Μη νόμιμη έκρινε το Συμβούλιο της Επικρατείας την αλλαγή του συντελεστή δόμησης στην στο υπό ανάπλαση βόρειο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά όπου βρίσκονται ακίνητα – «φιλέτα» προς αξιοποίηση από μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Το ΣτΕ έκρινε μη νόμιμη τη Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης στην περιοχή- «φιλέτο» από τα Ταμπούρια, την Παλαιά Κοκκινιά, τα Μανιάτικα, την Αγία Σοφία, τον Άγιο Διονύσιο, τον λόφο Βώκου και τον Ηλεκτρικό. Στο Ε΄ Τμήμα του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου της χώρας είχε τεθεί για νομοπαρασκευαστική επεξεργασία σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την «έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Ε.Π.Σ.) στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου του Δήμου Πειραιά, καθορισμός χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης και περιβαλλοντική έγκριση αυτού».
Πρόκειται για συνολική έκταση 372,8 στρεμμάτων και αποτελεί τη συνέχεια του Βορείου τμήματος του λιμανιού του Πειραιά.
Συγκεκριμένα, αφορά τις περιοχές Αγία Σοφία – Μανιάτικα, λόφος Βώκου, Ταμπούρια, Άγιος Διονύσιος και περικλείεται από τις οδούς Κάστορος – Θεσμοφορίου – Μεθώνης – Ρετσίνα – Αγίου Φιλίππου και συνορεύει Βόρεια με τις περιοχές Ταμπούρια και Παλαιά Κοκκινιά – Μανιάτικα, Δυτικά με το Δήμο Δραπετσώνας, Νότια με την ακτή Κονδύλη και Ανατολικά με τις περιοχές Ηλεκτρικός και Ρετσίνα.
Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο αποσκοπεί στην ανάταξη της υφιστάμενης υποβάθμισης της περιοχής, στην επαναχρησιμοποίηση των ανενεργών κτιρίων, στη δανειοδότηση εκσυγχρονισμού των υπαρχουσών βιοτεχνιών, δίνοντας κίνητρα στους ιδιοκτήτες των παραδοσιακών κτιρίων να τα αναστηλώσουν.
Με το Ε.Π.Σ. επιχειρείται επαναχρησιμοποίηση ανενεργών κτιρίων σε τριτογενείς επιχειρηματικές δραστηριότητες και ιδιαίτερα γραφειακούς χώρους και έδρες επιχειρήσεων, τουριστικές, αθλητικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, υπηρεσίες υγείας, δραστηριότητες του δευτερογενούς τομέα και προσέλκυση νέων κατοίκων.
Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 50/2022 γνωμοδότηση του ΣτΕ, κρίνεται νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την έγκριση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου που προβλέπει ότι νομίμως υφιστάμενες χρήσεις κτιρίων ή εγκαταστάσεων, ασύμβατες με τις θεσμοθετούμενες με το σχέδιο Π.Δ. χρήσεις κτιρίων ή εγκαταστάσεις διατηρούνται και επιτρέπεται ο εκσυγχρονισμός ή και η επέκτασή τους.
Όμως επισημαίνεται πως η περιοχή του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου καθορίζεται και ως Ζώνη Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης, αλλά «δεν περιέχει σαφή προσδιορισμό των κριτηρίων επιλογής της επίμαχης περιοχής και ως εκ τούτου δεν προτείνεται νομίμως η θεσμοθέτηση Ζ.Υ.Σ. στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου».
Ειδικότερα, έχει εκπονηθεί Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Μελέτη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, αλλά οι μελέτες αυτές, «εν προκειμένω, σχετικώς με τον καθορισμό Ζώνης Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης, δεν περιέχουν σαφή προσδιορισμό των κριτηρίων επιλογής της επίμαχης περιοχής, μη πληρούσες ως προς το περιεχόμενό τους και τις προϋποθέσεις των διατάξεων».
Ως εκ τούτου, οι δικαστές γνωμοδοτούν ότι «δεν προτείνεται νομίμως και δη χειρογράφως, το υπό επεξεργασία σχέδιο, η θεσμοθέτηση Ζ.Υ.Σ. στην περιοχή επέμβασης του Αγίου Διονυσίου του Δήμου Πειραιά».