Τον ύπνο τους έχουν χάσει γνωστοί Ελληνες influencer που διατηρούν λογαριασμούς στα social media, προκειμένου να προμοτάρουν προϊόντα –φυσικά με το αζημίωτο!-, μετά την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης να αρχίσει στοχευμένους ελέγχους κατά των παραπλανητικών καταχωρίσεων, με τη συνδρομή ψηφιακών «εργαλείων» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής!
Σύμφωνα με πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, το ηλεκτρονικό «σαφάρι» κατά των παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών πρόκειται να αρχίσει τις επόμενες εβδομάδες. Στο πλαίσιο πανευρωπαϊκών ελέγχων που διενεργούνται στα κράτη- μέλη της Ενωσης, με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (EU Sweeps), η γενική διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της γενικής γραμματείας Εμπορίου αναμένεται να πραγματοποιήσει ελέγχους στις εμπορικές πρακτικές που χρησιμοποιούν οι influencer στα social media, προκειμένου να προωθήσουν ή να διαθέσουν αγαθά προς πώληση και υπηρεσίες εταιριών (brands) με τις οποίες συνεργάζονται.
Στόχος των πανευρωπαϊκών ελέγχων και κατ’ επέκταση του υπουργείου Ανάπτυξης είναι, αφενός, να εντοπιστούν αναρτήσεις στα social media που περιέχουν μαρτυρίες, κριτικές ή καταχωρίσεις που ενδεχομένως είναι παραπλανητικές για τους καταναλωτές, επηρεάζοντας την αγοραστική συμπεριφορά τους και προκαλώντας οικονομική ζημία, και, αφετέρου, να επαληθεύσουν αν οι «σταρ» των social media ενημερώνουν με σαφήνεια τους ακολούθους τους σχετικά με την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας της εταιρίας τους. Σε μια προσπάθεια, πάντως, να… συνετίσουν και να ενημερώσουν τους influencer, καθώς και όλους όσοι εμπλέκονται στον κλάδο του ψηφιακού marketing η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το υπουργείο Ανάπτυξης τους καλούν να επισκεφτούν την πλατφόρμα Influencer Legal Hub, προκειμένου να πληροφορηθούν τις νομικές υποχρεώσεις τους, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.
Την ίδια ώρα, οργιάζει η φοροδιαφυγή στον χώρο του διαδικτύου, λόγω της τεράστιας αύξησης των ηλεκτρονικών πωλήσεων τα τελευταία χρόνια. Μόλις τον περασμένο Ιούνιο πασίγνωστη influencer, η οποία λόγω της δημοσιότητάς της απασχολεί συχνά πυκνά τα media με την προσωπική ζωή της, πιάστηκε στην «τσιμπίδα» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων γιατί… ξέχασε να δηλώσει σχεδόν 350.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να καλείται πλέον να πληρώσει πρόστιμο ύψους 270.000 ευρώ! Η εκρηκτική ξανθιά, με τους εκατοντάδες χιλιάδες ακολούθους στο Instagram, η οποία θεωρείται από τις πιο γνωστές Ελληνίδες influencer και έγινε γνωστή στο ευρύ κοινό από τη συμμετοχή της σε δύο τηλεοπτικά ριάλιτι σόου, κατέχει σημαντικό ποσοστό σε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου, μέσω της οποίας διαφημίζει ρούχα και αξεσουάρ στα social media και τα πουλάει διαδικτυακά. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες, οι δουλειές της φαίνεται ότι πηγαίνουν τόσο καλά, που έχει φτάσει να «καθαρίζει» μέχρι 100.000 ευρώ τον μήνα από την ενασχόλησή της με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!