Πόσο απέχουν, άραγε, στη φιλοσοφία τους ο απαξιωτικός χαρακτηρισμός του μακαρίτη Θ. Πάγκαλου περί «αντιπαραγωγικών» στρατιωτικών με το άρθρο 37 του νομοσχεδίου της σημερινής κυβέρνησης περί «αναμόρφωσης του θεσμού του προσωπικού ιατρού, σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις»;
Το ρωτάμε αυτό γιατί για πρώτη φορά, ύστερα από 78 χρόνια λειτουργίας του, το Νοσηλευτικό Ιδρυμα του Μετοχικού Ταμείου Στρατού (ΝΙΜΤΣ) θα αποκτήσει ως «διοικητή» του έναν πολίτη! Επιχειρείται, δηλαδή, απροκάλυπτα και πραξικοπηματικά, η κατάργηση του στρατιωτικού χαρακτήρα του νοσοκομείου και η παράδοσή του σε χέρια ιδιωτικών συμφερόντων. Και ο χαρακτηρισμός της ως «πραξικοπηματικής» δικαιολογείται απόλυτα, αφού, όπως καταγγέλλεται και σε ανακοίνωση συνδικαλιστικών φορέων αποστράτων, το εν λόγω άρθρο 37 «ουδέποτε ετέθη προς δημόσια διαβούλευση, αλλά προστέθηκε εκ των υστέρων και εν αγνοία των ενδιαφερόμενων κοινωνικών εταίρων»!
Είναι αλήθεια ότι ο πενιχρός μισθός που απολαμβάνουν τα στελέχη των Ενόπλων ∆υνάμεων, αν ληφθούν μάλιστα υπ’ όψιν οι σκληρές κατά κανόνα συνθήκες εργασίας τους αλλά και η αποστολή τους, ενισχύεται με τον λεγόμενο «κοινωνικό μισθό» τους, χάρη σε κάποιες έμμεσες απολαβές τους που αφορούν την υγειονομική περίθαλψή τους, τα στρατιωτικά πρατήρια, τις στρατιωτικές λέσχες, τα θέρετρα. Όλα αυτά αποτελούν οργανισμούς που διευθύνονται και ελέγχονται από την ίδρυσή τους αποκλειστικά από στελέχη των Ενόπλων ∆υνάμεων. Ουδέποτε μάλιστα, στην πολυετή ιστορία τους, ακούστηκε ή ανεδείχθη κάποια σκανδαλώδης ή μη ικανοποιητική διαχείριση αυτών των οργανισμών. Με το νομοσχέδιο, εκτός της υποκατάστασης του στρατιωτικού διευθυντή του ΝΙΜΤΣ από πολιτικό πρόσωπο, καταργείται από μέλος του ∆.Σ. του ο εκάστοτε υπαρχηγός ΓΕΣ, δηλαδή ένα πρόσωπο που σήμερα έχει αρμοδιότητες τόσο επί όλων των διευθύνσεων του ΓΕΣ όσο και επί της πειθαρχικής διαδικασίας. Στη θέση του θα τοποθετηθεί κάποιος ανώτατος μεν αξιωματικός, ο οποίος όμως δεν θα έχει ουσιαστικά καμία δύναμη. Το ίδιο θα συμβεί και με τον διευθυντή Υγειονομικού του ΓΕΣ, ο οποίος εκ της θέσεώς του σήμερα μπορεί να κινήσει όποιες απαραίτητες κατά περίπτωση διαδικασίες.
Εποπτεία
Οι μεταρρυθμίσεις που επιχειρούνται χαρακτηρίζονται σαφώς από αδιαφάνεια, κάτι που είναι φυσιολογικό να γεννά καχυποψία στο στρατιωτικό προσωπικό, αφού πλέον οι όχι ευκαταφρόνητες εισφορές τους θα είναι διαχειρίσιμες από ανθρώπους που δεν θα έχουν σχέση με τον Στρατό. Και, δυστυχώς, η διαχείριση του δημόσιου τομέα, πλην Στρατού, είναι φανερό ότι έχει αποτύχει παταγωδώς. Τώρα επιχειρείται να εισαχθούν οι παθογένειές του, που οδήγησαν στα επαχθή Μνημόνια, και στον χώρο του στρατεύματος.
Όποια εμπλοκή πολιτικού προσωπικού επί του ΝΙΜΤΣ μέχρι σήμερα αφορούσε την εποπτεία του από τον εκάστοτε υπουργό Εθνικής Αμύνης. Τώρα επιχειρείται η άμεση υπαγωγή του στο… υπουργείο Υγείας, που θα μπορεί να νομοθετεί γι’ αυτό, χωρίς να έχει σχέση εποπτείας, χωρίς αποφάσεις του ∆.Σ. του νοσοκομείου και υποκαθιστώντας στις αρμοδιότητές του το ΥΠΕΘΑ!
Όπως τονίζει μάλιστα σε σχετικό άρθρο του ο πρόεδρος της Ενώσεως Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (ΕΑΑΣ), η αποζημίωση του πολίτη «διοικητή» του ΝΙΜΤΣ θα είναι «αρκετά μεγαλύτερη από την αποζημίωση που θα δινόταν εάν ο “διοικητής” ή γενικός διευθυντής ήταν αξιωματικός εν ενεργεία ή εν αποστρατεία, και φυσικά θα επιβαρύνει τον ήδη προβληματικό προϋπολογισμό του νοσηλευτικού ιδρύματος». Και καταλήγει στο προφανές: «Οι αναφερόμενες αλλαγές έχουν ως μεσοπρόθεσμο στόχο την απομάκρυνση του νοσοκομείου από το ΜΤΣ, με την υποβάθμιση της στρατιωτικής παρουσίας στο ΝΙΜΤΣ και την πλήρη ένταξή του στο ΕΣΥ».
Διαβάστε ακόμα: