Κενό ή αδιάθετο είναι σχεδόν ένα στα τέσσερα καταστήματα (το 22,9%) στο κέντρο της Αθήνας (το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι ήταν 22,4%).
Αυτό προκύπτει από την έρευνα για τις χρήσεις γης στην εμπορική καρδιά της πρωτεύουσας, που πραγματοποίησαν για δεύτερη χρονιά ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ωστόσο, σε αρκετά από αυτά βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες ανακαίνισης ή μετατροπής σε τουριστικά καταλύματα. Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και καταστήματα μεγάλων ιδιοκτησιών και κτίρια που αναμένουν αποφάσεις των επενδυτών. Τα πιο πολλά κενά ή αδιάθετα καταστήματα εντοπίζονται στις στοές (Σοφοκλέους, Αριστείδου, Λέκκα, Σταδίου) και στις οδούς Σταδίου, Αθηνάς και Αιόλου, που αποτελούν «άξονες επικοινωνίας» μεταξύ Συντάγματος και Ομόνοιας.
Έρευνα
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, πολλά ακίνητα παραμένουν κλειστά σε κτίρια με ιδιοκτησιακές εκκρεμότητες ή αναμένοντας τις κινήσεις των επενδυτών, ενώ η διάσωση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και της φυσιογνωμίας του ιστορικού κέντρου περνά μέσα από την οικονομική αναβίωσή του. Το εμπόριο, όπως υπογραμμίστηκε, μπορεί να διασώσει τοπόσημο, διατηρητέα κτίρια και ιστορικές γειτονιές, κι αυτό είναι το μόνο μοντέλο που διεθνώς έχει αποδειχθεί αποτελεσματικό και βιώσιμο. Γενικά, στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας οι δύο κυριότερες χρήσεις είναι η λιανική πώληση ειδών ένδυσης και υπόδησης (16,2%) και η παροχή υπηρεσιών εστίασης και διασκέδασης (14,4%). Οι εμπορικές χρήσεις που βρίσκονται σε αποδρομή είναι τα εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας σε Περικλέους και Κολοκοτρώνη, τα εργαλεία, τα υλικά κατασκευών, ο οικιακός εξοπλισμός στην οδό Αθηνάς. Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών επισημαίνει ότι το θεματικό εμπόριο χρειάζεται κίνητρα για να διασωθεί, καθώς έχει σημασία από ιστορικής, πολιτιστικής και κοινωνικής πλευράς, ενώ από τη λειτουργία του θεματικού εμπορίου υπάρχει διάχυση οικονομικής ωφέλειας.