Η ύψους περίπου 87.000.000 ευρώ σύμβαση για την κατασκευή αριθμού αμφίβιων τεθωρακισμένων οχημάτων ACV-30 που ανέθεσε πρόσφατα το Σώμα των Πεζοναυτών των ΗΠΑ στην κατασκευάστρια BAE Systems, αποτελεί μία εξέλιξη που δεικνύει την επιτάχυνση της διαδικασίας αντικατάστασης του AAV (Amphibious Assault Vehicle: Αμφίβιο Όχημα Εφόδου) που σήμερα βρίσκεται σε υπηρεσία.
Τα οχήματα θα χρησιμοποιηθούν για τη διεξαγωγή δοκιμών πριν από τη λήψη της απόφασης για την έναρξη της παραγωγής σειράς. Η έκδοση ACV-30, εξοπλισμένο με τον κατασκευής της νορβηγικής Kongsberg μη επανδρωμένο πύργο, με πυροβόλο διαμετρήματος 30 χλστ., αποτελεί την τέταρτη για την οποία ανατίθεται σύμβαση. Είχαν προηγηθεί οι εκδόσεις μεταφοράς προσωπικού (ACV-P), σταθμού διοίκησης (ACV-C) και περισυλλογής (ACV-R).
Γενικά η κινητικότητα στο πρόγραμμα του νέου Αμφίβιου Οχήματος Μάχης ACV (Amphibious Combat Vehicle) του Σώματος των Πεζοναυτών θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ενδιαφέροντος των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίες εδώ και περίπου 25 χρόνια επιδεικνύουν μία «εμμονική» προσκόλληση στην προμήθεια μεταχειρισμένων AAV από τα αποθέματα του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ για να εξοπλιστεί η εδρεύουσα στον Βόλο 32η Ταξιαρχία Πεζοναυτών (32 ΤΑΞ ΠΝ) «ΜΟΡΑΒΑΣ».
Υπενθυμίζεται ότι στις 4 Ιουλίου 2022 η Ειδική Διαρκής Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής γνωμοδότησε θετικά για την προμήθεια 76 οχημάτων AAV, συνολικού εκτιμώμενου κόστους 291.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 190.000.000 ευρώ είναι το κόστος των οχημάτων και της ανακατασκευής τους. Περιλαμβάνονται, επίσης, τα κόστη εκπαίδευσης των πληρωμάτων και του τεχνικού προσωπικού συντήρησης και επισκευής, προμήθειας όπλων και πυρομαχικών, εν συνεχεία υποστήριξης, δημιουργίας υποδομών, βιβλιογραφίας και λοιπού συναφούς εξοπλισμού και υλικών.
Ο διοικητής του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ απαγόρευσε τη χρήση των AAV σε αμφίβιες ασκήσεις
Όπως φαίνεται, η «εμμονή» του ΓΕΕΘΑ δεν κάμπτεται ούτε από την απόφαση της 16ης Δεκεμβρίου 2021 του διοικητή του Σώματος των Πεζοναυτών των ΗΠΑ για την απαγόρευση χρήσης των AAV σε αμφίβιες ασκήσεις και σε προγραμματισμένες επιχειρησιακές αναπτύξεις, λόγω τραγικού ατυχήματος που είχε λάβει χώρα τον Ιούλιο του 2020, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση κρίσης.
Ούτε η έλλειψη των κατάλληλων αποβατικών πλοίων (δεξαμενόπλοιων τύπου LPD / LSD) για τη μεταφορά και ανάπτυξη των AAV φαίνεται να θεωρείται πρόβλημα που περιορίζει τη δυνατότητα επιχειρησιακής ανάπτυξης των οχημάτων, καθώς έγινε γνωστό ότι θα χρησιμοποιηθούν τα χαμηλών επιδόσεων ταχύτητας πέντε αρματαγωγά τύπου «ΣΑΜΟΣ», αφού υποστούν εργασίες δομικής ενίσχυσης του πρυμναίου καταπέλτη τους.
Εάν, δε, υλοποιηθεί και η εξαγγελθείσα μετεγκατάσταση τους στον Παγασητικό (Βόλος – Αλμυρός), όχι μόνο δεν εξασφαλίζεται η άμεση αντίδραση της 32 ΤΑΞ Π.Ν., αλλά καθίσταται αμφίβολο εάν με εχθρική δραστηριότητα η φίλια αποβατική δύναμη θα μπορέσει να εξέλθει αλώβητη στο Αιγαίο (προσβολή από αεροπορικές δυνάμεις, ναρκοθέτηση διόδου Πηλίου – Βόρειας Εύβοιας, προσβολή από εχθρικά υποβρύχια).