Σοκαριστικά είναι τα νέα στοιχεία που αποκαλύπτονται σχετικά με το φορτηγό πλοίο Raptor το οποίο βυθίστηκε χθες το μεσημέρι, στα ανοιχτά της Λέσβου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλοίο είχε μπει στην μαύρη λίστα των διεθνών αρχών ελέγχου εδώ και 24 μήνες.
Δείτε βίντεο:
Παράλληλα, πηγές αναφέρουν πως σε έλεγχο που είχε γίνει στη Βουλγαρία είχαν διαπιστωθεί διάφορες παρατυπίες. Οι πιο σημαντικές από αυτές είχαν να κάνουν με παράνομες εγγραφές στο βιβλίο του πετρελαίου. Υπάρχουν σοβαρές υπόνοιες ότι το πλοίο εμπλέκεται σε λαθρεμπόριο και έκανε δρομολόγια που δεν ήταν καταχωρημένα στα βιβλία του.
Άλλωστε, ο μοναδικός επιζών του ναυαγίου έχει πει πως ο τελικός προορισμός του πλοίου δεν ήταν η Κωνσταντινούπολη. Εκεί θα γινόταν μια στάση απλά για ανεφοδιασμό. Το πλοίο, σύμφωνα με τον ίδιο, είχε τελικό προορισμό την εμπόλεμη Ουκρανία.
Δείτε βίντεο:
Την ίδια στιγμή, στελέχη του Λιμενικού Σώματος σχολίασαν στον ΣΚΑΙ πως πιθανόν υπήρχε παράνομο φορτίο και για αυτό το λόγο δεν ζητήθηκε εγκαίρως βοήθεια από τις ελληνικές Αρχές.
Μάλιστα, η ίδια εταιρεία που έχει στην ιδιοκτησία της το συγκεκριμένο πλοίο, είχε ακόμη ένα πλοίο, το Manassa Rose, το οποίο είχε επίσης βυθιστεί στον κόλπο της Κισσάμου Χανίων, τον Ιανουάριο του 2022. Η δικογραφία που είχε σχηματιστεί αφορούσε μεταξύ άλλων, παράνομη μεταφορά καπνικών προϊόντων.
Δείτε βίντεο:
Το τελευταίο βίντεο
Την στιγμή που συνεχίζονται εντατικά οι έρευνες για τον εντοπισμό των 12 αγνοούμενων μελών του πληρώματος του φορτηγού πλοίου Raptor το οποίο βυθίστηκε χθες ανοιχτά της Λέσβου, στο φως της δημοσιότητας ήρθε ένα βίντεο τραβηγμένο μέσα από το πλοίο λίγες ώρες πριν το ναυάγιο.
Το βίντεο δημοσιεύτηκε από τουρκική σελίδα και δείχνει το πλοίο να έχει πάρει κλίση και να «χτυπιέται» από τα κύματα και τους θυελλώδεις ανέμους. Η πρύμνη του βρίσκεται μοιάζει να έχει βυθιστεί καθώς πάνω της μπαίνει το νερό της θάλασσας.
Σύμφωνα με το ethnos.gr, ακούγεται ο καπετάνιος του πλοίου καλεί τον κεντρικό ελληνικό σταθμό, Olympia Radio, μέσω vhf, συγκεκριμένα στο κανάλι 16 ή 70, για να μεταδώσει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και να ζητήσει βοήθεια.
Μετά το ναυάγιο εντοπίστηκε σώος ο μηχανικός του πλοίου ενώ σήμερα αναγνωρίστηκε πως ακόμη μία σορός που είχε εντοπιστεί ανήκει σε Αιγύπτιο ναύτη.
Δείτε το βίντεο:
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Τι αναφέρει πραγματογνώμονας
Σύμφωνα με τον ναύαρχο εν αποστρατεία του λιμενικού και διεθνή πραγματογνώμονα, Νίκο Σπανό.
«Το βίντεο δείχνει ότι κάποιος μαγνητοσκοπεί από την γέφυρα του πλοίου. Το πρωραίο τμήμα του πλοίου που φαίνονται τα αμπάρια του δείχνει να έχει κλίση περίπου 25 με 30 μοίρες. Φαίνεται ότι με την θαλασσοταραχή που υπήρχε έφυγαν οι μουσαμάδες που κάλυπταν τα καπάκια των αμπαριών, έτσι ώστε το φορτίο να διατηρηθεί χωρίς να υπάρξει εισροή υδάτων».
Κα προσθέτει:
«Η γνώμη μου είναι ότι από τη στιγμή που έγινε εισροή υδάτων μέσα στα αμπάρια του πλοίου αυτό δείχνει ότι πήρε μια μεγάλη κλίση προς τα δεξιά και πιστεύω στη συνέχεια -με βάση την εμπειρία μου- ότι στην πορεία η κλίση έγινε μεγαλύτερη με αποτέλεσμα την ανατροπή του (capsize)».
«Το άλλο σενάριο είναι -με δεδομένο ότι έχω αντιμετωπίσει παρόμοια περιστατικά στο παρελθόν- ότι έφταιγε η μη κανονική συντήρηση / επισκευή του πλοίου σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις (Solas, LL κ.ά.) σε συσχέτιση με την προγραμματισμένη συντήρηση και επισκευή που ορίζει το ΚΕΦ 10 του Διεθνή Κώδικα ISM (ISM CODE) και οφείλει να τηρεί με ακρίβεια η διαχειρίστρια εταιρεία του πλοίου υπό την έλεγχο του παρακολουθούντα του πλοίου νηογνώμονα».
Σύμφωνα με τον κ. Σπανό «το πλοίο ήταν μεγάλης ηλικίας, 40 ετών, και σε έκθεση επιθεώρησης που διενεργήθηκε τον Αύγουστο του 2018 σε ευρωπαϊκό λιμάνι και συγκεκριμένα στην Τούσλα της Ρουμανίας βρέθηκαν από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου (Port State Control/Paris MOU) 65 σοβαρές ελλείψεις εκ των οποίων οι 45 ήταν άκρως επικίνδυνες για την ασφάλεια του πληρώματος και του πλοίου».
Και κατέληξε στο ethnos.gr:
«Κάποιες από αυτές έχουν να κάνουν με τα μέσα ασφαλείας του πλοίου και κάποιες με την κατασκευή του. Στο λιμάνι αυτό έμεινε 19 ολόκληρες ημέρες και στη συνέχεια του δόθηκε άδεια απόπλου με προσωρινά πιστοποιητικά για ένα ταξίδι μέχρι την Αίγυπτο για επισκευαστική βάση με σκοπό να κάνει οριστική αποκατάσταση των ελλείψεων του πλοίου. Στη συνέχεια έπρεπε ο παρακολουθείς του πλοίου νηογνώμονας να το επιθεωρήσει και να εκδώσει εκ νέου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του, δηλαδή να διατηρεί την κλάση του».
Αναγνωρίστηκε η σορός που εντοπίστηκε
Σε Αιγύπτιο ναύτη ανήκει η σορός που εντοπίστηκε μετά το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου Raptor στην Λέσβο χθες το μεσημέρι λόγω των θυελλωδών ανέμων και της θαλασσοταραχής.
Δείτε βίντεο:
Στις έρευνες που έγιναν εντοπίστηκε σώο ένα μέλος του πληρώματος, ένας μηχανικός ο οποίος είχε πιαστεί από ένα βαρέλι και μία ακόμα σορός ενώ ακόμα δεν έχουν βρεθεί τα υπόλοιπα 12 από τα συνολικά 14 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν σε αυτό.
Ο διασωθείς του ναυαγίου, μηχανικός του μοιραίου πλοίου, μίλησε για τον εφιάλτη που έζησε ο ίδιος και τα υπόλοιπα 13 μέλη του πληρώματος, ένα εκ των οποίων ανασύρθηκε νεκρό από τη θαλάσσια περιοχή όπου διεξάγεται η μεγάλη επιχείρηση του Λιμενικού Σώματος.
«Το καράβι από χθες το βράδυ έμπαζε νερά. Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ό,τι άλλο μέσο είχαμε στο πλοίο, να βγάλουμε τα νερά, να το αδειάσουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε, άρχισε να παίρνει επικίνδυνη κλίση και τότε εγώ πήδηξα στη θάλασσα. Τότε είδα άλλα 4-5 άτομα να πηδούν κι εκείνοι στο νερό και από κει και πέρα δεν τους ξαναείδα…», κατέθεσε στους λιμενικούς, δυσκολευόμενος, ακόμη, να πιστέψει ότι κατάφερε να γλιτώσει, χάρη σε ένα βαρέλι που βρήκε να επιπλέει στη θάλασσα, πάνω στο οποίο και γαντζώθηκε, στην αγωνιώδη προσπάθειά του να παραμείνει ζωντανός.
Το πλοίο «Raptor», σημαίας Κομόρες, ξεκίνησε από το λιμάνι της Δεκέλειας με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Είχε 14 άτομα πλήρωμα. Στις 7 το πρωί εμφάνισε μηχανική βλάβη και εξέπεμψε SOS ενώ στις 08:20 βυθίστηκε 4,5 ναυτικά μίλια Νοτιοδυτικά της Λέσβου την ώρα που στην περιοχή έπνεαν ισχυροί άνεμοι.
Ο πλοίαρχος του bulk carrier είχε δήλωσε αρχικά μηχανική βλάβη και στη συνέχεια μικρή κλίση του πλοίου. Ενεργοποίησε το σήμα κινδύνου mayday σε παραπλέοντα σκάφη αλλά το RAPTOR χάθηκε από τα ραντάρ. Στην περιοχή του ναυαγίου υπήρχε έντονος κυματισμός.
Τα πιθανότερα αίτια της τραγωδίας
Στο σημείο των ερευνών, οι οποίες, όπως προβλέπει ο κανονισμός, θα συνεχιστούν για τουλάχιστον 72 ώρες, συμμετέχουν συνολικά οκτώ παραπλέοντα σκάφη και μία φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ μέχρι να πέσει η νύχτα στις έρευνες λάμβανε μέρος και ένα ελικόπτερο της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγονται αυτές, ωστόσο, παραμένουν ιδιαίτερα δύσκολες, δυσχεραίνοντας τον εντοπισμό των υπολοίπων 12 αγνοούμενων.
Διαβάστε ακόμα: