Στον Ιταλό πλοίαρχο και το ιταλικό πλήρωμα του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Norman Atlantic» ρίχνουν οι υπεύθυνοι της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ την ευθύνη για την φωτιά στο καράβι που στοίχισε τη ζωή σε 30 ανθρώπους στις 28 Δεκεμβρίου 2014.
- Ρεπορτάζ: Βασίλης Τζήμτσος
Αυτό υποστήριξαν σήμερα στις αγορεύσεις τους στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Πειραιά οι συνήγοροι υπεράσπισης των 11 κατηγορουμένων, μεταξύ των οποίων του διευθύνοντα συμβούλου και του προέδρου της ΑΝΕΚ και Ελλήνων μελών του πληρώματος, για τους οποίους έχει προτείνει την ενοχή ο Εισαγγελέας της Έδρας Γιώργος Πέτρος.
Ο εισαγγελικός λειτουργός έχει προτείνει την ενοχή τους για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή και εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους.
Υπενθυμίζεται πως η ΑΝΕΚ είχε ναυλώσει το Norman Atlantic από την ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία προκειμένου να εκτελεί δρομολόγια στις γραμμές Πάτρας-Ιταλίας. Στο παρθενικό του δρομολόγιο έγινε το κακό.
Ο Εισαγγελέας Γ. Πέτρος ανέφερε ως προς τις ευθύνες των κατηγορούμενων υπευθύνων της ΑΝΕΚ:
«Προ του απόπλου όφειλε η ΑΝΕΚ να ενημερώσει για το φορτίο. Ο πλοίαρχος δεν ενημερώθηκε για το φορτίο που μετέφερε. Έγιναν σφάλματα κατά τη διάρκεια φόρτωσης. Τα φορτηγά ήταν το ένα δίπλα στο άλλο. Δεν μπορούσαν να βγουν οι οδηγοί. Μετέφεραν επικίνδυνο φορτίο με εύφλεκτα υλικά. Όλα αυτά μαζί με τα φορτηγά με αναμμένες τις μηχανές δημιουργούσαν άμεσο κίνδυνο πυρκαγιάς. Παρ’ όλα αυτά διενεργήθηκε η φόρτωση».
Και συμπλήρωσε:
«Δεν υπέδειξαν τη δέουσα προσοχή που έπρεπε να δείξει ο κάθε ευσυνείδητος άνθρωπος με τη κοινή πείρα και λογική. Η θάλασσα δεν είναι παιχνίδι. Υπάρχει υποχρέωση προστασίας των επιβαινόντων. Θα μπορούσαν να το έχουν αποτρέψει».
Το… μπαλάκι των ευθυνών στους Ιταλούς
Απαντώντας στην πρόταση ενοχής του Εισαγγελέα της Έδρας, οι συνήγοροι υπεράσπισης των κατηγορουμένων έριξαν τις ευθύνες στον Ιταλό πλοίαρχο και το ιταλικό πλήρωμα του Norman Atlantic.
Ο συνήγορος υπεράσπισης του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της ΑΝΕΚ Γιώργου Κατσανεβάκη και Γιάννη Βαρδινογιάννη, Πολυχρόνης Τσιρίδης, ανέφερε σχετικά:
«Την ευθύνη την έχει το πλοίο και την καταλογίζει και η πραγματογνωμοσύνη και το ελληνικό κατηγορητήριο. Τον πλοίαρχο κατηγορούν. (…) Ο πλοίαρχος και οι μηχανικοί δεν αντελήφθησαν το λάθος πως το drencher ενεργοποιήθηκε 15 λεπτά μετά στο κατάστρωμα 3 (Σ.Σ. η φωτιά είχε ξεσπάσει στο κατάστρωμα 4). Το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο γιατί οι μηχανικοί όχι μόνο εγκατέλειψαν αλλά δεν έκλεισαν τον εξαερισμό και η φωτιά πέρασε στα άλλα καταστρώματα και στις μηχανές. Δεν εκτελέστηκε σχέδιο έκτακτης ανάγκης από τον πλοίαρχο. Δεν υπάρχει το όνομα ενός Έλληνα στην πραγματογνωμοσύνη».
Αστική, όχι ποινική η ευθύνη της υποστηρίζει η ΑΝΕΚ
Ως προς το ναυλοσύμφωνο που υπήρχε ανάμεσα στην ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία του Norman Atlantic και την ΑΝΕΚ, ο κ. Τσιρίδης και την ευθύνη που είχε η ναυλώτρια ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία για την έχμαση του πλοίου, υποστήριξε πως είναι αστική και όχι ποινική.
Ανέφερε σχετικά:
«Αστικά και όχι ποινικά για την αξίωση φορτίου, την αστική ευθύνη για την φόρτωση. Αυτή είναι ανειλημμένη ευθύνη ιδιωτικού δικαίου. Το ίδιο λένε οι ιταλικές αρχές. Είναι ιδιωτική συμφωνία το ναυλοσύμφωνο. Για εμπορικούς λόγους και δεν λέγεται λέξη για θέματα ασφάλειας που είναι το ζητούμενο. Άρα δεν δημιουργεί εγγυητική ευθύνη για την προστασία των ανθρώπων στη θάλασσα».
Ως προς τη μεταφορά λαθρεπιβατών που, επίσης, αναφέρεται στο ναυλοσύμφωνο ως ευθύνη της ναυλώτριας εταιρείας, δηλαδή της ΑΝΕΚ (σ.σ. δύο λαθρεπιβάτες βρέθηκαν απανθρακωμένοι στα καταστρώματα 3 και 4 του πλοίου), έριξε και πάλι την ευθύνη στους Ιταλούς.
«Η πραγματογνωμοσύνη λέει πως είναι ευθύνη του πλοίου το ISPS. Επί αδικοπραξίας δεν μπορείς να μεταβιβάσεις την ευθύνη σε άλλον με ιδιωτικό χαρτί» επεσήμανε ο κ. Τσιρίδης.
Η ευθύνη για την φωτιά στο φορτηγό που μετέφερε ψάρια
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ως προς την έχμαση των οχημάτων για την οποία ήταν υπεύθυνη η ναυλώτρια ΑΝΕΚ σύμφωνα με το ναυλοσύμφωνο.
Υπενθυμίζεται πως η φωτιά ξέσπασε από φωτιά σε φορτηγό-ψυγείο που μετέφερε ψάρια. Το όχημα δεν είχε συνδεθεί με παροχή ρεύματος του πλοίου με πρίζα, αλλά είχε αναμμένη τη μηχανή του με αποτέλεσμα να ξεσπάσει η πυρκαγιά.
Όπως προέκυψε από ηλεκτρονική αλληλογραφία που περιλαμβάνεται στα αναγνωστέα έγγραφα του δικαστηρίου, η ιταλική πλοιοκτήτρια εταιρεία είχε αναφέρει πως το πλοίο μπορούσε να τροφοδοτήσει με ρεύμα συνολικά 60 φορτηγά, ενώ η ΑΝΕΚ επέμενε για περισσότερα.
Ως προς τη μη σύνδεση φορτηγών-ψυγείων με πρίζα του πλοίου για την παροχή ρεύματος και τις αναμμένες μηχανές, ο συνήγορος των κατηγορουμένων υποστήριξε:
«Την ευθύνη την έχει το πλοίο και την καταλογίζει και η πραγματογνωμοσύνη και το ελληνικό κατηγορητήριο. Τον πλοίαρχο κατηγορούν γι’ αυτό. Πως λέγονται αυτά τα πράγματα για υπερφόρτωση. Δεν υπάρχει κατηγορία για υπερφόρτωση. Ούτε ένα δεν μπορούσε να μπει παραπάνω και δεν μπήκε».
Δεν εκτελέστηκε σχέδιο έκτακτης ανάγκης
Ως προς την κατάσβεση και την εγκατάλειψη του πλοίου που στοίχισε τη ζωή σε 30 ανθρώπους, ο συνήγορος υπεράσπισης κατηγορουμένων της ΑΝΕΚ, επίσης, έριξε τις ευθύνες στον Ιταλό πλοίαρχο και το ιταλικό πλήρωμα.
«Για το θέμα της ανάφλεξης που κατηγορείται η ελληνική πλευρά, αρμόδιοι για όλα αυτά κατά το κατηγορητήριο που έχετε μπροστά σας είναι οι Ιταλοί. Το σύστημα κατάσβεσης drencher είναι καταρρακτώδης βροχή. Θα περιόριζε την φωτιά στο κατάστρωμα όπως σε κάθε πλοίο.
Ο πλοίαρχος και οι μηχανικοί δεν αντελήφθησαν το λάθος πως το drencher ενεργοποιήθηκε 15 λεπτά μετά στο κατάστρωμα 3 (Σ.Σ. όχι στο 4ο κατάστρωμα όπου ξέσπασε η φωτιά). Το πλοίο έμεινε ακυβέρνητο γιατί οι μηχανικοί, όχι μόνο εγκατέλειψαν, αλλά δεν έκλεισαν τον εξαερισμό και πέρασαν στα άλλα καταστρώματα και στις μηχανές.
Δεν εκτελέστηκε σχέδιο έκτακτης ανάγκης από τον πλοίαρχο. Δεν υπάρχει το όνομα ενός Έλληνα στην πραγματογνωμοσύνη» υποστήριξε ο κ. Τσιρίδης.
Υπενθυμίζεται πως αποτέλεσμα του χάους που επικράτησε μετά την φωτιά, ήταν να καούν δύο λαθρεπιβάτες στα καταστρώματα 3 και 4, ενώ δέκα επιβάτες έχασαν τη ζωή τους εγκαταλείποντας το φλεγόμενο πλοίο. Άλλοι σκοτώθηκαν κατά την καθαίρεση σωστικής λέμβου, άλλοι πέφτοντας από σωστική «τσουλήθρα» και δύο χτυπώντας στην ανεμόσκαλα άλλου πλοίου που είχε σπεύσει για την επιχείρηση διάσωσης των επιβαινόντων του Norman Atlantic.
Μέσα στη σωστική σχεδία είχαν βρεθεί Ιταλοί ναυτικοί και ένας Έλληνας μέλος του πληρώματος, αν και δεν είχε δοθεί εντολή εγκατάλειψης από τον πλοίαρχο…
Το «μαύρο κουτί» για τις ευθύνες του Ιταλού πλοιάρχου
Απαντώντας στον Εισαγγελέα της Έδρας που καταλογίζει στους κατηγορούμενους της ΑΝΕΚ την ευθύνη γιατί δεν προέβλεψαν τον κίνδυνο στην ασφάλεια των επιβαινόντων, ο συνήγορος τους ανέφερε:
«Δεν μπορεί να καταλογιστεί στους Έλληνες η φωτιά. Το κατηγορητήριο λέει δεν πρόβλεψαν την ανάφλεξη. Διακόπτεται ο αιτιώδης σύνδεσμος με τα αποτελέσματα. Δεν πρόβλεψαν ανθρωποκτονίες κυρία πρόεδρε; (…) Η πραγματογνωμοσύνη αναφέρει ότι ο κυβερνήτης είχε την απόλυτη ευθύνη για την ασφάλεια από τον κώδικα ναυσιπλοΐας.
Δίνει εντολή ο πλοίαρχος να ενεργοποιηθεί το drencher. Ένα λεπτό πριν η φωτιά φτάσει στο κατάστρωμα 4, είχε δώσει εντολή. Μόνο αυτός θα το απέτρεπε… Το drencher άνοιξε μετά από 15 λεπτά και σε λάθος κατάστρωμα. Από το VDR (Σ.Σ. το “μαύρο κουτί” του πλοίου) προκύπτει ότι ο πλοίαρχος του πλοίου που καίγεται, θεωρεί ότι η φωτιά έχει σβήσει.
Πώς θα δεχθεί κανείς ότι ο αιτιώδης σύνδεσμος για τους κατηγορούμενους; Δεν λειτουργεί τίποτα και ο πλοίαρχος θεωρούσε ότι η φωτιά έσβησε. Οι κατηγορούμενοι από τα Χανιά και την Κρήτη πως ήταν δυνατό να ξέρουν» διερωτήθηκε ο κ. Τσιρίδης.
Η δίκη συνεχίζεται με τις αγορεύσεις των υπολοίπων συνηγόρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων.