Ακόμη μία προσπάθεια να αποδομηθούν ως «μύθοι» δομικά συστατικά της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας έγινε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) για την παρουσίαση της έρευνας σχετικά με το «πώς βλέπουν οι Έλληνες την Επανάσταση του 1821».
Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες, σύμφωνα με τα ευρήματά της συγκεκριμένης έρευνας, σε ποσοστό άνω του 90%, χαρακτηρίζουν την Επανάσταση «εθνική», η σαφής προσπάθεια εκ μέρους της συγκεκριμένης δεξαμενής σκέψης να αναδειχτούν τα φιλελεύθερα χαρακτηριστικά της δεν θα είχε υπερβεί τα εσκαμμένα, εάν δεν υπήρχε η επικέντρωση σε αυτή ακριβώς την προσπάθεια «αποδόμησης», που αναρωτιέται κανείς γιατί με τόσο πάθος επιδιώκεται από τους συγκεκριμένους κύκλους. Προσπάθεια που πρέπει πάντως να επισημανθεί ότι, σύμφωνα με τα ευρήματα, αποτυγχάνει.
Διακόσια χρόνια μετά την Εθνεγερσία του 1821 και ενώ λόγω της πανδημίας είναι σχεδόν αδύνατον να εορταστεί αυτή με την κατάλληλη για την επέτειο λαμπρότητα, η συγκεκριμένη μελέτη -υπό τον μανδύα της ανάλυσης της κοινής γνώμης- επιχείρησε με μάλλον άκομψο τρόπο και θέτοντας διλημματικού χαρακτήρα ερωτήματα, που απαιτούν σύνθετες απαντήσεις στους ερωτώμενους, να αποδομήσει τον «μύθο του Κρυφού Σχολειού» και τον «μύθο» του ότι η Επανάσταση ξεκίνησε στην Αγία Λαύρα.
Γεγονός το οποίο εμμέσως επισημάνθηκε και από τον συμμετέχοντα καθηγητή Στάθη Καλύβα, ο οποίος διερωτήθηκε εάν το να προσπαθείς επιθετικά να πετύχεις κάτι τέτοιο μπορεί να έχει αποτελέσματα. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ότι υπήρχαν επιτυχημένα και εκπαιδευτικά ιδρύματα, με την ιστορικό κ. Ευθυμίου να τονίζει ότι «πρέπει να είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτή την επιτυχία και να μην υιοθετούμε το μίζερο», όπως τόνισε, αφήγημα του Κρυφού Σχολειού. Μάλιστα σε σχετική ερώτηση της «δημοκρατίας» απάντησε ότι δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να τεκμηριώνει την ύπαρξη κρυφών σχολείων.
Πάντως οι συμμετέχοντες εμφανώς εξεπλάγησαν από το γεγονός ότι, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το ποσοστό των Ελλήνων που πιστεύουν στην ύπαρξη των κρυφών σχολείων αυξήθηκε αντί να μειωθεί.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στο εάν η Επανάσταση ξεκίνησε στην Αγία Λαύρα, λες και είναι περίεργο για έναν ιστορικό να αποδεχθεί ένα συμβολικό σημείο που επιδεικνύει την ενότητα του έθνους ως εκκίνηση. Εντύπωση έκανε και το γεγονός ότι, εκτός των παραπάνω σημείων, το τρίτο ζήτημα που εξετάστηκε ήταν το εάν οι Έλληνες παραδέχονται τη «σφαγή στην Τριπολιτσά», από τους επαναστάτες κατά των Τούρκων και των Εβραίων. Ερώτημα που και μόνο η διατύπωσή του προβάλλει αποτροπιασμό.