Πραγματικό σοκ προκαλεί η τεχνική έκθεση την οποία διενήργησε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης που αφορά στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης το 2017 και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους τρεις άνθρωποι.
Όπως αποκαλύφθηκε, το ΑΠΘ είχε προτείνει για ασφαλείς μετακινήσεις με τρένο ραδιοεπικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς με πιο «δομημένο τρόπο, ανάλογο με αυτόν που γίνεται στις αεροπορικές μεταφορές και σε άλλα σιδηροδρομικά δίκτυα», εγκατάσταση και λειτουργία του ETCS, του συστήματος προστασίας που έχει εφαρμογή στην ΕΕ, ανάταξη της ηλεκτρικής πλευρικής σηματοδότησης σε όλα τα τμήματα των σιδηροδρομικών αξόνων.
Έξι χρόνια μετά το δυστύχημα στο Άδενδρο, το σύστημα ETCS εξακολουθεί να μην λειτουργεί και η επικοινωνία των σταθμαρχών με τους μηχανοδηγούς, όπως αποκαλύπτουν τα ηχητικά ντοκουμέντα που έγιναν γνωστά μετά την τραγωδία στα Τέμπη, δεν γίνεται με δομημένο τρόπο. Εκ των υστέρων λοιπόν και ενώ 57 οικογένειες θρηνούν τους δικούς τους ανθρώπους, που σκοτώθηκαν στα Τέμπη, η έκθεση αυτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί προφητική.
Ανύπαρκτη ασφάλεια
Στον απόηχο των αντιδράσεων για το φρικτό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου, διενεργήθηκαν τις τελευταίες ημέρες αυτοψίες σε επικίνδυνα σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Στον Άγιο Στέφανο υπάρχουν μη υπογειοποιημένες διαβάσεις πλησίον του αστικού ιστού, οι οποίες φυλάσσονται από εταιρείες security! Οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν χειροκίνητα, με μανιβέλα, ενώ την ευθύνη σε πολλές διαβάσεις δεν την έχουν έμπειροι σιδηροδρομικοί αλλά υπάλληλοι εταιρειών ασφαλείας. Σε φυλασσόμενη διάβαση στον Άγιο Στέφανο, οι μπάρες ανεβοκατεβαίνουν με χειροκίνητο σύστημα ασφαλείας κάθε φορά που περνάει κάποιο τρένο ή συρμός του Προαστιακού.
Στον Αυλώνα υπάρχει ένα απαρχαιωμένο σύστημα που ειδοποιεί τον υπάλληλο της εταιρείας ότι πλησιάζει τρένο στη σιδηροδρομική διάβαση με τον άναμμα ενός λαμπτήρα πυράκτωσης. Στον Άγιο Στέφανο δεν υπάρχει ούτε αυτό το σύστημα, αλλά υπάλληλος εταιρείας security, με εκπαίδευση μόλις 2 μηνών, ο οποίος μιλάει μέσω ασυρμάτου με τον σταθμάρχη και όταν πλησιάζει η αμαξοστοιχία κατεβάζει τις μπάρες.