Με την επιβεβαίωση του θανάτου και του 31χρονου Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μοιραίου Phantom, γράφτηκε σήμερα ο τραγικός επίλογος της συντριβής του μαχητικού αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, νότια της Ανδραβίδας, καθώς το μεσημέρι της Δευτέρας είχε ανακοινωθεί από το ΓΕΑ ο θάνατος του 29χρονου Υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα.
«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας ανακοινώνει ότι σήμερα Τετάρτη 1 Φεβρουαρίου 2023, ολοκληρώθηκαν οι επιχειρήσεις έρευνας – διάσωσης για τον εντοπισμό και του κυβερνήτη του αεροσκάφους F-4E Phantom II, Σμηναγού (Ι) Ευστάθιου Τσιτλακίδη, 31 ετών, που ακολούθησαν το αεροπορικό δυστύχημα της 30ης Ιανουαρίου 2023, 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Η συγκέντρωση και η ανάλυση των ευρημάτων, επιβεβαίωσαν τον θάνατό του», ανέφερε η ανακοίνωση του ΓΕΑ. Η επιχείρηση για τον εντοπισμό του Ευστάθιου Τσιτλακίδη υποστηρίζονταν από τρία ελικόπτερα, πλωτά σκάφη, άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ένα υποβρύχιο drone με δυνατότητα έρευνας σε βάθος έως και 100 μέτρων.
Ο Άρης Κεραμίδης, θείος του άτυχου πιλότου, δήλωσε στο OPEN: «Είχα μια ελπίδα ότι θα βρεθεί ζωντανός. Και η οικογένεια είχε ελπίδα, κρατούσε μια αισιοδοξία. Να μάθουμε, να ανασυρθεί η άτρακτος, το πιλοτήριο, το αεροπλάνο και να μάθουμε από τι έπεσε».
Πλέον, οι έρευνες των αρχών στρέφονται στα αίτια και τις συνθήκες τους δυστυχήματος που οδήγησε στον θάνατο των δύο παλικαριών, βυθίζοντας σε πένθος τις οικογένειές τους, αλλά και ολόκληρη τη χώρα. Ανάμεσα στους στόχους είναι να εντοπιστούν και ακόμη περισσότερα συντρίμμια του μαχητικού. Ως εκ τούτου, το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέσει για τις έρευνες και το υδρογραφικό – ωκεανογραφικό πλοίο «Ναυτίλος», το οποίο θα είναι έτοιμο να πλεύσει ανοιχτά του Κατάκολου μέχρι το τέλος της εβδομάδας, καθώς για την ώρα, παρουσιάζει βλάβη. Ο «Ναυτίλος» διαθέτει ειδικό σόναρ που μπορεί να «πιάσει» την άτρακτο ή συντρίμμια του Phantom στον βυθό.
Ειδικότερα, το ωκεανογραφικό του Πολεμικού Ναυτικού «Ναυτίλος» θα σπεύσει στο σημείο του δυστυχήματος με στόχο να εντοπιστεί η άτρακτος του αεροσκάφους και το καταγραφικό που βρίσκεται στο πίσω μέρος του κόκπιτ. Αν βρεθούν αυτά, οι ειδικοί που θα τα εξετάσουν μαζί και με τα συντρίμμια, θα μπορούν να εξάγουν ασφαλή συμπεράσματα για τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το ΓΕΕΘΑ είναι πιθανό να ζητήσει βοήθεια από άλλες χώρες που έχουν τη δυνατότητα για υποβρύχιες επιχειρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη. Μάλιστα, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής έχουν ήδη προσφερθεί. Οι ειδικοί θέλουν να χαρτογραφήσουν τον βυθό της θάλασσας. Όπως είναι γνωστό, στον βυθό ανοιχτά από το Κατάκολο υπάρχουν υποθαλάσσιες χαράδρες όπου το βάθος φτάνει τα 1.000 μέτρα. Αν βρεθεί ένας από τους δύο κινητήρες, οι ειδικοί μπορούν να καταλάβουν αν ήταν σε λειτουργία πριν το F-4 συντριβεί.
Ωστόσο είναι σχεδόν απίθανο να βρεθούν ατόφια αντικείμενα από το αεροσκάφος. Οι ειδικοί, μάλιστα, δεν περιμένουν τίποτα από το καταγραφικό του Phantom, καθώς, σύμφωνα με σχετικές πληροφορίες, ακόμη κι αν τον βρουν, θεωρούν δεδομένο ότι θα έχει καταστραφεί. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης ενός μαχητικού αεροσκάφους όπως το Phantom δεν έχει καμία σχέση με το «μαύρο κουτί» των πολιτικών αεροσκαφών, το οποίο είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει και να μην καταστρέφεται έπειτα από μια πτώση. Ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του Phantom έχει άλλο λόγο ύπαρξης: Καταγράφει ήχο και εικόνα, προκειμένου να αξιοποιείται στην ενημέρωση των πιλότων μετα τις πτήσειςμ ώστε να επισημαίνονται πιθανά λάθη.
«Ακόμη κι αν ο καταγραφέας στοιχείων πτήσης του μοιραίου Phantom με serial number 507 εντοπιστεί -κάτι που μοιάζει πολύ δύσκολο- είναι σχεδόν βέβαιο ότι το recorder θα έχει καταστραφεί και δεν θα μπορεί να γίνει αναδίφηση εικόνας, ήχου και στοιχείων που είχε συλλέξει, δεδομένου ότι το κουτί του flight recorder δεν έχει θωράκιση για να αντέχει πιθανή πρόσκρουση», λένε ειδικοί στο protothema.gr.
Κατέπεσαν στη θάλασσα 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας
Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, για άγνωστους, μέχρι στιγμής, λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα, με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, συμμετείχαν σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας» και πετούσαν δίχως πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα.
Το Phantom F-4 από την 338 μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, συνετρίβη την ώρα που έκανε κλειστή στροφή, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα την ώρα. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες που μετέφερε το protothema.gr, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα.
Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1», δηλαδή του προπορευόμενου Phantom, που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο.
Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας. Είναι, άλλωστε, πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν.
Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι. Από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος, αλλά δεν τα κατάφεραν.
Αύριο η κηδεία του Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, την Παρασκευή η κηδεία του Ευστάθιου Τσιτλακίδη
Εν τω μεταξύ, αύριο, Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου, θα γίνει στην Τρίπολη, στις 10:30 το πρωί, η κηδεία του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, παρουσία και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Οι γονείς του 29χρονου κλήθηκαν να αναγνωρίσουν σήμερα τη σορό, όπως προβλέπεται. Πρόκειται για μια επώδυνη διαδικασία, στην οποία ο πατέρας του συγκυβερνήτη του αεροσκάφους, που κατέπεσε νότια της Ανδραβίδας, δήλωσε στην ΕΡΤ πως δεν θα παραστεί. «Δεν θέλω να τον θυμάμαι έτσι. Θέλω να τον θυμάμαι όπως ήταν», είπε με σπασμένη τη φωνή, τονίζοντας πως στον γιο του «δεν θα άρεσε να τον λένε ήρωα, έλεγε πως ήρωες έχουμε σε καιρό πολέμου. Είχε πρότυπο τον Ηλιάκη».
Μιλώντας με πόνο, ο πατέρας του υποσμηναγού Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα, δήλωσε σήμερα ότι ο γιος του, που ήταν ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, δεν θα ήθελε να τον αποκαλούν «ήρωα» και ζήτησε να σταματήσει ο κόσμος να τον θυμάται με αυτό τον τρόπο.
Την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου, στις 12 το μεσημέρι, θα πραγματοποιηθεί στην εκκλησία των Ταξιαρχών στο Νευροκόπι της Δράμας η κηδεία του Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη. Την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.