Απομένουν 34 εργάσιμες μέρες για να εκπνεύσει το 2021 και η διοίκηση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων καταρτίζει το πρόγραμμα του 2022, το οποίο θαδοθεί στην κυβέρνηση προς έγκριση.
Για το 2021 τα έσοδα υπολογίζονται ότι έφθασαν τα 2,533 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 1,49 δισ. ευρώ αφορούν την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, 300.000.000 ευρώ το Ελληνικό και 733.000.000 ευρώ τη ΔΕΠΑ Υποδομών, αλλά και κάποια άλλα έργα που βρίσκονται ήδη ή αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαγωνιστική φάση το 2021, όπως περιφερειακά λιμάνια, μαρίνες και real estate. Τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις την τελευταία δεκαετία (2011-2020) αγγίζουν τα 7,1 δισ. ευρώ.
Τι αναμένεται
Ιδιωτικοποιήσεις που θα έπρεπε να ολοκληρωθούν φέτος μεταφέρονται πλέον για το πρώτο εξάμηνο του 2021. Πρόκειται για τις ιδιωτικοποιήσεις της ΛΑΡΚΟ, τους τρεις διαγωνισμούς για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, τους διαγωνισμούς για τα λιμάνια Ηρακλείου, Βόλου και την επένδυση στις Γούρνες Ηρακλείου. Ας δούμε σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι εν λόγω ιδιωτικοποιήσεις:
* ΛΑΡΚΟ. Αρχές του 2022 θα οδηγηθούμε στην ανακήρυξη του ιδιοκτήτη της ΛΑΡΚΟ με την κορύφωση των αντιδράσεων από τους εργαζομένους. Στη β ́ φάση του διαγωνισμού για τη μίσθωση του μεταλλευτικού εργοστασίου στη Λάρυμνα, των μεταλλείων στη Λάρυμνα και το Λούτσι και μεταλλευτικών δικαιωμάτων και άλλων περιουσιακών στοιχείων ιδιοκτησίας του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία μισθώνονται στη Γενική Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Ανώνυμη Εταιρεία ΛΑΡΚΟ, προκρίθηκαν τα εξής επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά):
* COMMODITY & MINING INSIGHT IRELAND LIMITED,
* GEK TERNA S.A. – AD HOLDINGS AG,
* MYTILINEOS S.A.,
* SOLWAY INVESTMENT GROUP LIMITED,
* THARISA PLC,
* TRAFIGURA GROUP Pte Ltd.
Σύμφωνα με όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες, από τους αρχικά έξι ενδιαφερομένους, δεσμευτικές οικονομικές προσφορές θα καταθέσουν οι τρεις.
* 3+2 ΛΙΜΑΝΙΑ. Το πιο σημαντικό λιμάνι αυτού του διαγωνιστικού κύκλου που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης. Ο διαγωνισμός θα προχωρήσει με πώληση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή που αναπτύσσεται ένας μεγάλος ενεργειακός κόμβος φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται ότι η Gastrade θα θέσει σε λειτουργία πλωτό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης. Για το λιμάνι αίτηση ενδιαφέροντος έχουν καταθέσει το αμερικανικό fund Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα, καθώς και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, ο οποίος πλέον ελέγχεται από εταιρία συμφερόντων του Ιβάν Σαββίδη.
Ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας έχει στη διαχείρισή του τέσσερα λιμάνια στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας: τον Κεντρικό Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», τον Εμπορικού Λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη, τον Λιμένα Ελευθερών και τον Λιμένα Κεραμωτής Για το λιμάνι φάκελο έκφρασης ενδιαφέροντος έχουν καταθέσει οι Pfic Ltd, Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Imerys, Goldair και I.M.G., η κοινοπραξία Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα και ο ΟΛΘ.
Στην άλλη άκρη της Εγνατίας Οδού, στο Ιόνιο Πέλαγος, βρίσκεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Από το συγκεκριμένο λιμάνι περνά όλη η επιβατική κίνηση της Αδριατικής, καθώς και τα φορτηγά και οχήματα, ενώ μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι τρεις μαρίνες που διαχειρίζεται. Για το λιμάνι, που θεωρείται κόμβος για τα πλοία τύπου ro pax, έχουν καταθέσει αίτηση ενδιαφέροντος ο όμιλος Attica, οι Danthia Shipping MARG, Portek International, Quintana Infrastructure & Development, Αιγαίον Οϊλ, η κοινοπραξία Archirodon ANEK και Trident Hellas, η κοινοπραξία Grimaldi Euromed με Μινωικές Γραμμές και ο ΟΛΘ.
* Ηράκλειο και Βόλος. Για το λιμάνι Ηρακλείου το ενδιαφέρον είναι κυρίως η κρουαζιέρα, αφού το συγκεκριμένο λιμάνι έχει τη δυνατότητα να αναδειχθεί ο δεύτερος, μετά τον Πειραιά, κόμβος κρουαζιέρας στη χώρα μας, αλλά και το επιβατηγό – οχηματαγωγό τμήμα. Εφόσον το ΤΑΙΠΕΔ επιλέξει το μοντέλο παραχώρησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του λιμανιού, επενδυτικό ενδιαφέρον ενδέχεται να εκφράσει ο ιταλικός όμιλος Grimaldi που ελέγχει τις Μινωικές Γραμμές. Ωστόσο στο λιμάνι του Ηρακλείου, στην προ πανδημίας περίοδο, είχαν εστιάσει και μεγάλοι όμιλοι κρουαζιέρας, ενδιαφερόμενοι περισσότερο για την παραχώρηση της κρουαζιέρας.
Το λιμάνι του Βόλου είναι ακόμα ένα για το οποίο έχει εκφραστεί δημόσια το αμερικανικό ενδιαφέρον (μαζί με Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, και Ηγουμενίτσα). Εξυπηρετεί γενικό φορτίο, εμπορευματοκιβώτια, ακτοπλοΐα, αλλά και κρουαζιέρα. Επίσης εισάγεται από το λιμάνι και σκραπ για να χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για χαλυβουργίες που λειτουργούν στην περιοχή. Είναι επίσης και το σημείο εξαγωγής μεταποιημένων προϊόντων χάλυβα και άλλων βιομηχανικών προϊόντων από μονάδες της Θεσσαλίας, ενίοτε ακόμη και προς τις ΗΠΑ. Για την επόμενη μέρα στο λιμάνι έχει εκφραστεί, εκτός από το αμερικανικό, και ισραηλινό ενδιαφέρον.
Τέσσερις «μνηστήρες» για τις Γούρνες Ηρακλείου
Δύο ελληνικές εταιρίες, η Dimand και η Reds (του Ομίλου Ελλάκτωρ), και δύο ξένες, ο Ομιλος Comer και η Vivion, έχουν υποβάλει προσφορές στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) για την εξαγορά και αξιοποίηση τμήματος της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης. Ο διαγωνισμός αυτός εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2022. Πρόκειται για παραθαλάσσια έκταση 345.567 τ.μ., στην οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπεται να δημιουργηθούν τουριστικές εγκαταστάσεις και καζίνο, για το οποίο σε δεύτερη φάση η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) θα προκηρύξει διαγωνισμό για τη χορήγηση της σχετικής άδειας.
Το ακίνητο στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης θα μεταβιβαστεί κατά πλήρη κυριότητα στον πλειοδότη μέσω ειδικού οχήματος που θα συστήσει προηγουμένως το ΤΑΙΠΕΔ. Βρίσκεται 13 χλμ. από το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» και 16 χλμ. από την πόλη του Ηρακλείου. Σε όμορες εκτάσεις του ακινήτου έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 20 χρόνια το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών, το Ενυδρείο «Θαλασσόκοσμος», το Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Κρήτης κ.ά.