Αναγνωστέα έγγραφα που «καίνε« την ακτοπλοϊκή εταιρεία ΑΝΕΚ, διαβάστηκαν σήμερα, Τετάρτη, στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά στη δίκη για την φωτιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο Norman Atlantic, όπου βρήκαν φρικτό θάνατο 12 άνθρωποι και αγνοούνται ακόμα σήμερα 18 επιβαίνοντες, μετά από την μοιραία φωτιά που προκλήθηκε στα γκαράζ του καραβιού στις 28 Δεκεμβρίου 2014 ενώ έπλεε στην Αδριατική.
- Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος
Η δίκη συνεχίστηκε με απόντες τους συνολικά 11 κατηγορούμενους, μεταξύ των οποίων ο διευθύνων σύμβουλος και ο πρόεδρος της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ, ο υποπλοίαρχος, ο αρχιφροντιστής, ο μαθητευόμενος ηλεκτρολόγος του πλοίου, ένας ναύκληρος και ναύτες οι οποίοι συμμετείχαν στην «έχμαση» (στερέωση, ασφάλιση) του φορτίου.
Κατά τη διάρκεια της σημερινής διαδικασίας εξετάστηκαν τα αναγνωστέα έγγραφα της δικογραφίας.
Ο συνήγορος της πολιτικής αγωγής Σπύρος Βλάσσης ζήτησε και αναγνώστηκαν σημεία του ναυλοσύμφωνου ανάμεσα στην ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία του Norman Atlantic και τη ναυλώτρια ΑΝΕΚ, με βάση το οποίο ανακύπτει η ευθύνη της κρητικής ακτοπλοϊκής εταιρείας ως προς την έχμαση των φορτηγών στο γκαράζ του πλοίου όπου και ξέσπασε η φονική φωτιά.
Το ναυλοσύμφωνο με ημερομηνία 28-11-2014, δηλαδή ένα μήνα πριν το μοιραίο ταξίδι, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Το πλήρωμα εστίασης έχμασης (δεσίματος) πρέπει να ομιλεί αγγλικά, την κοινή γλώσσα του πλοίου. Το πλήρωμα εστίασης έχμασης (δεσίματος) θα είναι στο πλοίο ως υπάλληλοι των ναυλωτών μόνον και σε αποκλειστικό κίνδυνο, δαπάνη και ευθύνη των ναυλωτών».
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων επιβατών και οδηγών φορτηγών που κατέθεσαν στο δικαστήριο, είχε επικρατήσει πανικός και ασυνεννοησία του πληρώματος κατά την επιχείρηση εγκατάλειψης του φλεγόμενου πλοίου με τα σωστικά μέσα.
Επίσης, δεν αρκούσαν οι παροχές ηλεκτρικού ρεύματος στα γκαράζ του πλοίου με αποτέλεσμα κάποιοι οδηγοί να βάλουν σε λειτουργία γεννήτριες ντήζελ (αν και απαγορεύεται), εξασφαλίζοντας ηλεκτρικό ρεύμα στα ψυγεία των φορτηγών τους που μετέφεραν ευπαθή εμπορεύματα. Από το γκαράζ ξέσπασε η πυρκαγιά που στοίχισε ανθρώπινες ζωές…
Το ναυλοσύμφωνο που «καίει» την ΑΝΕΚ
Με βάση το ναυλοσύμφωνο ανάμεσα στην ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία και τη ναυλώτρια ΑΝΕΚ, προκύπτει ευθύνη της ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας που ναύλωσε το Norman Atlantic.
Σήμερα αναγνώστηκαν κάποια αποσπάσματα από το ναυλοσύμφωνο που «καίνε» τους κατηγορούμενους της ΑΝΕΚ.
Διαβάστε τα επίμαχα αποσπάσματα του ναυλοσυμφώνου που αναγνώστηκαν από τους δικαστές:
«Τόσο το πλήρωμα εστίασης όσον και το πλήρωμα έχμασης (δεσίματος) θα είναι υπό την διεύθυνση, τον έλεγχο και την εξουσία των ναυλωτών όσον αφορά τη συνήθη καθημερινή εργασία αλλά αυτοί θα είναι πάντοτε υπό την τελική εξουσία του πλοιάρχου και ο πλοίαρχος θα έχει την εξουσία να υπερισχύει των οδηγιών των ναυλωτών.
Οι ναυλωτές, από κοινού και κεχωρισμένως με την εταιρεία επάνδρωσης πληρώματος, αν υπάρχει, είναι υπεύθυνοι και θα κρατούν αβλαβείς τους ιδιοκτήτες και θα τους τηρεί αποζημιωμένους έναντι όλων των απαιτήσεων και οιασδήποτε δαπάνης που μπορούν να προκύψουν και να υποβληθούν σ’ αυτούς οιασδήποτε φύσης από το πλήρωμα εστίασης και/ή το πλήρωμα έχμασης και / ή κοινωνική ασφάλιση / ασφαλιστικό φορέα και/ ή από οποιονδήποτε τρίτον με οιονδήποτε τρόπο συνδεόμενο και ως αποτέλεσμα της απασχόλησης του πληρώματος εστίασης και / ή του πληρώματος έχμασης (δεσίματος) περιλαμβανομένου οποιουδήποτε ατυχήματος, κάκωσης και θανάτου, κράτησης του πλοίου, απώλειας χρόνου, δαπανών, οποιουδήποτε κόστους και/ ή δαπάνης που θα μπορούσε να χρεωθεί από την ασφαλιστική εταιρεία των ιδιοκτητών, τον ναυτασφαλιστή ή την προστασία και την εξασφάλιση έναντι ζημιάς, περιλαμβανομένης της άμυνας, της σχετιζόμενης με το πλήρωμα εστίασης και / ή το πλήρωμα έχμασης (δεσίματος) και οποιαδήποτε άλλη συνέπεια συνδεδεμένη με αυτά που θα καταλογίζεται πάντοτε στον λογαριασμό των ναυλωτών».
Σε άλλα σημεία του ναυλοσυμφώνου αναφέρονται, επίσης, τα ακόλουθα επιβαρυντικά στοιχεία:
- Το προσωπικό πληρώματος εστίασης/ναυλωτών θα φορά ομοίως στολή με δαπάνη των ναυλωτών.
- Η καθημερινή συνήθης εργασία του πληρώματος εστίασης / προσωπικό ναυλωτών επί του πλοίου θα είναι υπό τη διεύθυνση των ναυλωτών αλλά ο πλοίαρχος έχει την εξουσία να την υπερβαίνει αν, κατά τη γνώμη του, δεν τηρούνται τα αποδεκτά στάνταρντς.
- Το πλήρωμα εστίασης πρέπει να εκπαιδευθεί και να πιστοποιηθεί όπως απαιτείται από την SOLAS/STCW με σχετικές τροποποιήσεις για έλεγχο επιβατών και για λειτουργία του Συστήματος Θαλάσσιας Εκκένωσης (MES) με το οποίο είναι εφοδιασμένο το πλοίο. Όλα τα κόστη για την κατάρτιση και πιστοποίηση αυτή θα καταλογίζεται στον λογαριασμό των ναυλωτών.
- Το πλήρωμα του πλοίου θα διενεργεί ελέγχους των συνδέσεων μεταξύ των σημείων / βυσμάτων ψυγείων και μονάδων ψυγείων και θα ελέγχει ότι οι ψυχόμενες μονάδες λειτουργούν ενώ ευρίσκεται στην θάλασσα, καιρού επιτρέποντος. Η υπηρεσία αυτή πρέπει να διενεργείται από το πλήρωμα του πλοίου ως υπάλληλοι των ναυλωτών μόνο σε χρόνο των ναυλωτών και χωρίς ευθύνη των ιδιοκτητών.
Οποιαδήποτε είδη μεταφοράς εξοπλισμένα με εξοπλισμό ψύξης τροφοδοτούμενο με ντήζελ, πρέπει να σβήνεται / να αποσυνδέεται ενώ ευρίσκεται εντός του πλοίου.
- Η φόρτωση, το στοίβαγμα, η έχμαση, η απέχμαση και η εκφόρτωση οχημάτων, εμπορευματοκιβωτίων ή άλλου φορτίου αποτελούν ευθύνη των ναυλωτών και πρέπει να γίνεται από τους στοιβαδόρους των ναυλωτών/το προσωπικό των ναυλωτών υπό την επίβλεψη του πλοιάρχου.
- Όλοι οι επιβάτες ευρίσκονται στο πλοίο με κίνδυνο, ευθύνη και δαπάνη των ναυλωτών και οι ναυλωτές θα ρυθμίσουν για την απαιτούμενη ασφαλιστική κάλυψη.
Η ΑΝΕΚ ήταν υπεύθυνη για την αποτροπή φόρτωσης λαθρεπιβατών στο πλοίο. Ας σημειωθεί πως πολλοί από αυτούς κάηκαν μέσα στο γκαράζ, ενώ ακόμα και σήμερα είναι άγνωστος ο ακριβής αριθμός τους.
Το ναυλοσύμφωνο αναφέρει σχετικά στη σελίδα 31:
«Οι ναυλωτές θα διασφαλίζουν επίσης ότι θα ασκούν εύλογη επιμέλεια και προσοχή για παρεμπόδιση λαθρεπιβατών σε επίτευξη πρόσβασης στο πλοίο. Για τον σκοπό αυτό οι ναυλωτές κατά τη διακριτική των ευχέρεια θα χρησιμοποιούν με δικό των κίνδυνο και δαπάνη έναν επαρκή αριθμό ικανών και καλώς καταρτισμένων φυλάκων ασφαλείας καθ’ όλη την διάρκεια παραμονής του πλοίου σε λιμάνι».
Τα email που «καίνε» την ΑΝΕΚ
Οι συνήγοροι πολιτικής αγωγής των οικογενειών των θυμάτων και διασωθέντων επιβατών του Norman Atlantic, ζήτησαν και αναγνώστηκαν σήμερα email που είχαν σταλεί από τους υπεύθυνους του πλοίου, των πλοιοκτητών και τους υπεύθυνους εισιτηρίων της ΑΝΕΚ.
Από την αλληλογραφία προκύπτει πως η ναυλώτρια ΑΝΕΚ επέμενε να φορτωθούν περισσότερα φορτηγά-ψυγεία από όσα ήταν σε θέση να εξυπηρετήσει το Norman Atlantic, ενώ είχαν παρουσιαστεί προβλήματα και παραβιάσεις, μόλις δύο ημέρες πριν το μοιραίο ταξίδι.
Επίσης, ο εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας ζητούσε από το ναυλομεσίτη να ενημερώσει τη ναυλώτρια ΑΝΕΚ ότι δεν επιτρέπεται να παραμείνει κανένα όχημα σε λειτουργία (με αναμμένη μηχανή) επί του πλοίου, αλλά και ότι δεν θα μπορούσε το ηλεκτρικό δίκτυο του πλοίου να δεχθεί πάνω από 65 φορτηγά-ψυγεία.
Διαβάστε κάποια από τα email που αναδεικνύουν τις ευθύνες των υπευθύνων της ελληνικής ακτοπλοϊκής εταιρείας:
- Email του αρχιμηχανικού του Norman Atlantic προς τους πλοιοκτήτες στις 26/12 αναφέρει:
«Όπως σας είπα στο τηλέφωνο, σας ενημερώνω ότι αντιμετωπίζουμε διάφορα προβλήματα τις τελευταίες ημέρες σχετικά με την χρήση του ανελκυστήρα, υπερφόρτωση αποσκευών και επιβατών, απόπειρες παραβίασης των θυρών του ανελκυστήρα κατά την λειτουργία του, που έχει ως αποτέλεσμα να βγαίνουν από τις ράγες/οδηγούς τους (οι θύρες), με συνεπαγόμενη καταστροφή των οδηγών των θυρών.
Αυτά τα προβλήματα έχουν τεθεί σε γνώση του εκπροσώπου της ΑΝΕΚ αλλά δεν υπήρξαν αποτελέσματα.
Εγώ θα πρότεινα επίσης να αφήνουμε τον ανελκυστήρα κλειστό κατά τη διάρκεια του πλου επειδή υπάρχει ένα αδιάκοπο πήγαινε-έλα στα γκαράζ από τους οδηγούς φορτηγών που πηγαίνουν να ελέγξουν το φορτηγό τους, συνοδευόμενοι και όχι, αν και το γεγονός έχει γίνει γνωστό στον εκπρόσωπο της ΑΝΕΚ».
- Email εκπροσώπου της πλοιοκτήτριας εταιρείας προς τους ναυλομεσίτες στις 27/12:
«Οι ναυλωτές ζητούν από τους πλοιοκτήτες να φορτώσουν τα φορτηγά στο ανώτερο κατάστρωμα όπου είναι ανοικτά και όπου τα φορτηγά-ψυγεία μπορούν να έχουν τις μηχανές τους σε λειτουργία (αναμμένες). Αλλά δεν μπορούν να αφήσουν φορτίο στην ξηρά.
(…) Δεν επιτρέπεται να παραμείνει κανένα όχημα σε λειτουργία (με αναμμένη μηχανή) επί του πλοίου (ακόμα κι αν τοποθετείται σε ανοιχτά καταστρώματα).
Κατά την ταπεινή μας γνώμη, το κεφάλαιο έχει κλείσει και θα σε παρακαλούσα να διαβιβάσεις την παραπάνω εγκύκλιο στον GH δεδομένου ότι φοβάμαι ότι δεν την γνωρίζουν (η συμπεριφορά τους θα ήταν βαρύτατη σε περίπτωση που την γνώριζαν).
Περαιτέρω, έχω αμφιβολίες ότι ο αριθμός των καλωδίων στο πλοίο είναι περισσότερα από 65, και αν είναι έτσι, τότε σίγουρα δεν θα δεχθούμε περισσότερα από 65 φορτηγά-ψυγεία καθώς, δεν θα μπορούν να συνδεθούν στο ηλεκτρικό δίκτυο του πλοίου».
- Email της πλοιοκτήτριας εταιρείας προς την Ελληνίδα υπεύθυνη της ΑΝΕΚ για τα εισιτήρια, στις 26/12, δύο ημέρες πριν την τραγωδία:
«Σε συνέχεια του παρακάτω μηνύματος σχετικά με τη σύνδεση με καλώδια των φορτηγών-ψυγείων, υπάρχει ακόμα ένα ζήτημα σε σχέση με τα φορτηγά-ψυγεία, καθώς οι πλοιοκτήτες πληροφορήθηκαν ότι το ηλεκτρικό φορτίο (ποσότητα) που παρέχουν οι ναυλωτές πάνω στο πλοίο είναι υψηλότερα από αυτό που μπορεί να σηκώσει το πλοίο.
Οι πλοιοκτήτες υπενθυμίζουν στους ναυλωτές ότι κατά την διάρκεια της διαπραγμάτευσης δόθηκε στους ναυλωτές το ανώτατο ηλεκτρικό φορτίο/κατανάλωση για μονάδες ψυγείων και θα πρέπει να τηρείται αυτό.
Για τον λόγο αυτό, οι πλοιοκτήτες ζητούν από τους ναυλωτές να αποφύγουν να εκδώσουν εισιτήρια για περισσότερα φορτηγά-ψυγεία από εκείνα που μπορεί να σηκώσει το πλοίο από πλευρά ηλεκτρικής κατανάλωσης/φορτίου».
Διαβάστε το επίμαχο email προς την υπεύθυνη εισιτηρίων της ΑΝΕΚ
Η δίκη συνεχίζεται στις 17 Δεκεμβρίου με καταθέσεις των μαρτύρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων.