Σφοδρές οι αντιδράσεις από πολίτες των νομών Αιτωλοακαρνανίας και Αχαΐας, στην απόπειρα της Γέφυρα Α.Ε. να αυξήσει «στα μουλωχτά» το αντίτιμο των διοδίων της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου.
Συγκεκριμένα, η παραχωρησιούχος εταιρία της γέφυρας επιχείρησε να αυξήσει το αντίτιμο των διοδίων δια της πλαγίας οδού, καθώς παρά το γεγονός ότι το αντίτιμο για την απλή διέλευση παρέμεινε σταθερό και δεν επιβαρύνθηκε με την προβλεπόμενη -από τη σύμβαση παραχώρησης- αύξηση στο ύψος του πληθωρισμού, δεδομένου ότι αυτό ήταν το περιεχόμενο της συμφωνίας κυρίων μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εταιριών που λειτουργούν τους αυτοκινητοδρόμους, αύξησε κατά 22% την τιμή του e-pass, προϊόντος το οποίο κατεξοχήν χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι που χρειάζεται να μετακινούνται καθημερινά μεταξύ Αιτωλοακαρνανίας και Αχαΐας.
Ως αποτέλεσμα, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί, γιατροί, νοσηλευτές, διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών και άλλοι εργαζόμενοι του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα θα έβλεπαν μια αύξηση στα έξοδα μετακίνησής τους της τάξης των 50 ευρώ το μήνα ή 600 ευρώ το χρόνο, καθώς, βάσει της ανακοινωθείσας αύξησης στην εκπτωτική κάρτα, θα έπρεπε να πληρώνουν για 22 εργάσιμες ημέρες το μήνα το ποσό των 295 ευρώ (21,6% αυξημένο σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς), ενώ έως και το 2022 χρεώνονταν με 242 ευρώ.
Ωστόσο, οι μεγάλες αντιδράσεις εκ μέρους των εργαζομένων και στους δύο νομούς, οδήγησαν τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη, να στείλει επιστολή στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, με την οποία του ζήτησε να παρέμβει στο θέμα, καθώς οι εργαζόμενοι θα έφταναν στο σημείο να… επιδοτούν την εργασία τους.
«Παρακαλώ να εξετάσετε το σοβαρό ζήτημα που απασχολεί δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες πολίτες της περιοχής μας, (εργαζόμενοι σε ΕΚΑΒ, Νοσοκομεία, Σώματα Ασφαλείας, Εκπαιδευτικοί, υπάλληλοι ΟΤΑ, αυταπασχολούμενοι, κλπ) οι οποίοι ουσιαστικά, καλούνται να… επιδοτούν την εργασία τους ή – με άλλα λόγια – να μην μπορούν να καλύπτουν ούτε τις βασικές ανάγκες από το εισόδημά τους, μόνο και μόνο για να μπορούν να πηγαίνουν στην εργασία τους», ανέφερε ο κ. Φαρμάκης, καταλήγοντας πως η λύση στο πρόβλημα μπορεί να προέλθει είτε μέσω κάποιας συνεννόησης με την εταιρεία διαχείρισης του έργου, είτε μέσω κάποιας μορφής επιδότησης ή φορολογικής ελάφρυνσης.
Αποφασίστηκε μείωση στην τιμή
Η ηγεσία του υπουργείου όντως παρενέβη, με αποτέλεσμα και κατόπιν συνεννόησης με την ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε., η τιμή του εκπτωτικού πακέτου όχι μόνο δε θα αυξηθεί, αλλά θα μειωθεί και κατά 10 ευρώ.
Την εξέλιξη ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης από το βήμα της Βουλής, απαντώντας σε σχετική ερώτηση που είχε υποβάλει ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΠΑΣΟΚ, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος. «Παρόλο που η συζήτηση με το υπουργείο αναφορικά με την τιμή των διοδίων αφορά την τιμή της μοναδικής διέλευσης και όχι τα εκπτωτικά πακέτα και την εμπορική πολιτική της κάθε εταιρίας, εντοπίσαμε αυτήν την αύξηση στο πακέτο των 42 – 44 διελεύσεων ανά μήνα. Είδαμε ότι από τη χρέωση των 242,56 ευρώ το 2022, η τιμή θα ανέβαινε στα 295 ευρώ. Μετά από επικοινωνία με την εταιρία, σήμερα λάβαμε την ενημέρωση ότι επρόκειτο για αβλεψία που θα διορθωθεί και το τίμημα θα μειωθεί στα 232,90 ευρώ, δηλαδή 10 ευρώ λιγότερα από όσο πλήρωναν πέρυσι», ανακοίνωσε ο κ. Καραγιάννης.
Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντόπουλος είχε επισημάνει ότι με τη συγκεκριμένη αύξηση, πολλοί εργαζόμενοι θα αναγκάζονταν να δίνουν για τα διόδια από και προς την εργασία τους το 1/3 του μισθού τους, χωρίς να συνυπολογίζονται τα καύσιμα που καταναλώνουν. Κι αυτό την ώρα που για κάποιους είναι αδύνατο να μετακινούνται με τα ΜΜΜ, εξαιτίας του κυλιόμενου ωραρίου τους.
Αγώνας δρόμου για να μην αυξηθούν τα διόδια προεκλογικά
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο κ. Καραγιάννης υπενθύμισε τη δέσμευση της κυβέρνησης να παραμείνουν σταθερές οι τιμές των διοδίων. Να σημειωθεί ότι στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς είχε ανακοινωθεί από το υπουργείο ότι οι παραχωρησιούχοι δεn θα προχωρούσαν στην αύξηση του αντιτίμου των διοδίων από την Πρωτοχρονιά του 2023, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης και εφαρμοζόταν μέχρι τώρα.
Ετσι, το ύψος των διοδίων αναμένεται να παραμείνει το ίδιο τουλάχιστον έως τις εκλογές. Αλλωστε, οι παραχωρησιούχοι έχουν ήδη προχωρήσει σε ανακοινώσεις των νέων σημαντικά αυξημένων αντίτιμων, διευκρινίζοντας ότι αυτές δεν θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2023, όπως παραδοσιακά συνέβαινε.
Η κυβέρνηση και το Yπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφεραν να αποτρέψουν την εφαρμογή των αυξήσεων, που το 2023 αναμένεται να φτάσουν κατά περίπτωση έως και το 16% για… αργότερα και σίγουρα μετά τις εκλογές. Ωστόσο δεδομένου ότι η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, της Κεντρικής και της Νέας Οδού, της Γέφυρας, του Μορέα και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου και ο πληθωρισμός του 2022 έχει σκαρφαλώσει στο 11,26%, όπως ανέφερε σε παλαιότερη ανακοίνωσή της η Γέφυρα Α.Ε., γίνεται αντιληπτό ότι οι ανατιμήσεις δεν ξεχάστηκαν, αλλά -πιθανότατα- πήραν μια παράταση εφαρμογής τους.