Η Τουρκία εγκαινίασε το διάστημα 11 Οκτωβρίου – 12 Νοεμβρίου ένα νέο «μοντέλο τουρκικών δραστηριοτήτων» στο κεντρικό Αιγαίο και μέσα στο FIR Αθηνών με τον ακαταλαβίστικο τίτλο «Εκτέλεση αποστολών προστασίας περιβάλλοντος και υποστήριξη έρευνας και διάσωσης».
- Από την Κύρα Αδάμ
Αυτή η παράνομη και παρανοϊκή τουρκική δραστηριότητα στη μέση του Αιγαίου εξελίχθηκε σε πλήρη στρατιωτική άσκηση με αεροσκάφη, πλοία και UAV, καταλαμβάνοντας για έναν ολόκληρο μήνα εθνική κυριαρχία, παρεμποδίζοντας σοβαρά την εναέρια κυκλοφορία και μπλοκάροντας το αεροδρόμιο της Σκύρου, με εμφανή στόχο ένα ενδεχόμενο αεροπορικό ατύχημα.
Η ελληνική κυβέρνηση αντέδρασε αδύναμα, αδιάφορα και αναποτελεσματικά για την προστασία των εθνικών συμφερόντων, εκδίδοντας μια… μισή αγγελία, δίνοντας έτσι το σήμα στον Ερντογάν να επαναλάβει στο άμεσο μέλλον και άλλες τέτοιες παράνομες και επικίνδυνες δραστηριότητες στο Αιγαίο.
Η ΝΟΤΑΜ
H Τουρκία με το TELEX 051100/2021 ζήτησε από την Αθήνα να εκδώσει διεθνή αγγελία (ΝΟΤΑΜ) για «Εκτέλεση αποστολών προστασίας περιβάλλοντος και υποστήριξη έρευνας και διάσωσης, (SAR)» σε δύο περιοχές σε διεθνή θάλασσα και διεθνή εναέριο χώρο, στο πλαίσιο του ICAO μέσα στο FIR Αθηνών, που είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της Ελλάδας.
Το ΥΠΕΞ, ύστερα από συνεργασία με το ΥΕΘΑ και το υπουργείο Μεταφορών, ζήτησε από την Άγκυρα με το ΤΕLΕΧ 280750/2021 να τροποποιήσει τα πλευρικά όρια των περιοχών, ώστε να μην επικαλύπτουν την ελληνική κυριαρχία των 10 ν.μ. του Εθνικού Εναέριου Χώρου (ΕΕΧ), την τερματική περιοχή ελιγμών του αεροδρομίου της Σκύρου και να περιορίσει τη χρονική διάρκεια, δεδομένου ότι οι τουρκικές δραστηριότητες ήταν προγραμματισμένες από 11 Οκτωβρίου μέχρι 12 Νοεμβρίου 2021.
Προκλητική
Η Τουρκία όχι μόνο δεν συμμορφώθηκε με τις συστάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, αλλά αντίθετα η Άγκυρα εξέδωσε τη διεθνή αγγελία Α5603/7 Οκτ. 2021, που αποκάλυψε η «κυριακάτικη δημοκρατία», για εκτέλεση των τουρκικών δραστηριοτήτων, κατηγορώντας μάλιστα την Ελλάδα για έλλειψη συνεργασίας, που την ανάγκασαν να εκδώσει την τουρκική αγγελία στο FIR Αθηνών με υπαιτιότητα της Αθήνας.
Οι τουρκικές περιοχές, όπως φαίνονται στον χάρτη που δημοσιεύουμε, είναι πονηρά και επικίνδυνα σχεδιασμένες ώστε να επιφέρουν ζημιά στην εθνική κυριαρχία.
Η περιοχή Νο 1 απέχει 6 ν.μ. από τις ακτές της Σκύρου, της Χίου και τις βραχονησίδες Καλόγεροι. Με τη σχεδίαση αυτή η Άγκυρα εξαφανίζει τα 10 ν.μ. του εθνικού εναερίου χώρου. Στην πράξη, η Τουρκία με πολιτικά, τεχνικά και επιχειρησιακά μέσα καταλαμβάνει ελληνική κυριαρχία για 32 ημέρες.
Το γεγονός αυτό έχει αποσιωπήσει η κυβέρνηση λόγω πολιτικού κόστους. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, μολονότι έχει στη διάθεσή της το άρθρο 2.4 του ΟΗΕ και τα άρθρα 54 και 84 του ICAO, προκειμένου να καταγγείλει την Τουρκία με στόχο τη διασφάλιση της ελληνικής κυριαρχίας, εντούτοις δεν τα χρησιμοποιεί, με αποτέλεσμα πλείστα νόμιμα ελληνικά κυριαρχικά και άλλα δικαιώματα να τείνουν να μετατραπούν σε τουρκικά κεκτημένα.
Η Νο 1 περιοχή επικαλύπτει την τερματική περιοχή (ΤΜΑ – στον χάρτη 1 με μπλε ημικύκλιο), των αφίξεων και των αναχωρήσεων των αεροσκαφών από το αεροδρόμιο της Σκύρου, με αποτέλεσμα οι αφίξεις και αναχωρήσεις των αεροσκαφών, κυρίως των αεροσκαφών επιφυλακής, να καθίστανται τουλάχιστον προβληματικές, γεγονός που το απαγορεύει η Σύμβαση του Σικάγου – ICAO.
Ταυτόχρονα η τουρκική περιοχή μπλοκάρει το σημείο MESTA στο νότιο άκρο της Χίου, από το οποίο διέρχεται η κύρια κυκλοφορία των αεροδιαδρόμων από Ευρώπη προς Μέση Ανατολή και το αντίστροφο και τούτο διότι οι τουρκικές δραστηριότητες στην περιοχή Νο 1 καταλαμβάνουν ύψη από 16.000 έως 20.000 πόδια.
Η Νο 1 και Νο 2 περιοχή καταλαμβάνουν τμήμα του πεδίου βολής Άνδρου (LGD-68) και το αχρηστεύουν για 32 ημέρες, με αποτέλεσμα η εκπαίδευση του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων σε συνθήκες μάχης να μην πραγματοποιείται.
Η τουρκική αγγελία εκδόθηκε για το FIR Αθηνών. Αυτό όμως είναι παράνομο διότι ο ICAO έχει εκχωρήσει αρμοδιότητες έκδοσης αγγελιών για το FIR Αθηνών μόνο στην Αθήνα, με αποτέλεσμα να διακυβεύεται η ασφάλεια των πολιτικών αεροσκαφών και να τίθενται σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.
Η τουρκική αγγελία είναι για τα πανηγύρια, αλλά η κυβέρνηση την αποδέχεται και δεν αντιδρά. Και τούτο διότι στην τουρκική αγγελία δεν αναγράφεται, όπως επιβάλλει ο ICAO, το είδος των μέσων (αεροσκάφη, πλοία, UAVs) που θα λάβουν μέρος στις τουρκικές δραστηριότητες, ούτε εάν τα μέσα είναι στρατιωτικά ή πολιτικά.
Στην πρώτη παράγραφο της τουρκικής αγγελίας αναγράφεται ότι «…η Τουρκία θα εκτελέσει αποστολές προστασίας περιβάλλοντος και υποστήριξη SAR (έρευνα και διάσωση)» και στην παρ. 2 και 3 τις αποστολές αυτές και στις δύο περιοχές τις μετατρέπει σε ασκήσεις.
Έρευνα στα 20.000 πόδια!
Το κωμικοτραγικό είναι ότι οι όποιες τουρκικές δραστηριότητες για SAR (έρευνα και διάσωση) θα γίνουν σε ύψος από 16.000-20.000 πόδια. Τι είδους έρευνα θα γίνεται σε τέτοιο ύψος είναι άλλη ιστορία, εκτός αν οι Τούρκοι μάς πουν ότι θα… πετάνε κοτόπουλα από τα 20.000 πόδια και θα τα κυνηγάνε να τα πιάσουν.
Επιδιώκουν αεροπορικό ατύχημα για να πάμε στα δικαστήρια
Η Αθήνα παραμένει μουγκή απέναντι στις τουρκικές παρανοϊκά επικίνδυνες δραστηριότητες και γι’ αυτό δημιουργείται ένα εξόχως σοβαρό και επικίνδυνο θέμα, διότι η Τουρκία εμφανώς σχεδιάζει και επιδιώκει ένα ενδεχόμενο αεροπορικό ατύχημα στο πλαίσιο του ICAO, αφού συντρέχουν πλείστοι λόγοι δημιουργίας του.
Ένα τέτοιο ενδεχόμενο ατυχήματος ανοίγει τον δρόμο στην Τουρκία να οδηγήσει την Ελλάδα σε διεθνείς οργανισμούς, διεθνές δικαστήριο, για να βρει την ευκαιρία να θέσει όλα τα θέματα (10 ν.μ., σχέδια πτήσεων, χωρικά ύδατα, ζώνη αλιείας, ιδιοκτησιακό καθεστώς νήσων, ΑΟΖ κ.λπ.), τα οποία οι διαδοχικές ελληνικές κυβερνήσεις, όπως και η σημερινή, δεν φαίνεται διατεθειμένη να διασφαλίσει.
Ο βαθύτερος στόχος της Τουρκίας είναι να προκαλέσει αναδιάταξη του FIR Αθηνών/Κωνσταντινούπολης μέχρι τον 25ο μεσημβρινό (μέση του Αιγαίου) προκειμένου να συμπέσει με τη θαλάσσια τουρκική περιοχή SAR μέχρι τη μέση του Αιγαίου, όπως φαίνεται στον χάρτη Νο 2.
Η Άγκυρα έχει ορίσει αυτήν την περιοχή SAR το 2001 με τον νόμο 24611/12 Δεκ. 2001 και την κατοχύρωσε στον αρμόδιο οργανισμό ναυσιπλοΐας (ΙΜΟ), ο οποίος την καταχώρισε στο εγχειρίδιο GLOBAL SAR PLAN. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντέδρασε στο τουρκικό αίτημα για την παράνομη και παρανοϊκή εκτέλεση της άσκησης στο Αιγαίο με καθυστέρηση πέντε ημερών και υπό το δόγμα τού «είδε ο τρελός τον μεθυσμένο και τον φοβήθηκε».
Εξέδωσε την αγγελία Α3253/21, η οποία όχι μόνον είναι εντελώς αναποτελεσματική (αφού η Τουρκία πραγματοποίησε την «τρελή» δραστηριότητα / άσκησή της), αλλά οδηγεί σε διεθνή διασυρμό της χώρας. Και τούτο διότι ενώ η ελληνική αγγελία μάς πληροφορεί ότι αποτελείται από δύο μέρη (δύο σελίδες), εντούτοις δημοσιεύεται διεθνώς… μόνον το δεύτερο μέρος που δεν αναφέρεται στην ελληνική κυριαρχία και απαιτείται χρησμός για να βρεθεί και εξηγηθεί το πρώτο μέρος της ελληνικής αγγελίας.
Αυτό το μπάχαλο της κυβέρνησης (και δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει σε ελληνικές διεθνείς αγγελίες) ξεπερνά τα όρια της προχειρότητας και αδιαφορίας, καθόσον κανένας αρμόδιος των υπουργείων Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας και Μεταφορών δεν έλεγξαν για να πιστοποιήσουν ότι έχει δημοσιευτεί μόνον το ένα μέρος της αγγελίας.
Δι’ αυτού του τρόπου, όμως, η ίδια η κυβέρνηση μειώνει τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία της στους διεθνείς οργανισμούς για τη διασφάλιση, νομικά και διπλωματικά, των εθνικών δικαιωμάτων και στην περίπτωση που η Ελλάδα χάσει νομικά στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών ΟΗΕ, ICAO, IMO, NATO (όπου έχει ήδη χάσει πολλά), τότε η χώρα δεν σώζεται ούτε με Rafale ούτε με F-35.