Μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης gov.gr μπορεί να γίνεται πλέον η έναρξη ατομικής επιχείρησης. Η διαδικασία θα αρχίσει από τις 13 Ιανουαρίου, με βάση τη νέα κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Ψηφιακής Πολιτικής και του διοικητή της ΑΑΔΕ.
Στην περίπτωση επιλογής του πεδίου της «ιδίας χρήσης», στην οθόνη του χρήστη εμφανίζονται τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, ήτοι όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, ΑΦΜ και ΔΟΥ. Ακολούθως, οι χρήστες επιλέγουν τον τύπο της έδρας της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, επιλέγουν:
α. Ιδιόκτητη έδρα
β. Μη ιδιόκτητη έδρα
γ. Η εύρεση των στοιχείων διεύθυνσης σε περίπτωση ιδιόκτητης έδρας της επιχείρησης γίνεται μέσω καταχώρισης του Αριθμού Ταυτότητας Ακινήτου (εφεξής ΑΤΑΚ) Με την εν λόγω καταχώριση αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας τα στοιχεία του ακινήτου και συμπληρώνονται αυτόματα στα ειδικά πεδία της εφαρμογής τα στοιχεία διεύθυνσης της έδρας.
δ. Σε περίπτωση μη ιδιόκτητης έδρας της επιχείρησης, ο χρήστης της εφαρμογής συμπληρώνει τον αριθμό και το έτος υποβολής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας για το ακίνητο που μισθώνει. Με την εν λόγω καταχώριση αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας τα στοιχεία της μίσθωσης και συμπληρώνονται αυτόματα στα ειδικά πεδία της εφαρμογής τα στοιχεία διεύθυνσης της έδρας. Τα αναφερόμενα στο παρόν αφορούν και τη χρήση ακινήτου από παραχώρηση.
Και στις δύο περιπτώσεις ο χρήστης καλείται να επιλέξει την περιοχή που αντιστοιχεί στη διεύθυνση έδρας, ενώ απαιτείται να συμπληρώσει τον οικισμό αυτής, με σκοπό τη συστημική εύρεση (μέσω διαλειτουργικότητας με την ΑΑΔΕ) των πιθανών δημοτικών κοινοτήτων αυτής. Ο χρήστης καλείται να επιλέξει τη σωστή δημοτική κοινότητα από τη λίστα των πιθανών επιλογών για να συνεχίσει τη διαδικασία. Επιπρόσθετα, και δεδομένου ότι έχει ανακτηθεί διεύθυνση που περιέχει τον ταχυδρομικό κώδικα κατά ΕΛ.ΤΑ., γίνεται ανάκτηση στοιχείων του δήμου, του νομού και των πιθανών περιοχών που αντιστοιχούν στη διεύθυνση του ακινήτου.
Εάν δεν υπάρχει καταχωρισμένος Τ.Κ. για το ακίνητο, στη μεν περίπτωση μισθωμένης έδρας η εφαρμογή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο φορολογούμενος θα πρέπει να απευθυνθεί στην αρμόδια ΔΟΥ, στη δε περίπτωση της ιδιόκτητης έδρας μπορεί να γίνει συμπλήρωση του Τ.Κ. που θα ενημερώσει επίσης και το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα περιουσιολογίου. Κατόπιν, ο χρήστης μεταφέρεται σε οθόνη με προσυμπληρωμένα πεδία, που αφορούν τα βασικά στοιχεία ταυτοποίησής του και τη διεύθυνση κατοικίας του, όπως αυτά έχουν ανακτηθεί από διαλειτουργικότητες. Οι χρήστες καταχωρίζουν την επωνυμία της επιχείρησης, η οποία ταυτίζεται με το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου, και, εφόσον το επιθυμούν, επιλέγουν και διακριτικό τίτλο, ακολουθώντας τη διαδικασία που προβλέπεται στο άρθρο 8. Τόσο η επωνυμία όσο και ο διακριτικός τίτλος αποδίδονται αυτόματα και με λατινικούς χαρακτήρες.
Καταχώριση στοιχείων με εξουσιοδότηση σε τρίτο
Σε περίπτωση παροχής εξουσιοδότησης σε τρίτο, ο χρήστης συμπληρώνει σε ειδικά διαμορφωμένο πεδίο της εφαρμογής τον ΑΦΜ του τρίτου προσώπου προς το οποίο χορηγείται η πληρεξουσιότητα. Εφόσον βρεθεί ο ΑΦΜ μέσω διαλειτουργικότητας στο φορολογικό μητρώο και για τον ΑΦΜ αυτόν έχουν καταχωριστεί στοιχεία επικοινωνίας στο ΕΜΕπ, τότε ο ΑΦΜ και το ονοματεπώνυμο του τρίτου προσώπου (με κρυμμένα όλα τα γράμματα, εκτός των αρχικών) εμφανίζονται στην οθόνη και ο χρήστης μπορεί να προχωρήσει τη διαδικασία επιλέγοντας την έδρα της επιχείρησης.
ΠΟΣΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΕΧΕΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ Ο ΧΡΗΣΤΗΣ ΓΙΑ ΑΙΤΗΣΗ ΣΤΟΝ e-EΦΚΑ
Βήμα βήμα η έναρξη – Τι πρέπει να έχει κάθε ενδιαφερόμενος
Η διαδικασία έναρξης ατομικής επιχείρησης απλοποιείται ιδιαίτερα, καθώς ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος μπορεί να εισέλθει στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τους προσωπικούς κωδικούς του TAXISnet. Για την έναρξη της διαδικασίας απαιτείται η προηγούμενη αυθεντικοποίηση του φυσικού προσώπου – χρήστη σχετικά με την ηλεκτρονική ταυτοποίηση και τις υπηρεσίες εμπιστοσύνης για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές στην εσωτερική αγορά. Πιο αναλυτικά. για την εγκυρότητα των στοιχείων του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), γίνονται οι απαραίτητες διασταυρώσεις με το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που δεν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία του ΑΦΜ ο ενδιαφερόμενος δεν έχει δικαίωμα χρήσης της εφαρμογής και ενημερώνεται προκειμένου να απευθυνθεί στην αρμόδια ΔΟΥ.
Μετά την αυθεντικοποίηση και την είσοδό του στο σύστημα, ο χρήστης επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο επιθυμεί να συνδεθεί στην εφαρμογή. Ειδικότερα, εισέρχεται στην εφαρμογή είτε ο ίδιος, επιλέγοντας στην περίπτωση αυτή το πεδίο σύνδεσης «ιδίας χρήσης», είτε εκπρόσωπος φυσικού προσώπου που επιθυμεί να προβεί σε έναρξη ατομικής επιχείρησης, επιλέγοντας το πεδίο σύνδεσης «εκ μέρους τρίτου». Ο ενδιαφερόμενος, προκειμένου να κάνει ηλεκτρονική έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω της gov.gr, θα πρέπει:
α) να διαθέτει έγκυρο και ενεργό ελληνικό ΑΦΜ
β) να προτίθεται να ασκήσει εμπορική δραστηριότητα
Βασικός παράγοντας για την έναρξη της διαδικασίας αποτελεί και η ενημέρωση του ΕΦΚΑ για την έναρξη της ατομικής επιχείρησης. Ειδικότερα, σύμφωνα με την απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας, Ψηφιακής Πολιτικής και του διοικητή της ΑΑΔΕ, η φορολογική διοίκηση ενημερώνει τον χρήστη για την υποχρέωση εγγραφής του στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ). Ο χρήστης οφείλει μέχρι τη 10η ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα έναρξης ή μεταβολής εργασιών να υποβάλει αίτηση εγγραφής στον e-ΕΦΚΑ μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος δεν προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ο e-ΕΦΚΑ προχωρά σε αυτεπάγγελτη εγγραφή, αντλώντας τα απαραίτητα στοιχεία προς τούτο από τη Φορολογική Διοίκηση.