Μία αποκαλυπτική μελέτη για την ακαταλληλότητα του στεγάστρου του ΟΑΚΑ είχε στα χέρια της η κυβέρνηση της ΝΔ εδώ και χρόνια! Από τον Οκτώβριο του 2020, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η «παρέα» του ήξεραν για τα χιλιάδες προβλήματα, και προτίμησαν να τά «θάψουν»…
Δύο χρόνια μετά… μπήκε το λουκέτο!
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, τον Οκτώβριο του 2020 η κυβέρνηση είχε στα χέρια της την πρώτη μελέτη. Ωστόσο, στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την ανακοίνωση διακοπής λειτουργίας της εγκατάστασης δεν έλαβε καμία μέριμνα. Η μελέτη έμεινε «κλειδωμένη» σε ένα συρτάρι, την ώρα που ο κόσμος επισκέπτονταν το ΟΑΚΑ και κινδύνευε ακόμα και με τη ζωή του! Προς το παρόν, παραμένει αδιευκρίνιστο το χρονοδιάγραμμα επαναλειτουργίας του γηπέδου, εν αναμονή του πορίσματος του ΤΕΕ για τα στέγαστρα. Όλα πλέον εξαρτώνται από το πόρισμα της επανεξέτασης ειδικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Τον Ιούλιο του 2019 ανετέθη κατόπιν διαγωνισμού από το υπουργείο Υποδομών στην εταιρεία Δομή Α.Ε. μελέτη για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων του ΟΑΚΑ. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είχε έρθει ως συνέχεια των ελέγχων που είχαν γίνει με αντικείμενο τις ταλαντώσεις του διαζώματος του κεντρικού σταδίου κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικής αναμέτρησης της ΑΕΚ με αντίπαλο την Μπάγερν Μονάχου. Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2020 έπειτα από τέσσερις παρατάσεις.
Στο κεφάλαιο που αφορά το στέγαστρο και τιτλοφορείται «Στέγαστρο κεντρικού σταδίου» εκείνης της μελέτης υπάρχουν δύο βασικές επισημάνσεις-ευρήματα. Το πρώτο αφορά στο θέμα της στατικότητας της μεταλλικής κατασκευής. Εκεί η μελέτη επικαλείται επιθεώρηση που είχε πραγματοποιήσει η γερμανική εταιρεία BUNG την περίοδο 2007-2008 ενόψει της οριστικής παραλαβής του ΟΑΚΑ, που ολοκληρώθηκε το 2010. Τότε «δεν εντοπίστηκαν προβλήματα ευστάθειας, φέρουσας ικανότητας και λειτουργικότητας του στεγάστρου». «Από τις αυτοψίες εντοπίστηκαν σοβαρότερα προβλήματα, μάλλον αδικαιολόγητα για κατασκευή υψηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών. Θα πρέπει τα προβλήματα αυτά να αποδοθούν στην έλλειψη συντήρησης, οπωσδήποτε όμως πρέπει να αντιμετωπιστούν το ταχύτερο δυνατόν». Εκείνη η μελέτη υπεβλήθη στο υπουργείο Υποδομών και στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού στα τέλη του 2020.
Αυτό που προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι πως, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης ανακοίνωσε μεταξύ άλλων πως θα διατεθούν 57 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση του ΟΑΚΑ τονίζοντας ότι «ευελπιστούμε ότι μέσα στο 2024 τουλάχιστον θα ανοίξει το Ποδηλατοδρόμιο».
«Για πρώτη φορά μια ελληνική κυβέρνηση έχει ολοκληρωμένες μελέτες για την ολιστική αναβάθμιση του ΟΑΚΑ. Και εξασφαλισμένα χρήματα για να το κάνει. Προχτές το Σάββατο έστειλα στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος τον θεσμικό Σύμβουλο του Κράτους σε αυτά τα θέματα, τη σχετική μελέτη που παραλάβαμε για να συγκροτηθεί τάχιστα ομάδα ειδικών σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ώστε να αξιολογηθούν οι παραδοχές και τα συμπεράσματά της και να προταθούν οι περαιτέρω αναγκαίες ενέργειες. Εως ότου να έχουμε τα πορίσματά τους. Το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά σε όλες τις απαραίτητες προετοιμασίες για να εκκινήσουν αμέσως οι όποιες ενέργειες απαιτηθούν» είπε ο κ. Βρούτσης.
Κλειστό και το 2024 το ΟΑΚΑ
Από την ανακοίνωση του κ. Βρούτση προκύπτει ότι το ΟΑΚΑ λόγω του προβλήματος με το στέγαστρο θα παραμείνει κλειστό το 2024. Για τις ομάδες που πλήττονται άμεσα με το κλείσιμο του ΟΑΚΑ, όπως ο Παναθηναϊκός στο ποδόσφαιρο, η ΑΕΚ στο χάντμπολ, ξιφασκία, ταεκβοντό κλπ. θα βρεθούν λύσεις είτε Περιφερειακά, είτε σε δήμους που θα μπορούν να φιλοξενήσουν τις δραστηριότητες και τις προπονήσεις.
Βάγιας, καθηγητής ΕΜΠ: «Ο ένας χρόνος είναι σύντομος για την αποκατάσταση του στεγάστρου Καλατράβα»
Την πεποίθησή του ότι ο ένας χρόνος ίσως δεν είναι αρκετό για την αποκατάσταση του στεγάστρου Καλατράβα εξέφρασε ο Ομότιμος Καθηγητής και πρώην Διευθυντής του Εργαστηρίου Μεταλλικών Κατασκευών του ΕΜΠ Ιωάννης Βάγιας. Καταθέτοντας την εμπειρία του από την αντίστοιχη μελέτη αποτίμησης και ενίσχυσης της συρταρωτής γέφυρας της Χαλκίδας του 1960, ένα σαφώς μικρότερο έργο, δήλωσε ότι για να ολοκληρωθεί η αποκατάστασή της χρειάζεται μία πενταετία. «Μία πενταετία εκτιμούμε ότι θα φτάσει ώστε να γράφουν τα τεύχη δημοπράτησης, να γίνει η δημοπρασία, να γίνουν οι ενστάσεις κτλ, να γραφτούν οι συμβάσεις και να γίνει και η κατ εξοχήν δουλειά» σημείωσε. «Παρότι ούτε το επίπεδο ασφαλείας αυτής της γέφυρας ανταποκρίνεται στα κανονιστικά επίπεδα στατικής επάρκειας, δεν έχουμε προτείνει να κλείσει και λέμε ότι να διατηρηθεί σε λειτουργία, εκτός φυσικά του χρόνου που θα χρειαστεί για την αποκατάστασή της» συμπλήρωσε.
Σπυράκος (καθ. ΕΜΠ): «Υπάρχει κίνδυνος να έχουμε σημαντικές βλάβες, μερική κατάρρευση, μερικές πτώσεις»
«Τώρα, με τις φορτίσεις που ορίζει ο κανονισμός, προφανώς για να υπάρχει επικινδυνότητα, υπάρχει ένα τέτοιο αυξημένο ενδεχόμενο» δήλωσε ο Κώστας Σπυράκος, καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών του ΕΜΠ, ερωτηθείς αν υπάρχει ενδεχόμενο κατάρρευσης στο στάδιο του ΟΑΚΑ. «Υπάρχει ένα ενδεχόμενο υπό προϋποθέσεις, όταν δράσουν οι φορτίσεις, τις οποίες δεν μπορεί να αναλάβει το στάδιο. Υπάρχει τέτοιος κίνδυνος να έχουμε σημαντικές βλάβες, μερική κατάρρευση, μερικές πτώσεις» προσέθεσε, ενώ συμπλήρωσε «τώρα που κοιτάζουμε το στέγαστρο, καλό είναι να κοιτάξουμε και τις εξέδρες και τα υπόλοιπα και να τα διορθώσουμε» ο κ. Σπυράκος. Δεν είναι ένα πρόβλημα που προέκυψε ξαφνικά, σημείωσε. «Τα κτίρια αυτά, οι σύνθετες κατασκευές και μάλιστα κατασκευές μεταλλικές σε μεγάλο μέρος τους, πρέπει να εξετάζονται. Από την πρώτη μέρα της λειτουργίας τους, αυτομάτως υπάρχει διαδικασία ή ετοιμάζεται η διαδικασία, κάτι το οποίο εφαρμόζεται διεθνώς, ώστε τα κτίρια αυτά να ελέγχονται συνεχώς. Εδώ να πω, ότι το 2006 ήμουν μέρος της επιτροπής ομάδας επιστημόνων η οποία συνέταξε ένα τέτοιο εγχειρίδιο και το εγχειρίδιο αυτό προφανώς θα μπορούσε να εφαρμοστεί για να ελέγχεται το στάδιο. (σ.σ. Το εγχειρίδιο αυτό) έχει όλες τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται για να μπορεί κανείς να εντοπίζει έγκαιρα και σε συγκεκριμένα σημεία πού εμφανίζονται τα προβλήματα, ώστε να φροντίζει για την επισκευή όπου αυτή είναι αναγκαία και έτσι να μην οδηγήσει σιγά σιγά σε μεγαλύτερα προβλήματα. Τα κτίρια αυτά, αν και φαίνονται σύνθετα και είναι όντως σύνθετα, έχουν ορισμένα στοιχεία, όπως τα καλώδια, τα οποία εύκολα μπορούν να ελεγχθούν και μπορεί από αυτά και μόνο, από αυτές τις μετρήσεις να οδηγηθείς σε ορισμένα συμπεράσματα που είναι πάρα πολύ σημαντικά. Οι μετρήσεις αυτές δεν είναι δύσκολες, πέραν των οπτικών ελέγχων, οι οποίοι πάλι μπορούν να πραγματοποιηθούν. Τώρα όσον αφορά, αν έχουν γίνει επισκευές ή όχι, υπάρχει η Τεχνική υπηρεσία, πιστεύω ότι έχει προβεί σε κάποιες παρεμβάσεις, αλλά προφανώς αυτές οι παρεμβάσεις δεν ήταν αρκετές ώστε να αποφύγουμε να οδηγηθούμε σήμερα σε αυτά τα συμπεράσματα».
Καρύδης (καθ. Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ):«Η γέφυρα Κατεχάκη είναι μια χαρά»
«Επειδή πραγματικά είπαμε πολλά πράγματα πήγα και είδα τη γέφυρα Κατεχάκη, του Καλατράβα. Περίπου μιάμιση ώρα δαπάνησα εκεί, είδα μπουλόνια, είδα τους τένοντες που είναι ένα εξαιρετικά βασικό στοιχείο για τη στατικότητα της κατασκευής, είδα τις στηρίξεις, είδα διαβρώσεις αν υπάρχουν, είδα ό,τι μπορεί να δει κανείς και το οποίο μπορεί να σε βάλει σε κάποια υποψία ότι μπορεί να έχει πρόβλημα. Και είδα ότι πράγματι είναι μια χαρά και το λέω και το διατυμπανίζω. Δεν χρειάζεται περαιτέρω έλεγχος. Αυτό εννοώ ως έλεγχο. Πρέπει να ξεκινήσουμε από τον πρωτοβάθμιο οπτικό έλεγχο». Την παραπάνω διαβεβαίωση έδωσε σε συνέντευξή του, ο Παναγιώτης Καρύδης, καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, ο οποίος την περασμένη Κυριακή, όπως είπε, έκανε επιτόπου οπτικό έλεγχο στην γέφυρα, σε συνέχεια του ζητήματος που έχει προκύψει με το στέγαστρο του σταδίου στο ΟΑΚΑ. «Σχετικά με του Καλατράβα (σ.σ. το στέγαστρο) έχει 20 χρόνια να ελεγχθεί. Και τι εννοώ. Το θεωρώ ως ένα μηχάνημα, έχει βίδες, μπουλόνια, συγκολλήσεις, ελατήρια. Όλα αυτά τα πράγματα συνιστούν ένα μηχάνημα. Ένα μηχάνημα λοιπόν το αφήνεις 20 χρόνια χωρίς να δεις αν έχουν τα ελατήρια χαλαρώσει, εάν οι βίδες έχουν χαλάσει, αν είναι σκουριασμένο εκείνο το άλλο, γιατί όλη του η στατικότητα, η ευστάθεια εν πολλοίς στηρίζεται στους τένοντες. Οι τένοντες αυτοί έχουν βασική στατική επιρροή στην ευστάθεια του κτιρίου του στεγάστρου Καλατράβα» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Καρύδης. Ερωτηθείς, αν θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί πως από τύχη δεν υπήρξε κατάρρευση μέχρι τώρα, ο κ. Καρύδης δήλωσε «αυτό είναι θεωρώ υπερβολή».
Διαβάστε ακόμα:
Λευτέρης Αυγενάκης: Εκτός από τον κάμπο «ξέχασε» και το ΟΑΚΑ
Άγνωστο το πότε θα ξανανοίξει το ΟΑΚΑ – Στα 57.000.000 ευρώ το κόστος της αναβάθμισής του
ΟΑΚΑ: Κι όμως, υπήρχε εγχειρίδιο για ελέγχους από το 2006!
Coldplay: Aνακοίνωση της εταιρείας παραγωγής για τις δύο sold out συναυλίες τους στο ΟΑΚΑ