Εξοργισμένοι είναι οι γονείς παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι οποίοι έχουν κάνει αίτηση για εγγραφή των παιδιών τους σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία καθώς τα ιδρύματα, χρησιμοποιώντας διάφορους έμμεσους τρόπους, δεν αποδέχονται τους μαθητές! Οι καταγγελίες αφορούσαν και περιπτώσεις που δεν έγινε δεκτή η επανεγγραφή ή η συνέχιση φοίτησης ή υπήρξε αποπομπή από ιδιωτικό σχολείο κατά την αλλαγή της βαθμίδας εκπαίδευσης
Οι γονείς απευθύνθηκαν στον Συνήγορο του Πολίτη ο οποίος ερεύνησε τις καταγγελίες και διαπίστωσε ότι ισχύουν και ζήτησε από το Υπουργείο Παιδείας, μεταξύ άλλων, να βελτιώσει την εποπτεία του προς τα ιδιωτικά σχολεία, να προχωρήσει σε συστάσεις αλλά και να εκδώσει υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των γενικών αρχών κατά τη σύνταξη των εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας σε συμφωνία με το εθνικό δίκαιο. Το Υπουργείο Παιδείας έκανε δεκτό το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων του Συνηγόρου και θα κάνει τις σχετικές συστάσεις.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα ιδιωτικά έχουν την ίδια οργάνωση με τα δημόσια σχολεία και δεν μπορούν να αρνηθούν την εγγραφή μαθητών λόγω της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους και ότι η φοίτησή τους γίνεται με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία και ότι η παράβαση της διάταξης αυτής επισύρει πειθαρχικό παράπτωμα για το ιδιωτικό σχολείο. Επίσης, η μη επανεγγραφή ή η απομάκρυνση μαθητή λόγω χαμηλής επίδοσης επίσης θεωρείται πειθαρχικό παράπτωμα, σύμφωνα με το νόμο.
Τα «τεχνάσματα» των σχολείων
Σύμφωνα με τον «Συνήγορο του Πολίτη», τα σχολεία για τα οποία έγιναν οι καταγγελίες χρησιμοποιήσαν διάφορα τεχνάσματα.
Για παράδειγμα, έλεγαν στους γονείς πως το παιδί δεν γίνεται δεκτό λόγω έλλειψης θέσης παρά το γεγονός ότι έκλεισαν συνάντηση μαζί τους, παρότι εάν είχαν ήδη πληρωθεί οι θέσεις δεν θα είχε καθοριστεί η συνάντηση!
Ως προϋπόθεση της αίτησης εγγραφής το παιδί αξιολογείται από εκπρόσωπο του σχολείου, χωρίς να γνωστοποιούνται στους γονείς τα διαγνωστικά εργαλεία και χωρίς νομικά εχέγγυα ενώ η αξιολόγηση κανονικά πρέπει να γίνεται από τα ΚΕΔΑΣΥ.
Παράλληλα, το σχολείο αποπέμπει το παιδί όταν διαπιστώνει τις ανάγκες του η λόγω χαμηλής επίδοσης κατά τη διάρκεια της φοίτησης. .
Τέλος, αρκετές φορές οι όροι στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας είναι αντιφατικοί ή υποκρύπτουν πρακτική αποπομπής παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, παρότι, στον ίδιο κανονισμό μπορεί να αναφέρεται ρητά ότι γίνονται δεκτοί οι μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες και υποστηρίζονται αντίστοιχα με τα δημόσια σχολεία.