Σε «σπιράλ θανάτου» εκτιμάται ότι οδηγήθηκε το μονοκινητήριο που έπεσε το βράδυ της περασμένης Πέμπτης στην θάλασσα στο Μάλεμε των Χανίων της Κρήτης, παρασέρνοντας στον θάνατο τον 60χρονο κυβερνήτη Θεόδωρο Πάντο και τον 66χρονο συγκυβερνήτη του Κωνσταντίνο Καραμπίνη.
Όπως μεταδίδει το neakriti.gr, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από την έρευνα των εμπειρογνωμόνων της Ανεξάρτητης Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, το αεροσκάφος έπεσε με το μπροστινό τμήμα του και ο θάνατος των δύο επιβαινόντων ήταν ακαριαίος. Άλλωστε, το μπροστινό τμήμα έχει καταστραφεί ενώ έχει αποκολληθεί μερικώς το δεξιό πτερύγιο.
Παράλληλα, ο πρόεδρος της Αερολέσχης Χανίων Παναγιώτης Τζεράκης ο οποίος ήταν και αυτόπτης μάρτυρας εκτίμησε πως η πτώση του αεροσκάφους ήταν ιδιαίτερα βίαιη.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του κ. Τζεράκη ο χειριστής αποπροσανατολίστηκε, με συνέπεια το λεγόμενο «σπιράλ του θανάτου».
«Νόμιζε ότι πετούσε οριζόντια ενώ έπεφτε στη θάλασσα. Κανονικά έπρεπε να προσγειωθεί στη Σούδα. Εδώ στο αεροδρόμιο δεν υπάρχουν οι συνθήκες για προσγείωση νύχτας, ούτε το αεροπλάνο είχε τέτοιες δυνατότητες και νομίζω ότι ούτε ο ίδιος ήταν εκπαιδευμένος για πτήση νύχτα. Ήταν ένα αεροπλάνο τύπου Σαβάνα που πετάει μόνο ημέρα».
Το σχέδιο πτήσης που είχαν καταθέσει ανέφερε προσγείωση στο αεροδρόμιο Χανίων στις 5.30 το απόγευμα, ωστόσο, βρέθηκαν στο Μάλεμε για άγνωστους λόγους, πιθανότατα να πραγματοποιούσαν ιδιωτική επίσκεψη στα Χανιά.
Ο κ. Τζεράκης αναφέρει πως το μονοκινητήριο ενώ κατευθυνόταν προς το αεροδρόμιο Χανίων, ξαφνικά έκανε στροφή και γύρισε προς το Μάλεμε. Πιθανόν να τους περίμενε κάποιος στο αεροδρόμιο του Μάλεμε.
Αν η συντριβή ήταν αποτέλεσμα μηχανικής βλάβης ή ανθρώπινου λάθους, αναμένεται να διαπιστωθεί από την έρευνα των ειδικών.
Στα Χανιά έφτασε και ειδικός του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, ο οποίος και θα παραμείνει μέχρι τη Δευτέρα συλλέγοντας μαρτυρίες και στοιχεία για τις συνθήκες της συντριβής.
Η αιτία θανάτου του πιλότου
Πνιγμός ήταν η αιτία θανάτου του πιλότου του μονοκινητήριου που έπεσε το απόγευμα της Πέμπτης στον θαλάσσιο χώρο στο Μάλεμε των Χανίων, Θεόδωρου Πάντου.
Τη Δευτέρα αναμένεται να πραγματοποιηθεί η νεκροψία-νεκροτομή στον 61χρονο συγκυβερνήτη Κωνσταντίνο Καραμπίνη ο οποίος επίσης επέβαινε στο μοιραίο αεροσκάφος.
Όπως έγινε γνωστό, οι δύο άντρες ήταν πολύ καλοί φίλοι και μοιράζονταν την ίδια αγάπη για τους αιθέρες. Ο Θεόδωρος Πάντος ήταν πρόεδρος της Αερολέσχης δυτικής Αθήνας και ο Κωνσταντίνος Καραμπίνης ήταν μέλος της ίδιας λέσχης.
Ο πιλότος δεν είχε άδεια για προσγείωση
Την ώρα που πολλοί είναι εκείνοι που εξακολουθούν να αναρωτιούνται για την ξαφνική αλλαγή πορείας του μοιραίου μονοκινητήριου αεροσκάφους τύπου Savvanah, που χθες το βράδυ κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή του Μάλεμε, στα Χανιά της Κρήτης, παρασύροντας στο θάνατο τους δύο επιβαίνοντες, νέα στοιχεία βλέπουν σήμερα το «φως» της δημοσιότητας για το αεροπορικό δυστύχημα.
Έντονο προβληματισμό, για παράδειγμα, προκαλεί το γεγονός πως ο 60χρονος πιλότος Θεόδωρος Πάντος δεν είχε λάβει άδεια από την Πολεμική Αεροπορία για προσγείωση στο Μάλεμε, αλλά ούτε και έγκριση προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Σούδας. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ Χανίων, ο κυβερνήτης είχε καταθέσει σχέδιο πτήσης με προορισμό το Μάλεμε και αυτό είχε εγκριθεί αυτόματα από το σύστημα. Ωστόσο, δεν είχε πάρει ad hoc (επί τούτου) άδεια από την Πολεμική Αεροπορία, προκειμένου να πραγματοποιήσει την συγκεκριμένη πτήση. Επίσης, με βάση το ίδιο ρεπορτάζ, είναι βέβαιο ότι δεν υπήρχε έγκριση για προσγείωση σε κανένα από τα δύο αεροδρόμια (Μάλεμε και Σούδας).
Σημειώνεται ότι τις πτήσεις από και προς το ανενεργό, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αεροδρόμιο του Μάλεμε χειρίζεται η Πολεμική Αεροπορία, με εγκρίσεις να δίνονται κάθε έξι μήνες και για συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνα. Με δεδομένη, εξάλλου, την πολύ μεγάλη εμπειρία του άτυχου κυβερνήτη, δεν αποκλείεται να υπήρξε απώλεια στήριξης με απότομη κλίση προς τα κάτω, ενώ, εξαιτίας της χαμηλής πτήσης, είναι πολύ πιθανό να μην υπήρχε ο χρόνος για να αναστραφεί η πτώση του σκάφους.
Στο βίντεο-ντοκουμέντο από κάμερα ασφαλείας που παρουσίασε το Mega, φαίνεται ότι αρχικά το αεροπλάνο ακολουθεί σωστή πορεία προς τη Σούδα. Ωστόσο, στη συνέχεια, για κάποιο ανεξήγητο λόγο το αεροπλάνο κάνει στροφή και μετά από λίγο φαίνεται να πέφτει στη θάλασσα.
Το χρονικό της τραγωδίας
Το ελαφρύ μονοκινητήριο αεροπλάνο της αερολέσχης Δυτικής Αττικής είχε απογειωθεί από την Κωπαΐδα με προορισμό το αεροδρόμιο του Μάλεμε, το οποίο χρησιμοποιείται από την αερολέσχη Χανίων.
Όταν έφτασε στην περιοχή είχε νυχτώσει και, προκειμένου να προσγειωθεί, ο πιλότος έκανε μια στροφή πάνω από το Κολυμπάρι, προσεγγίζοντας τον διάδρομο προσγείωσης από την πλευρά της θάλασσας, αλλά ξαφνικά κατέπεσε σε κοντινή απόσταση από την ακτή.
Στο σημείο έσπευσαν ναυαγοσώστες, ένα σκάφος του Λιμενικού, ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, δύο παραπλέοντα κρουαζιερόπλοια και ένα αλιευτικό σκάφος. Ωστόσο, οι διασώστες δεν μπόρεσαν να προσφέρουν βοήθεια, παρά μόνο να απεγκλωβίσουν τους δύο άτυχους λάτρεις της αεροπλοΐας, οι οποίοι βρέθηκαν νεκροί, δεμένοι στα καθίσματά τους, με τις σορούς τους να μεταφέρονται αρχικά στο λιμάνι του Κολυμπαρίου και από εκεί να διακομίζονται στο νοσοκομείο Χανίων.