Το ένα τέταρτο (24,5%), σχεδόν, του κύκλου εργασιών της συνολικής αγοράς ένδυσης και υπόδησης στην Ελλάδα του σήμερα πραγματοποιείται online, με το ηλεκτρονικό εμπόριο να αποτελεί «ανάχωμα» στην κρίση του νέου κορωνοϊού, η οποία οδήγησε στο κλείσιμο των αντίστοιχων φυσικών καταστημάτων.
Μάλιστα, το ποσοστό αυτό όχι μόνο δεν θα ακολουθήσει φθίνουσα πορεία τα επόμενα χρόνια, αλλά θα διευρυνθεί. Σύμφωνα με τις προβλέψεις το 27% των συνολικών πωλήσεων ειδών μόδας στην Ελλάδα θα προέρχεται από το online κανάλι το 2023.
Σύμφωνα με την ετήσια ανασκόπηση του GLAMI, το 2020 ο κύκλος εργασιών της online αγοράς ένδυσης και υπόδησης στη χώρα μας κινήθηκε ελαφρά κάτω από το €1 δισ. Το ηλεκτρονικό εμπόριο ένδυσης και υπόδησης αυξήθηκε με αλματώδη ρυθμό το 2020 (+54,96%) σε σύγκριση με το 2019, όταν το αναμενόμενο ποσοστό αύξησης ήταν 5%. Η προσδοκώμενη αύξηση του online εμπορίου μόδας για το 2021 είναι +15%, με κύκλο εργασιών που θα ξεπεράσει το €1 δισ. και θα κυμανθεί στα επίπεδα του €1,094 δισ. Το νούμερο αυτό αναμένεται να αυξηθεί σε €1,34 δισ. το 2023.
Η πανδημία της Covid-19, όπως ήταν αναμενόμενο, επηρέασε δυσμενώς τη συνολική εικόνα στην αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης (online και φυσικά καταστήματα), η οποία είδε μείωση της τάξης του -20%.
Άνοδος του online καναλιού
Η καμπύλη GMV (Gross Merchandise Volume), δηλαδή ο παραγόμενος τζίρος στα συνεργαζόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα μέσω του GLAMI, ακολουθεί ακριβώς την εξέλιξη της πανδημίας. Από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο του 2020, όπου παράλληλα με το τέλος των χειμερινών εκπτώσεων έφτασαν και τα πρώτα νέα για κρούσματα Covid-19 στην Ευρώπη, παρατηρήθηκε το πρώτο «μούδιασμα» της αγοράς. Οι παραγγελίες ήταν χαμηλότερες του αναμενόμενου και μάλιστα, τον Μάρτιο ήταν και οι χαμηλότερες μηνιαίες της χρονιάς.
Από εκείνο το σημείο και έπειτα καταγράφεται ταχεία ανάκαμψη με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου. Μετά από την χαλάρωση των μέτρων την καλοκαιρινή περίοδο και το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων, σημειώθηκε μικρή μείωση στο online κανάλι. Ωστόσο, από τον Οκτώβριο και μετά και παράλληλα με το δεύτερο lockdown, οι πωλήσεις αυξήθηκαν. Μάλιστα, τον Δεκέμβριο σημειώθηκαν πωλήσεις 4,5 φορές περισσότερες από την αρχή του χρόνου. Συνολικά, οι πωλήσεις των τελευταίων 4 μηνών του έτους ήταν μεγαλύτερες από το σύνολο των προηγούμενων 8 μηνών.
Πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών
Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων για μήνες οδήγησε χιλιάδες καταναλωτές να δοκιμάσουν για πρώτη φορά την εμπειρία των online αγορών. Δεν είναι τυχαίο ότι το 9% των Ελλήνων αγόρασε για πρώτη φορά προϊόντα ένδυσης και υπόδησης online κατά την περίοδο της πρώτης καραντίνας.
Στο μεταξύ, το 50% των καταναλωτών απαντά ότι ανακάλυψε νέα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών στη διάρκεια των lockdowns. Όπως τονίζουν, μάλιστα, οι καταναλωτές έχουν σκοπό να αυξήσουν την online δαπάνη τους για προϊόντα ένδυσης και υπόδησης.