Συνεχίζεται η κόντρα ανάμεσα στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο και στον μητροπολίτη Κερκύρας, η οποία άρχισε την περίοδο της καραντίνας, με αφορμή τη στάση της Εκκλησίας απέναντι στα μέτρα της κυβέρνησης.
Ο σεβασμιότατος εμμένει στη θέση του ότι υπάρχει ζήτημα κατάλυσης του συνοδικού συστήματος κατά το διάστημα αυτό, ενώ ζήτησε και πάλι έκτακτη σύγκληση της Ιεραρχίας, ώστε να δοθούν οι όποιες διευκρινίσεις και να φύγουν τα γκρίζα σύννεφα.
Ο μητροπολίτης Κερκύρας Νεκτάριος απέστειλε πριν από λίγες ημέρες επιστολή στη ΔΙΣ, στην οποία θέτει όλες τις παρατηρήσεις και τα παράπονά του. Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο έγγραφο της ΔΙΣ, στο οποίο εκφράζεται η θλίψη της για τις αρχικές δηλώσεις του μητροπολίτη περί κατάλυσης του συνοδικού συστήματος.
Υπογραμμίζει, ωστόσο, ότι οι δηλώσεις του αυτές ήταν σε επιστολή προς την υπουργό Παιδείας και όχι προς τον Αρχιεπίσκοπο, τον μητροπολίτη Ναυπάκτου ή τη Σύνοδο, και αφορούσαν την απαγόρευση της υπουργού να γίνει η λιτάνευση του σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα, λιτανεία την οποία σεβάστηκαν ακόμη και οι Γερμανοί κατακτητές. «Δεν είδα να δείξατε ανάλογη λύπη, μακαριότατε, όχι δι’ εμέ, αλλά διά την ασέβειαν προς τον άγιο Σπυρίδωνα», αναφέρει ο κ. Νεκτάριος και κάνει γνωστή τη σημασία της εορτής, της λιτανείας και της παρουσίας του αγίου για τη ζωή και την ιστορία του τόπου.
Ο σεβασμιότατος έκανε σαφές ότι, όλο αυτό υποκινήθηκε από συγκεκριμένο επίσκοπο, ενώ θεωρεί ότι ο Αρχιεπίσκοπος έπρεπε να είχε καλέσει τον ίδιο και να του ζητήσει εξηγήσεις, και όχι να δείξει περιφρόνηση στην ισότητα και στο δικαίωμα γνώμης όλων των μητροπολιτών.
Ο μητροπολίτης Κερκύρας είχε ζητήσει, άλλωστε, από τη Σύνοδο αντίγραφο των πρακτικών της συνεδρίασης της 1ης Απριλίου, κάτι το οποίο δεν έγινε δεκτό με την αιτιολογία ότι δεν τον αφορούν. Ο ίδιος, ωστόσο, ζητά εκ νέου τόσο τα πρακτικά της συνεδρίασης της 1ης Απριλίου 2020 όσο και της 30ής Απριλίου, ιδίως όσα αφορούν τελικά το όνομά του.
«Το να οχυρώνεσθε πίσω από μία τροποποίηση κανονισμού, το πνεύμα της οποίας έχει να κάνει με την προστασία του απορρήτου των συνεδριάσεων της ΔΙΣ από τρίτα πρόσωπα και, πάντως, όχι από αρχιερείς μέλη της Ιεραρχίας, για τους οποίους στις συνεδριάσεις γίνεται λόγος, δεν δείχνει, κατά τη γνώμη μου, και απόλυτο σεβασμό στο συνοδικό μας σύστημα», επισημαίνει ο κ. Νεκτάριος.
Ο Αρχιεπίσκοπος δεν υπερασπίστηκε τη θεία κοινωνία
Σχετικά με το θέμα της θείας μετάληψης, ο σεβασμιότατος εκφράζει τη λύπη του προς τον Αρχιεπίσκοπο, διότι δεν υπερασπίστηκε τη θεία κοινωνία, ενώ εξέφρασε και το παράπονό του που δεν τον στήριξε κατά τη σύλληψή του από τις Αρχές.
Επίσης, θέτει τα ερωτήματα αν η αργία κληρικών και μοναχών και το επιτίμιο στον λαό να μην κοινωνεί, ήταν τρεχούσης φύσεως εκκλησιαστικόν θέμα, αλλά και ποια ήταν η επαγρύπνηση της ΔΙΣ για την εκπλήρωση των καθηκόντων των κληρικών και των μοναχών, ιδίως κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα, και, βέβαια, για ποιο λόγο ανέχθηκαν τις ΚΥΑ που απαγόρευαν σε αδελφότητες άνω των 10 μοναχών να τελούν θεία λειτουργία.
Ο μητροπολίτης αναφέρθηκε ακόμη και στη σχετική εγκύκλιο, σύμφωνα με την οποία αρχικά επιτρεπόταν να είναι ανοιχτοί οι ναοί τη Μεγάλη Εβδομάδα για την προσέλευση πιστών και, μετά το δημοσιογραφικό θόρυβο που προκλήθηκε, έσπευσε ο εκπρόσωπος Τύπου, μητροπολίτης Ναυπάκτου, να διευκρινίσει ότι το μέτρο αυτό είναι καθαρά περιοριστικό.
Ο κ. Νεκτάριος δηλώνει ότι αυτό, βέβαια, δεν ήταν το πνεύμα της απόφασης της ΔΙΣ, και αποδεικνύεται από εγκύκλια σημειώματα μητροπολιτών που καλούν τους πιστούς να προσέρχονται στους ναούς για προσκύνηση και προσευχή, ενώ τονίζει με αγανάκτηση ότι η αλλαγή αυτή ήρθε με έγγραφο υπογεγραμμένο από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Διοίκησης του υπουργείου Παιδείας, κ. Πιτταδάκη, και όχι τον γ. γ. Θρησκευμάτων ή την υπουργό.
Θεωρεί δε λυπηρό να διατάζει την Εκκλησία ο προϊστάμενος Θρησκευτικής Διοίκησης.