Η κατάργηση του ενιαίου εισιτηρίου και η αντικατάστασή του από το «ζωνικό» εισιτήριο, η χρέωση του οποίου θα γίνεται με βάση την απόσταση που θα διανύεται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είναι ένα μόνο από τα μέτρα που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή μέχρι το 2040, σύμφωνα με το «Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής» του ΟΑΣΑ.
Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών έχει προκηρύξει διεθνή διαγωνισμό για την εκπόνηση του εν λόγω σχεδίου για τα ΜΜΜ, καθώς το ισχύον είχε καταρτιστεί από το 2009 και πλέον δεν ανταποκρίνεται στις συγκοινωνιακές ανάγκες της πρωτεύουσας. Ως εκ τούτου, ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ανοικτή διαδικασία επιλογής αναδόχου για την εκπόνηση της μελέτης, η οποία θα ολοκληρωθεί σε τέσσερις φάσεις, με τον προϋπολογισμό του έργου να διαρκεί 23 μήνες και να ανέρχεται σε 2,37 εκατ. ευρώ.
Το «Στρατηγικό Σχέδιο» θα συμπεριλάβει κάθε μέσο κίνησης, από τα ΜΜΜ έως τα ιδιωτικά μέσα, τα ταξί, τα ΚΤΕΛ, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο, τις δημοτικές λεωφορειακές γραμμές, αλλά και τα οχήματα μικροκινητικότητας, ενώ στόχος του είναι επίσης η χαρτογράφηση τόσο των κυκλοφοριακών χαρακτηριστικών της Αθήνας, όσο και των συγκοινωνιακών συνηθειών των πολιτών. Όπως, εξάλλου, σημειώνεται στο «Έθνος», θα διερευνηθεί η ζήτηση ανά στάση, η συχνότητα των αφίξεων των μέσων στις στάσεις, η πυκνότητα μετακινήσεων ανά ζώνη, καθώς και η κατανομή του μήκους μετακινήσεων.
Στο προσκήνιο επανέρχεται, μεταξύ άλλων, ο διαχωρισμός της Αττικής σε ζώνες διαφορετικής χρέωσης και, ως εκ τούτου, δρομολογείται η κατάργηση του Ενιαίου Εισιτηρίου. Στο πλαίσιο της νέας μελέτης θα αναλυθούν τα βασικά στοιχεία της δομής του συστήματος τιμολόγησης, όπως η στρατηγική τιμολόγησης, η μέθοδος πληρωμής και το ύψος των κομίστρων, ενώ θα παρουσιαστούν δύο διακριτοί άξονες – ο προσδιορισμός της διάρθρωσης, λειτουργίας και χρήσης του συστήματος κομίστρου και ο καθορισμός του ύψους των κομίστρων.
Η μελέτη θα συμπεριλάβει όλα τα μέσα αστικών συγκοινωνιών (λεωφορεία, τρόλεϊ, μετρό, τραμ, προαστιακός), όλους τους εκτελεστικούς φορείς παροχής μεταφορικού έργου, αλλά και όλες τις πληθυσμιακές και κοινωνικές ομάδες που αποτελούν εν δυνάμει χρήστες των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής. Παράλληλα θα λάβει υπόψη της υπάρχουσες ή προτεινόμενες – μελλοντικές συνεργασίες με άλλα μέσα (δίκτυο ΟΣΕ, ΚΤΕΛ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ), στο συνδυασμό μετακινήσεων και στη χρήση κοινών κομίστρων ή και άλλων εκπτωτικών προϊόντων.
Ο ανάδοχος, μεταξύ άλλων, θα διαμορφώσει εναλλακτικά σενάρια και θα επιλέξει το καλύτερο μετά από ενδελεχή και τεκμηριωμένη διαδικασία αξιολόγησης, έχοντας καταγράψει τις επιλογές διαμόρφωσης των χαρακτηριστικών του συστήματος τιμολόγησης. Τα σενάρια θα είναι τουλάχιστον τρία και θα αφορούν διαφορετικές γεωγραφικές ζώνες τιμολόγησης και διαφορετικά προϊόντα κομίστρου και ύψος κομίστρου
Στις λεωφορειολωρίδες ποδήλατα και ηλεκτρικά πατίνια
Η νέα μελέτη του ΟΑΣΑ θα διερευνήσει τη δυνατότητα και τις προϋποθέσεις ένταξης ήπιων μέσων μετακίνησης στις υφιστάμενες λεωφορειολωρίδες, καταλήγοντας σε συγκεκριμένες προτάσεις εφαρμογής. Σε αυτά συγκαταλέγονται τα ποδήλατα και τα οχήματα μικροκινητικότητας (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, αυτοεξισορροπούμενα οχήματα, κτλ.).
Ένα από τα κρίσιμα ζητήματα που θα διερευνηθούν είναι το κατά πόσο είναι ασφαλής η είσοδος των οχημάτων μικροκινητικότητας και των ποδηλάτων στις λεωφορειολωρίδες.
Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, παράλληλα, θα διερευνηθούν οι βέλτιστες θέσεις σημείων ευκαιριακής φόρτισης για ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ θα ληφθούν υπόψη και όλες οι σχετικές μελέτες που έχουν εκπονήσει οι δήμοι, ώστε αυτές να συμπληρωθούν ή να επικαιροποιηθούν, σε περίπτωση που χρειαστεί, με τις θέσεις φόρτισης των λεωφορείων.
Ο Ανάδοχος του έργου, τέλος, θα συλλέξει και θα αποτυπώσει τα βασικά στοιχεία λειτουργίας και χρήσης ταξί, όπως ενδεικτικά θέσεις αναμονής, τυπικές διαδρομές, κόστος τυπικών διαδρομών, στοιχεία προέλευσης – προορισμού, παρεχόμενο μεταφορικό έργο, χαρακτηριστικά λειτουργίας, κ.ά. Για το σκοπό αυτό, θα αναζητήσει στοιχεία από πηγές, όπως υπηρεσίες εφαρμογών e-hailing και ραδιοταξί, ενώ θα πραγματοποιήσει συμπληρωματική έρευνα ερωτηματολογίων σε τουλάχιστον 100 οδηγούς ταξί, μέσω των οποίων θα καταγράψει χαρακτηριστικά που αφορούν τις συνθήκες και τα χαρακτηριστικά εργασίας και λειτουργίας των ταξί, τις συνήθεις διαδρομές τους, κ.ά.