Την πεποίθηση πως αν το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων θέλει να διατηρήσει την λειτουργία της μιας Κυριακής του Νοεμβρίου, ενδεχομένως να είχε αγοραστική σημασία για καταστήματα και καταναλωτές αυτή πριν ή μεταξύ της Black Friday και της Cyber Monday εξέφρασε ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.
«Εκ των γεγονότων η φθινοπωρινή κινητικότητα στην αγορά έχει μειωθεί, καθώς το αίσθημα της ανασφάλειας για τον επερχόμενο χειμώνα όσον αφορά στην αντοχή των οικογενειακών προϋπολογισμών, αίσθημα που θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς είναι «εισαγόμενο» απότοκο της ενεργειακής κρίσης» είπε αρχικά ο κ. Κορκίδης και συνέχισε:
«Η ευρωπαϊκή μάχη κατά της ακρίβειας αναμένεται να ενταθεί το επόμενο δίμηνο στα είδη διατροφής, κυρίως εξαιτίας των τιμών των σιτηρών. Παρα ταύτα, το ελληνικό στοίχημα για συγκράτηση του μέσου ετήσιου πληθωρισμού το 2022, κάτω του 9% μπορεί ακόμα να κερδηθεί. Μακάρι λοιπόν το επίτευγμα μείωσης του τιμάριθμου κατά δύο μονάδες να συνεχιστεί μέχρι τέλος του έτους και σε συνδυασμό με το εγχείρημα του καλαθιού του νοικοκυριού να αποτελέσουν αισιόδοξα στοιχεία ανακούφισης των νοικοκυριών και τόνωσης της ελληνικής αγοράς την οποία και επιζητούμε. Μην ξεχνάμε ότι η οικονομία είναι «κυκλική» άρα και η τόνωση της αγοράς θα προσδώσει δυναμική στην αγοραστική ικανότητα των νοικοκυριών που στα χαμηλά εισοδήματα έχει κουρευτεί κατά 40%. Μετά τη θετική επίπτωση του τουρισμού στο λιανεμπόριο το γ´τρίμηνο που κινήθηκε ανοδικά κινήθηκε, καθώς οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων εμφάνισαν αύξηση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο σε σχέση με πέρυσι, αλλά και συνεχίζοντας την ανοδική πορεία που ξεκίνησε από τις αρχές του χρόνου. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο αυξήθηκε κατά 14,1%το καλοκαίρι σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό δείκτη».
«Φέτος είναι διαφορετικά γιατί δεν θα υπάρχουν οι καθιερωμένες ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου»
Ωστόσο, όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, τον Οκτώβριο το οικονομικό κλίμα επιδεινώθηκε και η κατανάλωση υποχώρησε σε χαμηλά επίπεδα 20μήνου. «Ενώπιον μας λοιπόν και μέχρι να μας «εγκαταλείψει» το τρέχον έτος έχουμε μία περίοδο, και πέραν της εορταστικής, «νέα», θα έλεγα, για τον τρέχοντα μήνα όπου το ενδιαφέρον τόσο του καταναλωτικού κοινού όσο και των επιχειρήσεων έχει προσανατολιστεί στο πλαίσιο του θεσμού της Black Friday, ο οποίος φέτος πέφτει στις 25 Νοεμβρίου 2022, και μάλιστα συνήθως διαρκεί από τριήμερο έως και εβδομάδα εκπτωτικών τιμών» τόνισε και συνέχισε:
«Ωστόσο ο θεσμός θα είναι διαφορετικός σε σχέση με άλλες χρονιές διότι φέτος δεν θα υπάρχουν οι καθιερωμένες ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου όπως ίσχυε έως τώρα. Επιπλέον, οι καταναλωτές αναμένεται να είναι πιο συγκρατημένοι στις αγορές τους σε σχέση με άλλες χρονιές. Αλλά και πιο «μορφωμένοι» ψηφιακά καθώς τα χρονικά διαστήματα των lockdown που προηγήθηκαν ελέω της πανδημίας έδωσε το χρόνο εξοικείωσης με τις ηλεκτρονικές αγορές αλλά και με το «σερφάρισμα» στις αγορές. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι καταναλωτές όλων των ηλικιακών ομάδων και κοινωνικών τάξεων θέλουν να μπορούν να απολαμβάνουν τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν, τόσο τα φυσικά καταστήματα, όσο και οι διαδικτυακές αναζητήσεις και αγορές, συνδυαστικά».
Τέλος, όπως είπε ο κ. Κορκίδης, η Black Friday είναι ένας επιτυχημένος και πλέον καθιερωμένος θεσμός στην ελληνική αγορά, όπου ο εμπορικός κόσμος προσπαθεί να προσελκύσει, αλλά και να βοηθήσει με χαμηλές τιμές τους καταναλωτές.
«Παράλληλα, είναι ένα πραγματικό κίνητρο για τον καταναλωτή ο οποίος σε αυτή τη δεδομένη στιγμή πιέζεται οικονομικά, να κάνει αγορές σε προϊόντα που καλύπτουν τις τρέχουσες ανάγκες του με την καλύτερη τιμή. Και είναι βέβαιο ότι η προσπάθεια που θα καταβάλει ο εμπορικός κόσμος θα έχει μεγάλη ένταση. Υπάρχει επάρκεια προϊόντων, πληθώρα καλών τιμών για όλα τα βαλάντια αλλά και μεγάλος ανταγωνισμός στην αγορά. Οι καταναλωτές δεν έχουν παρά να «εκμεταλλευτούν» την συγκεκριμένη ημέρα ως ευκαιρία για τις αγορές τους. Διαδικτυακές και μη. Και το τονίζω, καθώς θα ήταν λάθος η επιλογή μιας παρατεταμένης περιόδου, μέχρι την Black Friday και Cyber Monday ως τριήμερο προσφορών, καθώς θα σήμαινε την αποδυνάμωση και απαξίωση του θεσμού» είπε και κατέληξε αναφέροντας:
«Ήδη μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, εταιρείες καλλυντικών, αθλητικών ειδών επίπλων, ειδών σπιτιού, ένδυσης υπόδησης και εποχιακών ειδών ξεκίνησαν να προϊδεάζουν το αγοραστικό κοινό για τις προσφορές τόσο στα φυσικά όσο και στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα της συγκεκριμένης ημέρας, που σε πολλές περιπτώσεις συνήθως ισχύουν ολόκληρη την εβδομάδα. Η επικείμενη Black Friday αλλά και η Cyber Monday που την ακολουθεί, ας ευχηθούμε να είναι και φέτος ικανοποιητικές και να δώσουν όση «οικονομική χαρά» μπορούν, τόσο στα νοικοκυριά, όσο και στις επιχειρήσεις».