Συστηματικά τα δύο τελευταία χρόνια η Τουρκία ενημερώνει τους διεθνείς οργανισμούς ότι η Ελλάδα έχει παραβιάσει τις Συνθήκες Λωζάννης και Παρισίων πάνω από 6.300 φορές, διότι εκτελεί στρατιωτικές ασκήσεις στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και έχει εκδώσει αντίστοιχες τουρκικές αγγελίες.
- Της Κύρας Αδάμ
Ορισμένες από αυτές τις τουρκικές διεθνείς αγγελίες (ΝΟΤΑΜs) αποκάλυψε η κυριακάτικη δημοκρατία σε πραγματικό χρόνο (από Σεπτέμβριο και Οκτώβριο και σε ισχύ μέχρι και τον Δεκέμβριο).
Ο χειρισμός από την ελληνική κυβέρνηση των τουρκικών ισχυρισμών για αποστρατιωτικοποίηση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου καθίσταται εκ των προτέρων προβληματικός και επικίνδυνος, δεδομένου ότι έχει μπερδέψει τον στρατιωτικό εξοπλισμό των νήσων, με την εκτέλεση ελληνικών στρατιωτικών ασκήσεων σε όλα τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, ανεξάρτητα αν αυτά περιλαμβάνονται στις συνθήκες ή όχι.
Στις τουρκικές διεθνείς αγγελίες (ΝΟΤΑΜs), οι οποίες εκδίδονται πλέον με καταιγιστικό ρυθμό, η Τουρκία:
Κατηγορεί την Ελλάδα για παραβίαση των συνθηκών, διότι η Ελλάδα εκτελεί ασκήσεις στα νησιά αυτά, τα οποία (όπως ισχυρίζεται η Τουρκία) είναι αποστρατιωτικοποιημένα με βάση τις συνθήκες.
Αναφέρει ονομαστικά όχι μόνο τα ελληνικά νησιά που κατονομάζονται στις συνθήκες (Σαμοθράκη, Λήμνος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Ικαρία, στη Συνθήκη της Λωζάννης), και τα Δωδεκάνησα (στη Συνθήκη των Παρισίων), αλλά και άλλα ελληνικά νησιά, που δεν περιλαμβάνονται σε καμία συνθήκη, όπως Θάσος, Άγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Αντίψαρα κ.λπ.
Τσουβαλιάζει ως αποστρατιωτικοποιημένα τα ελληνικά νησιά που δεν περιλαμβάνονται στις συνθήκες, χωρίς να αναφέρει σκοπίμως ότι τα νησιά αυτά είναι ελληνικά, αλλά «νησιά του ανατολικού Αιγαίου», δηλαδή αδέσποτα και χωρίς κυριαρχία, για να μπορέσει να θέσει πλέον θέμα ιδιοκτησίας και κυριαρχίας τους.
Προκειμένου να εξυπηρετήσει τον ισχυρισμό της περί αποστρατιωτικοποίησης των νήσων, θέτει το Καστελλόριζο στο Αιγαίο. Την ίδια στιγμή, όμως, προκειμένου να εξυπηρετήσει τους ισχυρισμούς της για την ΑΟΖ της, θέτει το Καστελλόριζο στη Μεσόγειο, λες και πρόκειται για κρουαζιερόπλοιο σε τουριστικό δρομολόγιο.
Στις σχετικές διεθνείς αγγελίες της σκοπίμως χρησιμοποιεί τις τουρκικές ονομασίες στα ελληνικά νησιά του ανατολικού Αιγαίου, με στόχο τη δημιουργία σύγχυσης. Η πονηρή Άγκυρα χρησιμοποιεί την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) της Κωνσταντινούπολης για τους «ελέγχους» και τις διεθνείς «καταγγελίες» σε βάρος της Ελλάδας για την παραβίαση των συνθηκών και της αποστρατιωτικοποίησης των νήσων τους.
Όμως η ΥΠΑ Κωνσταντινούπολης, όπως και οποιαδήποτε άλλη ΥΠΑ οποιουδήποτε κράτους, δεν έχει καμία αρμοδιότητα να εκδίδει ΝΟΤΑΜ με πολιτικό περιεχόμενο ή ερμηνεία συνθηκών, αφού η μοναδική αρμοδιότητα που έχει η υπηρεσία αυτή είναι η παροχή, στο πλαίσιο του ICAO, εναέριας κυκλοφορίας και έρευνας και διάσωσης μόνο στο FIR Κωνσταντινούπολης και όχι στο FIR Αθηνών. Η Άγκυρα, που κρύβεται πίσω της, βάζει πονηρά την ΥΠΑ Κωνσταντινούπολης να εκδίδει συνεχώς ΝΟΤΑΜ αποστρατιωτικοποίησης, ώστε να φανεί ότι το θέμα είναι αυστηρά ελληνοτουρκικό, δηλαδή διμερές πολιτικό θέμα, και να παρασύρει την Ελλάδα να το αποδεχθεί – με την Αθήνα να έχει πέσει στην παγίδα και να συντάσσει απαντητική ΝΟΤΑΜ-προκάτ για όλες τις περιπτώσεις.
Όπως φαίνεται στις τουρκικές διεθνείς αγγελίες (ΝΟΤΑΜ Α6053/21, Α5745/21, Α5742/21, Α5172/21, Α5228/21), η Τουρκία επικαλείται τη Σύμβαση της Λωζάννης 1923 για τα Στενά, όταν αναφέρεται στα νησιά Σαμοθράκη και Λήμνο. Πρόκειται για κακότεχνο κόλπο που προσπαθεί να εφαρμόσει η Τουρκία, διότι το καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης που είχε επιβληθεί με τη Σύμβαση της Λωζάννης για τα νησιά Σαμοθράκη, Λήμνο, Ιμβρο, Τένεδο, Λαγούσες έχει αρθεί οριστικώς με τη Σύμβαση του Μοντρέ 1936, με την οποία αντικαταστάθηκε-καταργήθηκε η Σύμβαση της Λωζάννης 1923. Είναι επικίνδυνα κωμικοτραγικό να χρησιμοποιεί η Άγκυρα διεθνώς την… καταργημένη Σύμβαση της Λωζάννης για τα νησιά Σαμοθράκη και Λήμνο, ενώ χρησιμοποιεί την ισχύουσα Σύμβαση του Μοντρέ 1936 για τα τουρκικά νησιά Ίμβρο, Τένεδο, Λαγούσες.
Για τα νησιά Αϊ-Στράτης, Ψαρά, Αντίψαρα, αλλά και τη Θάσο (που βρίσκεται δυτικά του 25ου μεσημβρινού), η Τουρκία επιμένει ότι και αυτά τελούν υπό καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης. Όμως τα νησιά αυτά δεν περιλαμβάνονται σε καμία Συνθήκη και επομένως δεν διέπονται από κανένα καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης.
Οι γενικόλογες ελληνικές απαντητικές ΝΟΤΑΜs
Οι Συνθήκες Λωζάννης και Παρισίων σε κανένα σημείο τους δεν απαγορεύουν τις στρατιωτικές ασκήσεις!
Και οι δύο συνθήκες (Λωζάννης και Παρισίων) σε κανένα σημείο τους δεν απαγορεύουν -δηλαδή επιτρέπουν- τις στρατιωτικές ασκήσεις, ενώ απαγορεύουν τις ναυτικές βάσεις, στη Συνθήκη της Λωζάννης, και τους εξοπλισμούς, στα Δωδεκάνησα.
Υπενθυμίζεται ότι από το 1952 μέχρι την εγκληματική αποχώρηση της Ελλάδας από το ΝΑΤΟ το 1974 ουδέποτε η Τουρκία είχε θέσει θέμα αποστρατιωτικοποίησης των ελληνικών νησιών του ανατολικού Αιγαίου και μάλιστα για στρατιωτικές ασκήσεις. Από το 1974 όμως, η Τουρκία άρχισε να κάνει ό,τι ήθελε στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και με την αποτελεσματική βοήθεια των γενικών γραμματέων του ΝΑΤΟ Λουνς το 1980 και Σολάνα το 1996 και με τη διαταγή του SACEUR 2006, επέβαλε παράνομα στο ΝΑΤΟ καθεστώς αποστρατιωτικοποίησης και μη εκτέλεσης ασκήσεων στα ελληνικά νησιά του ανατολικού Αιγαίου. Χωρίς ποτέ καμία ελληνική κυβέρνηση να αντιδράσει αποτελεσματικά μέσα στη Συμμαχία για να βγάλει αυτά τα βαρίδια από πάνω της. Ενώ μπορούσε, και ακόμα μπορεί…
Απανωτά τα λάθη από την Αθήνα
Οι ελληνικές απαντητικές διεθνείς αγγελίες είναι γενικόλογες και επικίνδυνες και ουδόλως αναχαιτίζουν ή καταργούν τις παράνομες και προκλητικές τουρκικές αγγελίες διότι,
- Έχουν μπερδέψει και δεν έχουν ξεχωρίσει το θέμα των στρατιωτικών εξοπλισμών από την εκτέλεση ελληνικών αεροπορικών στρατιωτικών ασκήσεων σε όλα τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, ανεξαρτήτως αν αυτά τα νησιά περιλαμβάνονται στις συνθήκες ή όχι. Η Τουρκία με τις ΝΟΤΑΜs κατηγορεί διεθνώς την Ελλάδα ότι παραβιάζει τις συνθήκες, διότι εκτελεί ασκήσεις στα νησιά (όπως φαίνονται στον χάρτη). Ωστόσο, ρητά και κατηγορηματικά καμία από τις δύο συνθήκες δεν επιβάλλει καθεστώς απαγόρευσης στρατιωτικών ασκήσεων στα νησιά αυτά.. Όμως η Τουρκία, βασιζόμενη στο ΝΑΤΟ (δηλαδή σε όλες τις χώρες της Συμμαχίας, όπως π.χ. ΗΠΑ, Γαλλία κ.λπ.), προσπαθεί να εφαρμόσει νομικό καθεστώς από το παράθυρο, ότι δηλαδή η Ελλάδα παραβιάζει τις συνθήκες λόγω στρατιωτικών ασκήσεων.
- Είναι ασαφείς και επικίνδυνες καθότι σε αυτές δεν διαχωρίζονται τα νησιά που περιλαμβάνονται στις συνθήκες από αυτά που είναι εκτός (όπως Θάσος, Αϊ-Στράτης Ψαρά, Αντίψαρα κ.λπ.). Αντιθέτως οι ελληνικές διεθνείς αγγελίες τσουβαλιάζουν όλα τα νησιά στις συνθήκες, δημιουργώντας μείζον θέμα για το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ελληνικών νησιών που δεν περιλαμβάνονται στις συνθήκες.
- Δεν μνημονεύουν καθόλου τα ελληνικά νησιά ονομαστικά και δεν δηλώνουν π.χ. ότι Θάσος, Αϊ-Στράτης, Ψαρά κ.λπ. δεν περιλαμβάνονται σε καμία συνθήκη. Η ελληνική κυβέρνηση δεν αντιδρά σθεναρά και αποτελεσματικά στον ισχυρισμό της Τουρκίας ότι μόνο τα νησιά που κατονομάζονται στις συνθήκες είναι ελληνικά. Τα υπόλοιπα νησιά (π.χ. Θάσος, Αϊ-Στράτης, Ψαρά, νησίδες και βραχονησίδες κ.λπ.), που δεν κατονομάζονται στις συνθήκες, κατά την Τουρκία, έχουν άγνωστο ιδιοκτησιακό καθεστώς, το οποίο πρέπει να καθοριστεί ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Αυτή η τουρκική πονηρή μεθοδολογία τρέφεται από την άρνηση και αδυναμία των ελληνικών κυβερνήσεων να εντοπίσουν και να αξιοποιήσουν τα στοιχεία που καθιστούν τα νησιά εκτός συνθηκών ελληνικά.
Η αδυναμία της κυβέρνησης να διασφαλίσει την ελληνικότητα νησιών εκτός συνθηκών (όπως Θάσου, Αϊ-Στράτη, Ψαρών κ.λπ.), σε συνδυασμό με τη δήθεν παραβίαση των συνθηκών από την Ελλάδα λόγω αποστρατιωτικοποίησης, επιτρέπει στην Τουρκία το ενδεχόμενο να οδηγήσει σε αναθεώρηση κυρίως της Συνθήκης της Λωζάννης. Και τούτο, διότι η Τουρκία με καβάτζα το ΝΑΤΟ είναι δυνατόν να επικαλεστεί το άρθρο 60 της Σύμβασης Βιέννης 1969 Περί Συνθηκών, το οποίο ορίζει ότι όταν συμβαλλόμενο μέρος (δηλαδή η Ελλάδα) προβαίνει σε ουσιώδη παραβίαση των συνθηκών, το άλλο συμβαλλόμενο μέρος (δηλαδή η Τουρκία) μπορεί να αναστείλει εν μέρει ή εν όλω την εφαρμογή της συνθήκης.