Αποκαλυπτική για τις επιπτώσεις των βραχυχρόνιων μισθώσεων σε ολόκληρη την κοινωνία είναι η μελέτη που διενήργησε η Grant Thornton, που παρουσιάστηκε χθες σε σχετική εκδήλωση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις (τύπου Airbnb) στερούν τη δημιουργία 39.000 πρόσθετων θέσεων εργασίας σε ετήσια βάση και προκαλούν σημαντικές απώλειες σε επίπεδο δημοσίων εσόδων λόγω του τρόπου φορολόγησής τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2016 οι απώλειες των δημοσίων εσόδων έφταναν τα 160.600.000 ευρώ, ενώ για το 2022 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 316.700.000 ευρώ. Η μέση τιμή βραχυχρόνιων μισθώσεων είναι κατά πέντε φορές μεγαλύτερη από αυτή που σημειώνεται σε επίπεδο μακροχρόνιας μίσθωσης, δημιουργώντας ισχυρά κίνητρα στους ιδιοκτήτες να διαθέσουν τα ακίνητά τους στη βραχυχρόνια αγορά, δημιουργώντας οξυμένα προβλήματα στέγασης. Η τουριστική δαπάνη της οικονομίας διαμοιρασμού μεγεθύνεται με έντονο ρυθμό, 15% ετησίως. Το 2022 έφτασε να αποτελεί το 14% της συνολικής τουριστικής δαπάνης, μέγεθος τέτοιο, που δεν μπορεί να παραμένει χωρίς ρυθμιστικό πλαίσιο, σύμφωνα με τους ξενοδόχους. «Δέκα χρόνια αφότου το ΞΕΕ άνοιξε για πρώτη φορά το ζήτημα, το φαινόμενο γιγαντώθηκε μέσα σε μια γκρίζα ζώνη, χωρίς κανόνες, χωρίς ελέγχους, χωρίς πιστοποιήσεις, με μαύρη εργασία και πρακτικές παραοικονομίας. Τα αποτελέσματα είναι ορατά διά γυμνού οφθαλμού. Στα ύψη τα ενοίκια για τις οικογένειες, γιατροί που φεύγουν από τα νησιά γιατί δεν βρίσκουν σπίτι, καθηγητές και δάσκαλοι που κοιμούνται στα αυτοκίνητα» υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός, χαρακτηρίζοντας επιβεβλημένη την άμεση παρέμβαση της Πολιτείας για μια δίκαιη ρύθμιση στις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Παρέμβαση που προανήγγειλε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας, λέγοντας ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται ένα πλαίσιο λειτουργίας με στόχο να διαχωριστεί η μη επαγγελματική με την
επαγγελματική βραχυχρόνια μίσθωση.
Ο κ. Βασιλικός παρουσίασε δέσμη προτάσεων ρύθμισης της δραστηριότητας πάνω σε εφτά άξονες παρέμβασης, όπως:
α) η θέσπιση ανώτατου ορίου 90 ημερών ετησίως για όλη τη χώρα
β) με απόφαση του δήμου να μην επιτρέπεται η εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής νέων ακινήτων που βρίσκονται σε οριοθετημένα τμήματα των αστικών κέντρων, όταν διαπιστώνεται πως οι κατοικίες προς βραχυχρόνια μίσθωση υπερβαίνουν το 50% των κατοικιών που ιδιοκατοικούνται ή μισθώνονται για μακροχρόνια μίσθωση
γ) όριο στον αριθμό ακινήτων ανά εκμισθωτή/υπεκμισθωτή
δ) τέλη διαμονής παρεπιδημούντων υπέρ ΟΤΑ, τέλη καθαριότητας και φόρος
διαμονής