Αίσθηση και πολλά ερωτηματικά προκαλεί μια καταγγελία που έστειλε μια οικογένεια στον «Συνήγορο του Πολίτη» σύμφωνα την οποία δεν επέτρεψαν στο μικρό παιδί τους να κάνει χρήση ξαπλώστρας που είχε τοποθετηθεί σε δημόσια παραλία της Κρήτης από ξενοδοχείο.
Σύμφωνα με την καταγγελία, υπάλληλος της επιχείρησης δήλωσε στους γονείς ότι δεν επιτρέπεται η χρήση του χώρου και των καθισμάτων σε οικογένειες με ανήλικα παιδιά και θα έπρεπε να φύγουν από το σημείο.
Όταν οι γονείς τόνισαν ότι πρόκειται για δημόσια παραλία προτάθηκε από τον υπεύθυνο, σε «ένδειξη καλής πίστης», να επιτραπεί στους δύο ενηλίκους να χρησιμοποιήσουν τις ξαπλώστρες και το παιδί τους να καθίσει κοντά τους στην άμμο.
Η απάντηση του «Συνήγορου του Πολίτη»
Μετά από διερεύνηση της υπόθεσης η Αρχή διαπίστωσε ότι τόσο ο αρμόδιος Δήμος όσο και η κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου δήλωναν αδυναμία ελέγχου ή επιβολής μέτρων, δεδομένου ότι η σύμβαση που συνάπτεται με τις επιχειρήσεις χρήσης αιγιαλού δεν περιλαμβάνει συναφείς υποχρεώσεις ως προς τη χρήση του χώρου.
Κατόπιν τούτου και με στόχο την αποτροπή στο μέλλον ανάλογων πρακτικών, που οδηγούν σε παραβίαση των δικαιωμάτων του παιδιού, όπως αυτά κατοχυρώνονται στη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ν. 2101/1992), προτάθηκε από τον Συνήγορο η πρόβλεψη:
α) όρου απαγόρευσης αποκλεισμού ανηλίκων από τις προαναφερθείσες παροχές και υπηρεσίες (και συναφείς αυτών) στις συμβάσεις που συνάπτονται με τις αντίστοιχες επιχειρήσεις, καθώς και
β) συνεπειών ή καταγγελίας σύμβασης/έκπτωσης της επιχείρησης σε περίπτωση που προβαίνει σε τέτοιου είδους ενέργειες αποκλεισμού.
Με λίγα λόγια η επιχείρηση στις ξαπλώστρες θα δίνει πρόσβαση. Σε αντίθετη περίπτωση θα υπάρξει λύση της σύμβασης με το δημόσιο.
Οι προτάσεις του Συνηγόρου υιοθετήθηκαν πλήρως με τις υπ’ αριθμ. πρωτ. 58782 ΕΞ 2023/11.4.2023 (ΦΕΚ Β΄/2531) και 38609 ΕΞ 2023/10.3.2023 (ΦΕΚ Β΄/1432) ΚΥΑ.
Ειδικότερα, εισήχθη ρητή απαγόρευση διακριτικής μεταχείρισης για λόγους φυλής, χρώματος, εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής, γενεαλογικών καταβολών, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας ή χρόνιας πάθησης, ηλικίας, οικογενειακής ή κοινωνικής κατάστασης, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας ή χαρακτηριστικών φύλου κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων από τους υπέρ ου, στους οποίους έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα της απλής χρήσης του αιγιαλού παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και πλεύσιμου ποταμού.
Προβλέφθηκε εξάλλου ότι, σε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεως, η συμβατική σχέση λύεται αυτομάτως και αζημίως για το Δημόσιο με την έκδοση σχετικής διαπιστωτικής πράξης, που συνυπογράφεται από την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία και τον οικείο Δήμο.
(φωτογραφία αρχείου)