Την εκτίμηση πως οι Έλληνες εργαζόμενοι, ιδιαίτερα εκείνοι που ασχολούνται με τον τουρισμό, δεν θα πρέπει να αγωνιούν για την ετήσια αύξηση των μισθών τους, αλλά για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν στη χώρα, καθώς αυτή μπορεί να διπλασιάσει την αύξηση στα εισοδήματά τους, εξέφρασε ο διευθυντής Operations του ομίλου ξενοδοχείων Grecotel, κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης.
Στο πλαίσιο του 1ου Διεθνούς Γαστρονομικού και Πολιτιστικού Συμποσίου του Πανεπιστημίου YALE που διεξήχθη στις 3 και 4 Μαϊου στο Ηράκλειο Κρήτης, ο κ. Καλαϊτζιδάκης μίλησε για την αειφορία ως προαπαιτούμενο για τη λειτουργία κάθε σύγχρονου ξενοδοχείου, για το ρόλο της Μεσογειακής διατροφής στη φιλοξενία, για την ανάγκη επιμήκυνσης της σεζόν και την Κρήτη ως ασφαλή προορισμό για τους τουρίστες κάθε εποχή, αλλά και για το μείζον ζήτημα της έλλειψης προσωπικού στον τουρισμό και τις επιπτώσεις του στις προσφερόμενες υπηρεσίες.
«Παγκοσμίως το πιο σημαντικό ζήτημα είναι ο σεβασμός που προσφέρει προς το περιβάλλον η λειτουργία του ξενοδοχείου. Έτσι θα πρέπει να είναι στημένες όλες οι σύγχρονες επιχειρήσεις ως προς την βιωσιμότητα και την αειφορία», είπε αρχικά και συνέχισε:
«Στη Grecotel είμαστε πρωτοπόροι σε αυτό. Ξεκινώντας από πολύ παλιά, ο κ. Δασκαλαντωνάκης ειχε τη διάθεση και τη φιλοσοφία να φέρει στα ξενοδοχεία τοπικά προϊόντα, και ουσιαστικά, η βιολογική φάρμα της Grecotel που άνοιξε το 2002 και βρίσκεται στο Ρέθυμνο, 10 λεπτά από τα ξενοδοχεία, είναι ίσως το καλύτερο παράδειγμα επιτυχούς διασύνδεσης του τουρισμού με τον αγροτικό τομέα. Πάντα η φιλοσοφία του κ. Δασκαλαντωνάκη ήταν να προσφέρει το καλύτερο στον πελάτη. Το κατάφερε και συνεχίζοντας με την ίδια φιλοσοφία σκέφτηκε ότι αφού το πιο πολύτιμο πράγμα στον άνθρωπο είναι η υγεία του, θα έπρεπε να κάνει για αυτό. Έτσι είχε το όραμα να μπει στις βιολογικές καλλιέργειες. Τα ξενοδοχεία μας έχουν πάρει πάρα πολλές διακρίσεις στο κομμάτι αυτό. Έτσι κι αλλιώς ήταν η πρώτη ξενοδοχειακή αλυσίδα στη Μεσόγειο που σχεδόν από το 1990 εισήγαγε τέτοιες πρακτικές».
Η Κρήτη απέναντι στις απαιτήσεις των ταξιωτών
Όπως εξήγησε ο κ. Καλαϊτζιδάκης, αυτό που συμβαίνει στην Κρήτη είναι πως αντιμετωπίστηκε άμεσα η πανδημία. «Και μετά από μια διαδικτυακή εκπαίδευση που υποστηρίχθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης και έγινε από τη Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, όλοι οι εμπλεκόμενοι από τον χώρο των ξενοδοχείων, περίπου 40.000 στην Κρήτη, από διάφορες ειδικότητες, έλαβαν πιστοποίηση, και είχαμε τον ευτυχές αποτέλεσμα οτι ελάχιστα κρούσματα παρουσιάστηκαν στην Κρήτη», επεσήμανε και συμπλήρωσε:
«Επομένως αντιμετωπίστηκε πάρα πολύ άμεσα και με ασφάλεια, και τα ξενοδοχεία πραγματικά, πιστοποιημένα, προσφέραν ένα ασφαλές περιβάλλον διακοπών στον πελάτη. Αυτό δημιούργησε μια πολύ μεγάλη φήμη για τον προορισμό της Κρήτης».
Μεσογειακή και κρητική διατροφή
Σε ό,τι αφορά στην θέση της κρητικής και μεσογειακής κουζινάς, στα ξενοδοχεία της Κρήτης, ο ίδιος σημείωσε πως πάρα πολλά καταλύματα υποστηρίζουν τα τοπικά προϊόντα, τα έχουν εντάξει στη λειτουργία τους. «Έχουμε και πρωτοβουλίες όπου ξεκινούν δικά τους μποστάνια, αλλά παράλληλα με αυτό ακολουθούν και οι πελάτες τους διάφορες παγκόσμιες τάσεις που αφορούν τα προϊόντα χωρίς γλουτένη κλπ» υπογράμμισε και πρόσθεσε:
«Η Κρήτη είναι ένας ευλογημένος τόπος, έχει προϊόντα υψηλής διατροφικής αξίας. Πρωτοβουλίες με φημισμένα πανεπιστήμια όπως το Yale αλλά και συνέδριο που κάναμε πέρυσι το Νοέμβριο στο Ρέθυμνο του Ελληνικού Κέντρου Αριστείας για Υγεία και Ευεξία με καθηγητές του Harvard και παγκοσμίου κύρους και φήμης επιστήμονες, εδραιώνουν ακόμα πιο πολύ την Κρητική διατροφή και επιστημονικά έχει αποδειχθεί μέσα από μελέτη των 7 χωρών ότι ο τρόπος ζωής των παπούδων μας ήταν ο πιο υγιεινός. Να μην ξεχνάμε ότι η Κρητική διατροφή είναι η κορωνίδα της Μεσογειακής διατροφής. Αυτή τη στιγμή αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο αειφορίας και sustainability. Ακόμα και η λύση για τους 17 στόχους που έχει θέσει ο ΟΗΕ και που θα πρέπει σε πολύ λίγα χρόνια να επιτευχθούν, σε ένα συνέδριο που ήμουν στην Ισπανία που ήταν σε συνέχεια του δικού μας που έγινε στην Κρήτη, δεν θα το πιστέψει κανείς, αλλά όλα γυρίζουν στον παραδοσιακό τρόπο ζωής των παπούδων μας. Ο τρόπος ζωής αυτός είναι πολύ φιλικός στο περιβάλλον, ενισχύει τις τοπικές κοινότητες και την τοπική οικονομία».
Η έλλειψη προσωπικού
Ερωτηθείς για την έλλειψη προσωπικού και την λειτουργικότητα των ξενοδοχειακών μονάδων, ο διευθυντής Operations του ομίλου ξενοδοχείων Grecotel απάντησε πως λόγω του παγκόσμιου φαινομένου, οι υπηρεσίες διαφοροποιούνται σε διάφορα επιπεδα ανάλογα με την τιμή του δωματίου.
«Πάρα πολλές υπηρεσίες που ήταν σε επίπεδο full service προσφοράς από τα ξενοδοχεία, τώρα γυρίζουν στο self service, όπως η καθαριότητα στο δωμάτιο. Πλέον δεν θα είναι αυτονόητο ότι θα έχεις καθημερινή καθαριότητα, αλλαγή πετσετών, σεντονιών, ιδιαίτερα στις σύντομες διαμονές», απάντησε και συνέχισε:
«Και επειδή κάθε μεγάλη ξενοδοχειακή αλυσίδα έχει πολλά brands, ανάλογα με το brand και προφανώς με την τιμή που πληρώνει ο πελάτης θα απολαμβάνει και αντίστοιχες υπηρεσίες. Όπως έχουμε τους low cost αερομεταφορείς θα φτάσουμε να έχουμε low cost υπηρεσίες ξενοδοχείων. Βέβαια, υπάρχουν low cost ξενοδοχεία, αλλά από τη στιγμή που αποφασίζεις να πας σε ένα τέτοιο, προφανώς και η τιμή θα είναι έτσι κι αλλιώς πολύ χαμηλότερη».
Στο σημείο αυτό εξήγησε πως ο Έλληνας εργαζόμενος, ιδιαίτερα στον τουρισμό, δεν θα πρέπει να αγωνιά για την αύξηση του μηνιαίου μισθού αλλά για την επιμήκυνση της σεζόν. «Ένας μήνας επιμήκυνσης της σεζόν προσφέρει διπλάσια μισθολογική αύξηση των εργαζομένων από τη μέση ετήσια αύξηση του μισθού. Η μέση ετήσια αύξηση υπολογίζεται γύρω στο 5,5%, ενώ ένας μήνας επιμήκυνσης της σεζόν ανεβάζει την εισοδηματική διαφορά στο 11%» τόνισε και συνέχισε σημειώνοντας:
«Εάν πάμε στη σεζόν των 10 μηνών που είχε παλιά η Κρήτη γύρω στο 1985, δηλαδή με επικήκυνση τριών μηνών, η διαφορά ανεβαίνει στο 46%. Μέχρι στιγμής δεν έχω δει πουθενά ότι η ετήσια αύξηση μισθού μπορεί να ισοδυναμεί με τέτοια ποσοστιαία αύξηση εισοδήματος. Αν το συνειδητοποιήσει αυτό ο Πρωθυπουργός και τα οφέλη που θα πάρει όχι μόνο από την απασχόληση, αλλά και από τα έσοδα, τη φορολογία κλπ, νομίζω θα πάρει τις σχετικές αποφάσεις μέσα σε 5 λεπτά».
Πολύ υψηλές πληρότητες
Σε ερώτηση για την κίνηση που παρατηρείται ήδη στην Κρήτη, ο ίδιος απάντησε πως είναι από τις λίγες χρονιές που πολλά ξενοδοχεία στην Κρήτη ξεκίνησαν τη λειτουργία τους από την 1η Απριλίου. «Ιδιαίτερα στη Grecotel, με πολύ υψηλές πληρότητες. Τώρα παρατηρείται μια παροδική μικρή ”κοιλιά” στη ζήτηση και πλέον μπαίνουμε στο Μάιο για την τελική ευθεία» επεσήμανε μιλώντας στο tornosnews.gr και κατέληξε λέγοντας:
«Επίσης, η Κρήτη έχει το εξής πλεονέκτημα όσον αφορά την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Επειδή έχει χιλιάδες φοιτητές λόγω του Πανεπιστημίου, έχει κίνηση ακόμα και το χειμώνα. Δεν είναι όπως η Μύκονος που φοβάσαι να κυκλοφορήσεις το χειμώνα. Εδώ υπάρχει ζωή, από τους ντόπιους αλλά και από τους φοιτητές που κυκλοφορούν, οπότε οι πόλεις είναι πάρα πολύ ζωντανές».