Aπό τον Φεβρουάριο 2021 θα αρχίσουν να εντάσσονται σταδιακά στην ΕΑΒ τα επόμενα αεροσκάφη F-16 προς μερική αναβάθμιση με έτος ολοκλήρωσης του προγράμματος αναβάθμισης των F-16 το 2027.
Το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ θα υποβάλει πρόταση για την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση.
Αυτό γνωστοποίησε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου και Γιώργος Φραγγίδης, με θέμα «Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης Προγράμματος Α/Φ F-16 σε έκδοση VIPER».
Όπως ανέφερε στην απάντηση του «στο πλαίσιο του προγράμματος αναβάθμισης των εν λόγω αεροσκαφών, την 07 Φεβρουαρίου 2020 εντάχθηκε στην ΕΑΒ το πρώτο αεροσκάφος (Α/Φ) (WJ:5) (flight test aircraft) για την εκτέλεση εργασιών μερικής αναβάθμισης. Ακολούθως, προγραμματίζεται, για το πρώτο τρίμηνο του 2021, από το αρμόδιο για τη σύμβαση Γραφείο Προγραμματισμού (Program Office) της κυβέρνησης των ΗΠΑ, η πτήση διαπεραίωσης (ferry flight) του συγκεκριμένου αεροσκάφους στο Fort Worth στο Texas, προκειμένου να εκτελεστούν σ’ αυτό εργασίες περαιτέρω αναβάθμισης αλλά και δοκιμές πιστοποίησης, εν συνεχεία δε θα επιστρέψει στη χώρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος, τα επόμενα αεροσκάφη θα αρχίσουν να εντάσσονται σταδιακά στην ΕΑΒ από τον Φεβρουάριο 2021, με προβλεπόμενο πέρας του προγράμματος το έτος 2027».
Όσον αφορά στο ερώτημα που θέτουν οι εν λόγω βουλευτές σχετικά με το θέμα της συμβατότητας του νέου Radar τύπου ΑΕSΑ με το υφιστάμενο σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS των ελληνικών F-16, ο κ. Παναγιωτόπουλος, αφού υπενθύμισε ότι «το πρόγραμμα της αναβάθμισης των F-16 υλοποιείται μέσω διακρατικής συμφωνίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ) με την αρμόδια αρχή της κυβέρνησης των ΗΠΑ», επισήμανε τα εξής:
«Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής και με σκοπό την επίτευξη της βέλτιστης διαλειτουργικότητας του συστήματος αυτοπροστασίας με το νέο Radar τύπου ΑΕSΑ το γραφείο της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, που διαχειρίζεται το πρόγραμμα, πραγματοποίησε σειρά συναντήσεων με τις εμπλεκόμενες εταιρείες και θα υποβάλει σχετική πρόταση, ώστε να αξιολογηθούν οι δυνατές επιλογές και να δρομολογηθεί η βέλτιστη λύση».
Επιχειρησιακή ενίσχυση της Αεροπορίας Στρατού, το «εθνικό όπλο» και το «εθνικό όχημα μάχης»
«Με μέριμνα του Γενικού Επιτελείου Στρατού έχει σχεδιαστεί η επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων της Αεροπορίας Στρατού για την επόμενη 15ετία, με βάση τις καταγεγραμμένες επιχειρησιακές απαιτήσεις. Σε κάθε περίπτωση, όμως, κάθε λύση που εξυπηρετεί τον εν λόγω σχεδιασμό εξετάζεται και αξιολογείται διεξοδικά». Αυτό ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, με θέμα «Η Νότια Κορέα αποσύρει τα Black Hawk – Ευκαιρία για την Αεροπορία Στρατού;».
Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι «αναφορικά με τον στόλο των ελικοπτέρων (Ε/Π) UH-1Η έχει σχεδιαστεί και υλοποιείται ήδη η σταδιακή αντικατάστασή του, σε συνδυασμό με την πρόσφατη απόκτηση Ε/Π CΗ-47 και ΝΗ-90».
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής Γιώργος Φραγγίδης και Βασίλης Κεγκέρογλου με θέμα «Συμμετοχή των ΕΑΣ στην παραγωγή του “Εθνικού όπλου”», ο υπουργός γνωστοποίησε ότι η τεχνική αξιολόγηση των υποψήφιων τυφεκίων «εξελίσσεται και επιδίωξή μας είναι να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό».
«Συνεπώς, λοιπά ζητήματα που τίθενται στην ερώτησή σας (σ.σ. για τη συμμετοχή των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων-ΕΑΣ, τον προϋπολογισμό κόστους του προγράμματος που θέτουν οι εν λόγω βουλευτές) θα δρομολογηθούν μετά το πέρας της τεχνικής αξιολόγησης από το ΓΕΣ, που αποτελεί τον αρμόδιο επιχειρησιακό φορέα», πρόσθεσε.
Υπενθυμίζεται, ότι ο κ. Παναγιιωτόπουλος, απαντώντας σε όμοια ερώτηση των εν λόγω βουλευτών, είχε σημειώσει πως «στην παρούσα φάση πραγματοποιείται καταγραφή τεχνικών χαρακτηριστικών οπλισμού που παράγεται και χρησιμοποιείται από προηγμένες στρατιωτικά χώρες» και ότι «η εταιρεία (ΕΑΣ), βασιζόμενη στην πολυετή εμπειρία της στην παραγωγή φορητού οπλισμού και έχοντας την τεχνική υποδομή για να υποστηρίξει οποιοδήποτε πρόγραμμα παραγωγής νέου τυφεκίου, επιθυμεί και θα επιδιώξει το μέγιστο ποσοστό συμμετοχής, συμπαραγωγής και μεταφοράς τεχνογνωσίας».
Τέλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Βασίλειος Βιλιάρδος με θέμα «Παραγωγή εθνικού οχήματος μάχης και πολιτικών οχημάτων ίδιας σχεδίασης από την ΕΛΒΟ», ο υπουργός Εθνικής Άμυνας διευκρίνισε: «Η συγκεκριμένη εταιρεία, μετά το πολυετές καθεστώς εκκαθάρισης, περιήλθε σε νόμιμο αγοραστή. Συνεπώς, δύναται να συμμετάσχει στο πλαίσιο τυχόν διαγωνιστικών διαδικασιών για την προμήθεια στρατιωτικών οχημάτων, επ’ ωφελεία των Ενόπλων Δυνάμεων, εφόσον εκδηλωθεί συγκεκριμένη απαίτηση και σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».