Η τροπολογία που κατέθεσε αίφνης το υπουργείο για την απευθείας μετάδοση του μαθήματος κατάφερε να φέρει άπαντες απέναντί του.
- Από τη Δρ. Ελένη Παπαδοπούλου*
Γονείς και καθηγητές όλων των αποχρώσεων στη συντριπτική τους πλειονότητα συντάχθηκαν κατά του μέτρου, καθώς η αναμετάδοση του μαθήματος εκθέτει ανηλίκους σε άγνωστους τρίτους. Η δικαιολογία ότι μπορεί να φαίνονται μόνο ο εκπαιδευτικός και ο πίνακας δείχνει πόσο απέχουν όλοι αυτοί που σχεδιάζουν την εκπαιδευτική πολιτική από την πραγματικότητα. Το μάθημα δεν είναι διάλεξη, μία στατική διαδικασία όπου ο καθηγητής στέκεται μπροστά στον πίνακα λέγοντας το ποίημά του και οι μαθητές από κάτω γράφουν. Το μάθημα είναι μία δυναμική διαδικασία και οι μαθητές εμπλέκονται σε μεγάλο βαθμό με διάφορους τρόπους. Αυτό άλλωστε ζητάει και το ίδιο το υπουργείο. Πού θα δείχνει η κάμερα και ποιος θα ακούγεται όταν οι μαθητές θα απαντούν σε ερωτήσεις, θα εργάζονται ομαδικά, όταν κάποιο παιδί σηκωθεί στον πίνακα να λύσει άσκηση, θα κάνει μία παρουσίαση της εργασίας του, θα εκφράσει μία απορία;
Πιστεύουν ότι τα παιδιά μέσα στην τάξη είναι στρατιωτάκια αμίλητα ακούνητα; Μπορεί, λέει, ο καθηγητής να σταματάει τη λήψη. Ο εκπαιδευτικός δηλαδή, που πρέπει να είναι ψυχή τε και σώματι στο μάθημα, θα κάθεται να έχει στον νου του ανά πάσα στιγμή να σταματήσει τη λήψη, γιατί ένα παιδί πετάχτηκε να πει κάτι άσχετο, ένα άλλο πείραξε τον συμμαθητή του, δύο τσακώθηκαν μέσα στο μάθημα, ένας άλλος μαθητής είπε λάθος απάντηση και οι υπόλοιποι γέλασαν. Για να αναφέρω ενδεικτικά ελάχιστα από τα περιστατικά που διαχειριζόμαστε καθημερινά στην τάξη.
Το μάθημα δεν θα καταγράφεται, λένε. Ένα κινητό να βάλεις μπροστά από την οθόνη αναμετάδοσης, το μάθημα καταγράφεται ωραιότατα. Μετά επεξεργάζεσαι την ταινία και γελοιοποιείς τον καθηγητή που σου έβαλε κακό βαθμό, αυτόν που σου έδωσε αποβολή ή τον συμμαθητή σου που θέλεις να κοροϊδέψεις. Τον βάζεις να μιλάει και να κινείται fast forward ή slow motion, τον μοντάρεις με σώμα ζώου ή γυμνό, βάζεις γελοίους υπότιτλους και μουσικά, του παραποιείς τα χαρακτηριστικά, τον ανεβάζεις στα κοινωνικά δίκτυα και ιδού το αποτέλεσμα της απευθείας μετάδοσης. Μα σου λέει, «άμα γίνει αυτό, υπάρχουν ποινές». Μιλάμε για παιδιά που δεν έχουν ιδέα από ποινικές προεκτάσεις των πράξεών τους. Εδώ έχουν κάψει αυτοκίνητα και έχουν χτυπήσει εκπαιδευτικούς και συμμαθητές τους, θα κολλήσουν στο βίντεο;
Όσο για τους υπέρμαχους της έκθεσης ανηλίκων σε αγνώστους, η διάλεξη που βλέπω ότι στηρίζουν και νομίζουν ότι είναι μάθημα δεν σημαίνει ότι συνεπάγεται και μάθηση. Αν η κάμερα γυρίσει στην τάξη την ώρα της διάλεξης, το πιο πιθανό είναι ότι αυτή ή θα κοιμάται ή θα παίζει τρίλιζα και ο εκπαιδευτικός θα μιλάει μόνος του.
*Διδάκτωρ Διδακτικής Γλωσσών και Πολιτισμών του Πανεπιστημίου Paris III – Sorbonne Nouvelle