Ερμαια στις καταχρηστικές πρακτικές των εταιριών τηλεπικοινωνιών είναι οι πολίτες της χώρας, καθώς καμία Αρχή, ανεξάρτητη ή μη, δεν αγγίζει τους πολυεθνικούς κολοσσούς, που πολλές φορές, μάλιστα, λειτουργούν εν είδει καρτέλ. Ενα τέτοιο πεδίο δράσης είναι οι κάκιστες υπηρεσίες τηλεφωνίας και διαδικτύου, για τις οποίες οι αρμόδιες Αρχές επί σειρά ετών «σφυρίζουν αδιάφορα».
Συνήθης πρακτική είναι η αλλαγή των όρων των συμβολαίων των πολιτών, όταν αυτά λήγουν, χωρίς καμία προειδοποίηση και ενημέρωση. Πρακτικά, όταν ένα συμβόλαιο λήγει, οι εταιρίες δεν ενημερώνουν τους πελάτες τους και αλλάζουν απροειδοποίητα τους όρους χρήσης. Ακολούθως, αυτοί ανυποψίαστοι κάνουν χρήση υπηρεσιών με υπέρογκο κόστος, το οποίο αντιλαμβάνονται τους επόμενους μήνες, μόνο όταν λαμβάνουν «θηριώδεις» λογαριασμούς. Και καθώς δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν, σειρά παίρνουν τα γνωστά κοράκια των εισπρακτικών και δικηγορικών εταιριών που, μέσω τηλεφωνικών οχλήσεων, απειλούν, εκφοβίζουν και εκβιάζουν για να εισπράξουν τα ποσά.
Γολγοθάς 2,5 ετών
Τη χαρακτηριστική περίπτωση προσωπικού Γολγοθά ενός πολίτη απέναντι στην COSMOTE φέρνουμε σήμερα στο φως, καθώς καταγγέλλει ότι επί 2,5 και πλέον χρόνια τελεί υπό στυγνό εκβιασμό, με την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΕΤ), όπως λέει στη «δημοκρατία», να τηρεί στάση Ποντίου Πιλάτου. Καταδεικνύεται ότι για πολλοστή φορά, υπό την ανοχή του κράτους, οι εταιρίες δεν ενημερώνουν για τα «ψιλά γράμματα» των συμβάσεων και αυτό το κόλπο ελλοχεύει κινδύνους, αφού οι περισσότεροι συναινούν σε όρους συμβολαίων που δεν καταλαβαίνουν, με συνέπεια υπέρογκες χρεώσεις.
Από τις αρχές του 2019, και χωρίς καμία ενημέρωση, η εταιρία αποφάσισε αυθαίρετα να αλλάξει τους όρους του προγράμματος του κατοίκου Μελισσίων, του κυρίου Αριστοτέλη Παπατρύφωνα. Συγκεκριμένα, προσέθεσαν στις υπηρεσίες την παροχή διαδικτύου, την οποία δεν είχε ζητήσει, και ταυτόχρονα αφαίρεσαν την παροχή δωρεάν κλήσεων εξωτερικού, την οποία ο ίδιος χρησιμοποιούσε. Αυτό είχε ως συνέπεια να «φουσκώσουν» απότομα οι λογαριασμοί.
Μετά από εξώδικό του, η εταιρία, σε μία έμμεση παραδοχή, άλλαξε πάλι τους όρους του προγράμματος και προσέθεσε τις κλήσεις εξωτερικού. Ωστόσο, εξακολουθεί να απαιτεί από τον κύριο Παπατρύφωνα να καταβάλει τις υπέρογκες χρεώσεις, τις οποίες δεν αναγνωρίζει. Σε άλλη μία παραδοχή «ενοχής», η εταιρία μείωσε τις απαιτήσεις της, καθώς από την οφειλή των 450 ευρώ διέγραψε τα 150 ευρώ, όμως ζητά να της καταβληθούν 300 ευρώ μέχρι και σήμερα.
Επιπλέον, όλο αυτό το διάστημα έγιναν επανειλημμένες οχλήσεις από τη δικηγορική-εισπρακτική εταιρία, η οποία ανήκει στην οικογένεια του εκλιπόντα προέδρου της Βουλής και πρώην υπουργού Δημήτρη Σιούφα, που διαχειρίζεται τις οφειλές της COSMOTE, η οποία, με το γνωστό τραμπουκικό ύφος, απαιτεί να καταβάλει τις αμφισβητούμενες οφειλές.
Παρά τα νέα εξώδικα, η COSMOTE εξακολουθεί να απαιτεί μέχρι και σήμερα το σύνολο του ποσού, αγνοώντας το γεγονός ότι ο ίδιος καταβάλλει εμπρόθεσμα όλο αυτό το διάστημα τους μηνιαίους λογαριασμούς του. Το αποκορύφωμα ήταν στις 7 Ιουλίου 2021, όταν η εταιρία προχώρησε σε φραγή, όχι μόνο των εξερχόμενων, αλλά και των εισερχόμενων κλήσεών του, με την Οδύσσεια να συνεχίζεται και να μη φαίνεται ορατό τέλος.
Τόλμησες να αλλάξεις εταιρία;
Μια έτερη καταχρηστική πρακτική των εταιριών είναι η με κάθε τρόπο «τιμωρία» όσων πελατών επέλεξαν να αλλάξουν πάροχο. Χρησιμοποιώντας ευφάνταστες δικαιολογίες, ενώ θεωρητικά η αλλαγή εταιρίας θα έπρεπε να είναι μία απλή διαδικασία, επιχειρούν να χρεώσουν με αδικαιολόγητα ποσά, τα οποία δεν προκύπτουν από καμία σύμβαση. Χαρακτηριστική είναι έτερη περίπτωση πολίτη που, προ τριών ετών, επέλεξε να αλλάξει εταιρία κινητής τηλεφωνίας (από τη WIND στην COSMOTE). Αν και είχε ειδοποιήσει εγκαίρως την πρώτη, βρέθηκε να χρεωθεί με ένα ποσό ύψους 300 ευρώ ως «πέναλτι» και ενώ είχε ήδη αλλάξει εταιρία. Μάλιστα, τρία χρόνια μετά δέχτηκε τηλεφωνικές απειλές από δικηγορική-εισπρακτική εταιρία ότι θα λάβει εξώδικο.
Πληθώρα παραπόνων και καταγγελιών στην ΕΚΠΟΙΖΩ
Την πληθώρα των παραπόνων και καταγγελιών που φτάνουν στα χέρια της έχει καταγράψει, με επιστολή προς τους αρμόδιους, η καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ στα τέλη του περασμένου έτους.
Στην επιστολή προς τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη, την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που εστάλη στις 17 Δεκεμβρίου 2020, η ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει ότι τα προβλήματα που καταγγέλλουν οι καταναλωτές αφορούν σε:
• Υψηλές χρεώσεις εν γένει (κινητή/ σταθερή/ διαδίκτυο).
• Ελλειψη ανταγωνισμού/ολιγοπωλιακές καταστάσεις.
• Ελλειψη συγκρισιμότητας και αδιαφάνεια των διάφορων πακέτων που προωθούν τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στους καταναλωτές.
• Αμφισβητήσεις λογαριασμών.
• Αθέμιτοι και καταχρηστικοί όροι στις συμβάσεις κινητής τηλεφωνίας. Δυσνόητοι, πολύπλοκοι και τεχνικοί οροί καθόλου φιλικοί στους καταναλωτές (ψιλά γράμματα).
• Ελλιπής προσυμβατική ενημέρωση.
• Πλημμελής παροχή υπηρεσιών – χαμηλές ταχύτητες στο διαδίκτυο και συχνές διακοπές. Λόγω της πανδημίας το πρόβλημα έλαβε και συνεχίζει να λαμβάνει μεγαλύτερες διαστάσεις.
• Αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (παραπλανητικές διαφημίσεις).
• Ανεπαρκείς υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών (υψηλές χρεώσεις στις τηλεφωνικές κλήσεις). Καθυστέρηση στα αιτήματα, δεν απαντούν μέσω e-mail/μεγάλη αναμονή στο τηλεφωνικό κέντρο.
• Αυθαίρετες και υπερβολικές χρεώσεις σε 5ψήφια νούμερα (Μέσα πολυμεσικής πληροφόρησης)
• Συνεχείς οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρίες.
• Αυθαίρετη ενεργοποίηση.
• Καθυστέρηση ή/και μη αποκατάσταση βλάβης.