Τη διεξαγωγή του συνεδρίου για τον Αλή Πασά, από 22 έως 24 Οκτωβρίου, υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», που είχαν άρον άρον αναβάλει μετά τις αποκαλύψεις της «δημοκρατίας» και τις αντιδράσεις Σουλιωτών, απογόνων αγωνιστών του 1821 αλλά και παραγόντων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ανακοίνωσε ο Δήμος Ιωαννίνων, προκαλώντας το κοινό αίσθημα.
Η πρωτοσέλιδη τότε αποκάλυψη της «δημοκρατίας» για το συνέδριο που διαστρέβλωνε τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση, είχε οδηγήσει σε αναβολή του συνεδρίου υπό το πρόσχημα της «πανδημίας».
Υπενθυμίζεται ότι οι πλέον οργισμένες αντιδράσεις είχαν προέλθει από τον πρόεδρο του Συλλόγου Απανταχού Σουλιωτών Δημήτρη Μπότσαρη, που έκανε λόγο για μια «απαράδεκτη και ασεβή πράξη τόσο προς τις επετειακές γιορτές των 200 χρόνων από το ’21 όσο και προς τους πεσόντες Hπειρώτες ήρωες».
Δείτε επίσης: Αντί να υμνήσουν τους Σουλιώτες ετοιμάζουν τριήμερη φιέστα για την εποχή του Αλή Πασά
Τονίζεται, μάλιστα, εμφατικά ότι το συνέδριο -το οποίο διοργανώνουν ο Δήμος Ιωαννιτών, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών- πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Επιτροπής για τους εορτασμούς των 200 ετών από την Επανάσταση. Γεγονός που ανατρέπει όλες τις αιτιάσεις που είχαν διατυπωθεί από πλευράς Δήμου Ιωαννίνων για ένα «επιστημονικό συνέδριο» που δεν έχει ως σκοπό να… δοξάσει τον Αλή Πασά αλλά να… αναφερθεί στην «εποχή του».
Το πρόγραμμα του συνεδρίου είναι αποκαλυπτικό: «Κι έφκιανε κάστρα, χαντάκια, κούλιες τριγύρ δια φύλαξες…»: «Τεχνικά έργα την περίοδο του Αλή Πασά των Ιωαννίνων», «Τα Γιάννενα και ο Αλή Πασάς», «Όψεις διακυβέρνησης του Αλή Πασά», «Η παρουσία του Αλή Πασά στη Θεσσαλία και η εδραίωση της πολιτικής και οικονομικής κυριαρχίας του», «Αλβανοί γαιοκτήμονες στη Θεσσαλία στον μακρύ 19ο αιώνα: η περίπτωση του Αλή Πασά», «Η γλώσσα… κόκαλα τσακίζει: σχέσεις ισχύος και υποτέλειας μέσα από τα έγγραφα του αρχείου Αλή πασά των Ιωαννίνων».
Καμία αναφορά στα εγκλήματά του κατά των Σουλιωτών
Με το πρόγραμμα, δε, των ομιλιών να είναι δημοσιευμένο, επιβεβαιώνονται αυτοί που προέβλεπαν ότι τα φώτα της δημοσιότητας δεν θα πέσουν στα εγκλήματα του Αλή Πασά κατά των Σουλιωτών, των χριστιανών, αλλά θα γίνει μια προσπάθεια να προβληθεί ως ένας «εκσυγχρονιστής» ηγέτης της εποχής του, που έκανε «έργα» και είχε οργανώσει μια «πολυπολιτισμική κοινωνία» που λειτουργούσε εύρυθμα.
Αυτό ακριβώς δηλαδή που αναρωτιόταν ο κ. Μπότσαρης όταν σημείωνε στην επιστολή του πώς ο Αλή Πασάς ήταν αυτός που… έσφαξε τους πρόκριτους στο Χόρμοβο και 600 άτομα στο Γαρδίκι το 1812, όπως έσφαξε και τους κατοίκους της ηρωικής Χειμάρας το 1805 μέσα στις εκκλησίες, ανήμερα το Πάσχα, όπως έκοψε στα τέσσερα τον αγωνιστή παπα-Θύμιο Βλαχάβα και κρέμασε τα κομμάτια του στην πόλη, όπως σκότωσε τον Κατσαντώνη, σπάζοντάς του όλα τα κόκαλα στο αμόνι, όπως έπνιξε την κυρα-Φροσύνη στη Λίμνη των Ιωαννίνων και είχε προβεί σε σωρεία άλλων δολοφονιών και θηριωδίες κάθε είδους, καθώς και αποτρόπαιες πράξεις βασανισμού, εξανδραποδισμού, λεηλασίες και φρικαλεότητες!
«Άραγε όλα αυτά θα αποσιωπηθούν σε αυτό συνέδριο ή θα εμφανιστούν ως “παράπλευρες απώλειες” από τη δράση μιας “εξαιρετικής προσωπικότητας”, που πρέπει, με πόνο ψυχής αλλά και μεγάλη αγανάκτηση, να ξαναθυμηθούν οι Ηπειρώτες» αναρωτιόταν.
Είναι σαφές ότι το ερώτημα που πριν από κάποιους μήνες απευθύναμε μπορεί να αναδιατυπωθεί αυτούσιο: «Μας τελείωσαν οι Έλληνες ήρωες και είπαμε να εορτάσουμε τον Αλή Πασά; Ή απλά έχουν τέτοιο πάθος να αποδομήσουν την ταυτότητα των Ελλήνων επαναστατών του 1821 και ως εκ τούτου του ελληνικού έθνους, ρίχνοντας τα “φώτα” σε προσωπικότητες σαν και αυτή του διορισμένου από την Υψηλή Πύλη πασά των Ιωαννίνων, για να εξυπηρετήσουν τις ιδεοληψίες τους;»