«Καμπάνα» 20.000 ευρώ επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε εταιρεία που «βομβάρδιζε» πολίτη με SMS, διαφημίζοντας προϊόντα της, χωρίς τη θέληση του.
Ο πολίτης είχε απηυδήσει, καθώς αν και είχε ζητήσει να διαγράψει τα στοιχεία του, η εταιρεία συνέχιζε να του στέλνει μηνύματα. Μάλιστα είχαν διαβεβαιώσει ότι τον διέγραψαν από τις λίστες τους. Μάταια όμως…
Ο καταγγέλλων δεν χρησιμοποίησε τη δυνατότητα αυτοματοποιημένης διαγραφής που υπήρχε ενσωματωμένη στα προωθητικά SMS, αλλά άσκησε το δικαίωμα διαγραφής, απευθυνόμενος στην εξυπηρέτηση πελατών της εταιρείας. Ακολούθησε καταγγελία του πολίτη στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Η εταιρεία δήλωσε ότι διέγραψε τα στοιχεία του καταγγέλλοντα κι ότι ότι από αμέλεια του υπαλλήλου δεν διαγράφηκε το τηλέφωνο του από τη λίστα, διαβεβαιώνοντας ότι πλέον δεν θα ξαναενοχληθεί.
Όμως η ταλαιπωρία του συνεχίστηκε και ο καταγγέλλων επικοινώνησε εκ νέου με την Αρχή, αναφέροντας ότι έλαβε και πάλι μήνυμα στον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου για σκοπούς προώθησης των προϊόντων της εταιρείας. Αυτή τη φορά η εταιρεία απάντησε στην Αρχή ότι ενώ ζητήθηκε η διαγραφή των στοιχείων του καταγγέλλοντα, προέκυψε εκ των υστέρων λάθος/παράλειψη του απασχολούμενου στο χειρισμό της ηλεκτρονικής πλατφόρμας με αποτέλεσμα να παραμείνει εγγεγραμμένος στη λίστα επαφών της.
Το λάθος δεν έγινε αντιληπτό και δεν κατέστη γνωστό στη εταιρεία, παρά μόνο μετά τη δεύτερη καταγγελία, ενώ ήταν η μοναδική φορά που τέτοιο λάθος συνέβη. Η εταιρεία αναφέρει ότι ζήτησε από τη συνεργαζόμενη εταιρεία να της χορηγήσει τυχόν «ηλεκτρονικά ίχνη», αλλά έλαβε απάντηση ότι δεν διατηρούνται τέτοια στοιχεία στο server.
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα δεν πείστηκε από τους ισχυρισμούς της εταιρείας στην οποία επέβαλε πρόστιμο 20.000 ευρώ για παράβαση του δικαιώματος διαγραφής και για μη ορθή διαδικασία κατά την εκ των υστέρων ικανοποίηση του δικαιώματος.
Ανακριβής η δήλωση διαγραφής από την εταιρεία
Στο σκεπτικό της απόφασης της η ανεξάρτητη αρχή επισημαίνει:
«Με το πρώτο του υπόμνημα, ο υπεύθυνος επεξεργασίας διαβεβαίωσε την Αρχή ότι έχει διαγράψει το κινητό τηλέφωνο και τη διεύθυνση ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του καταγγέλλοντος και ότι έχουν προβεί σε όλες στις απαραίτητες ενέργειες για να μην ξανασυμβεί στο μέλλον για κανένα άλλο πελάτη.
Εκ των πραγμάτων αποδεικνύεται ότι η παραπάνω δήλωση δεν ήταν ακριβής.
Ακόμα και αν γίνει δεκτό το επιχείρημα της εταιρείας περί μεμονωμένου λάθους υπαλλήλων, το οποίο όμως δεν στηρίζεται σε ηλεκτρονικά ή άλλα στοιχεία τα οποία δεν μπορεί να αμφισβητηθούν, παρά μόνο σε έγγραφες δηλώσεις των εμπλεκομένων υπαλλήλων, προκύπτει ότι ο υπεύθυνος επεξεργασίας δεν προέβη σε ενέργειες ώστε να μην ξανασυμβεί στο μέλλον αντίστοιχο περιστατικό σε άλλο πελάτη.
Συνεπώς, με την αποστολή του δεύτερου μηνύματος στις 6/11/2019, διαπιστώνεται ότι η εταιρεία δεν διέθετε στην πράξη τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε να εξασφαλίσει τη διαγραφή των δεδομένων, ώστε να πληρούνται οι απαιτήσεις του ΓΚΠΔ και να προστατεύονται τα δικαιώματα των υποκειμένων των δεδομένων. Επομένως, προκύπτει παράβαση του άρθρου 25 παρ. 1 του ΓΚΠΔ».
Σύμφωνα με τα δημόσια διαθέσιμα στοιχεία στο ΓΕΜΗ, η εταιρεία κατά το έτος 2019 είχε κύκλο εργασιών 1.343.513,99 ευρώ και κέρδη μετά από φόρους 50.151,92 ευρώ.
Στην απόφαση της η ανεξάρτητη αρχή συνυπολόγισε ως ελαφρυντικά ότι ενώ υπήρξε όχληση δεν υπήρξε οικονομική ζημία του πολίτη από τη μη ικανοποίηση του δικαιώματος, ότι είναι η πρώτη παράβαση για τη συγκεκριμένη εταιρεία και τη δυσμενή οικονομική περίσταση λόγω της πανδημίας Covid-19. Με αυτά τα δεδομένα η Αρχή επέβαλε το διοικητικό πρόστιμο των 20.000 ευρώ.
Διαβάστε εδώ αναλυτικά την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα