ ποιεῖν, τὸ δὲ κελεῦσαι ῥᾴδιον». Δύσκολο να δημιουργείς, εύκολο να διατάζεις. Πάντα μια σταγόνα πράξης είναι προτιμότερη από χίλιους ωκεανούς λόγων. Πάντα οι κριτικοί μπορούν να κριτικάρουν χίλια έργα τέχνης σε χρόνο μηδέν, αλλά πιθανότατα θα τους φανεί υπεράνθρωπη αποστολή το να στρωθούν στη δουλειά και να δημιουργήσουν κάτι δικό τους, το οποίο θα φανεί, έστω στους ίδιους, ότι είναι άξιο λόγου.
Αυτές τις ημέρες γίνεται λόγος για τον γνωστό και αγαπητό στο κοινό λογοτέχνη Μ. Καραγάτση (πραγματικό όνομα Δημήτρης Ροδόπουλος), ο οποίος γεννήθηκε το 1908, πέθανε το 1960 και άφησε πίσω του αξιοσημείωτα πεζογραφήματα όπως τα: «Συνταγματάρχης Λιάπκιν», «Η μεγάλη Χίμαιρα», «Γιούγκερμαν», «Ο κοτζάμπασης του Καστρόπυργου», «Αίμα χαμένο και κερδισμένο», «Τα στερνά του Μίχαλου», «Αμρι α Μούγκου» (Στο χέρι του Θεού), «Ο κίτρινος φάκελος» κ.ά.
Ο λόγος που γίνεται για τον Καραγάτση είναι αφενός επετειακός. Πριν από λίγες ημέρες, στις 14 Ιουνίου, πέθανε η κόρη του Μαρίνα και στις 23 Ιουνίου του 1908 είχε γεννηθεί ο ίδιος. Επίσης, άνοιξε συζήτηση για το έργο του διότι κάποια όχι και τόσο γνωστή λογοτέχνις ξιφούλκησε εναντίον του έργου του χρησιμοποιώντας σαν όπλο την τοξική, ορθοπολιτική καραμέλα του «σεξισμού».
Το αποτέλεσμα τέτοιων επιθέσεων θυμίζει τις μπουρμπουλήθρες που αφήνουν πίσω τους όσοι κάνουν θαλάσσιο λουτρό έχοντας φάει πριν από αρκετή ώρα φασολάδα ή ρεβίθια. Η δυσάρεστη οσμή εξαφανίζεται άμεσα από την ανίκητη θαλασσινή αύρα – και αύρα εν προκειμένω είναι τα μυθιστορήματα και τα διηγήματα του Καραγάτση. Αν θέλεις να στείλεις κάποιον λογοτέχνη στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας, αν θέλεις να τραυματίσεις τη σχέση του με το αναγνωστικό κοινό, πρέπει να κάνεις κάτι πάρα πολύ απλό και συνάμα πολύ δύσκολο: να γράψεις απείρως καλύτερα και δημοφιλέστερα διηγήματα και μυθιστορήματα από εκείνον. Να κουραστείς, να σπαζοκεφαλιάσεις, να πικραθείς από την αρχική αδιαφορία του κοινού και τα συνήθη ψυχοβγαλτικά σχόλια των αδιόρθωτων εκδοτών, αλλά να αντέξεις και να συνεχίσεις. Το να γράψεις σαχλαμαρίτσες περί σεξισμού εύκολο είναι, αλλά απελπιστικά συγγενές με τις μπουρμπουλήθρες από αέρια φασολάδας που αφήνουν κολυμπώντας οι βαρυστομαχιασμένοι παραθεριστές.
Βιώνουμε την τραγική εποχή που οι μετριότητες, οι χρήσιμοι ηλίθιοι και τα γιουσουφάκια του διεθνισμού είναι πολλοί και συντεταγμένοι ως ΕΦΙΑΛΤΕΣ κατόπιν αμοιβής φυσικά, να αμαυρώσουν αξίες και να εξαλείψουν από την ιστορική μνήμη οτιδήποτε μπορεί να αφυπνίσει και να διδάξει επί της ουσίας τους αδιάφορους ηττοπαθείς νεοέλληνες και ιδιαίτερα την νέα γενιά που θα είναι το “αύριο” της χώρας.
Η σοφή ρήση “όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια” πιστεύω ότι δένει με την προφανώς μειωμένων ικανοτήτων “λογοτέχνη” που ίσως και να πληρώθηκε να καταβαραθρώσει στα πλαίσια αποσύνθεσης του πνεύματος που καλλιεργείται συστηματικά, άλλη μία αξία του Ελληνισμού, αφού Καραγάτση διαβάζουμε ακόμη και σήμερα αρκετοί ώριμης ηλικίας βιβλιόφιλοι με νοσταλγία στις παλιές καλές αξίες και τους ευπρεπείς συγγραφείς όπως ο Καραγάτσης.
Ποιο μωρέ είναι το κοινό του Καραγάτση; Κάτι μπαρμπέοι σαν και εμένα και εσένα ανέσυραν ένα ζήτημα ως μετά Χριστόν προφήτες και φωνασκούν σαν σόσιαλ μίντια με τάσεις παλιμπαιδισμού! Το 90% της νεολαίας εδώ και μια δεκαετία, ούτε τον Καραγάτση ξέρει ούτε τα έργα του, και ούτε πρόκειται. Στην ανιψιά μου (13χρονο) προσπαθούσα να εξηγήσω κάποια ενδεικτικά αποσπάσματα της μεγάλης χίμαιρας για την γυναικεία κακουχία στις πατριαρχικές κοινωνίες, και το πλάσμα αφοπλιστικά με ρώτησε “γιατί τη δέρνει αφού την αγαπάει”. Το παιδί μπορούσε μόνο του να καταλάβει τους συσχετισμούς και το ρόλο της γυναίκας στη συνέχεια, εγώ απλά άκουγα. Ο λόγος που διαβάζαμε στην γενιά μου Καραγάτση ήταν για να κατανοήσουμε γιατί τρώνε ξύλο, γιατί μας μετράνε τη καμπάνα, γιατί μας βρέχανε τα μαλλιά στα ντους οι καθηγητές αν είχαμε αφάνες, γιατί “μη και μη”. Τα σημερινά παιδιά δεν μεγαλώνουν έτσι, πολύ καλώς, και δεν πρόκειται να ασχοληθούν με τέτοια βιβλιογραφία, εκτός αν προκύψει βαθύς πόνος. Μόνο ένα τραύμα μπορεί να σε οδηγήσει στην αναζήτηση του εαυτού σου εξάλλου.
Εύστοχος, όπως πάντα. Θα πρόσθετα και επιεικής για την δήθεν “λογοτέχνη “.
Μπραβο σας!!!!!!!
Πάρα πολύ σωστά όσα γράφετε, συγχαρητήρια!!!!!!
Από τη φράση σας “κάποια όχι και τόσο γνωστή λογοτέχνις” φαίνεται πόσο κομπλεξικός είστε.
Από τον χαρακτηρισμό όχι και τόσο γνωστή λογοτέχνης εύκολα συμπεράνετε ότι ο σχολιαστής είναι κομπλεξικός. Θεωρώ λοιπόν ότι είναι θεμιστό και αυτός που διαβάζει τον χαρακτηρισμό κομπλεξικός το ίδιο εύκολα και άβασάνιστα να χαρακτηρίσει τον επόμενο σχολιαστή
Λίγα λόγια και καλά! Σωστά τα λέτε! Τίποτα,άλλο…