Σημαντικές εξελίξεις ενόψει την Πάτρα και δη στο λιμάνι της πόλης με ορίζοντα τους υδρογονάνθρακες και στο βάθος «μάχη» με τις «δαγκάνες» του Αστακού! (Υδρογον)άνθρακας ο θησαυρός…
Πώς έχει όμως το στόρι, σύμφωνα με τοπικά ρεπορτάζ και πηγές από την «Πελοπόννησο» και το Ιόνιο στο επίκεντρο. Το ΤΑΙΠΕΔ, μοναδικός μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών, έβγαλε πέρσι σε δημόσια διαβούλευση την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (masterplan) του λιμανιού, καλώντας κάθε ενδιαφερόμενο να καταθέσει τις απόψεις του.
Έναν χρόνο μετά, το επικαιροποιημένο masterplan -ως μπούσουλας και απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε στρατηγική επένδυση- αγνοείται. Την ώρα δε που το περιβάλλον γύρω από υποδομές υποστήριξης ερευνών υδρογονανθράκων στο Ιόνιο βρίσκεται σε φάση όχι ύφεσης αλλά λήψης οριστικών αποφάσεων! Στην κόψη του ξυραφιού η βάση εξορύξεων υδρογονανθράκων…
Η επιλογή λιμανιού σε κομβικό σημείο για όλες τις περιοχές εξερεύνησης υδρογονανθράκων είναι το μείζον θέμα. Η ακτίνα φτάνει ως την Κέρκυρα, αφορά δηλαδή όλη την δυτική Ελλάδα και στην μέση της μεγάλης θαλάσσιας έκτασης βρίσκονται οι λιμένες του Αστακού και της Πάτρας. Με την απόφαση επιλογής εξυπηρέτησης να επωμίζονται οι εταιρείες Exxon Mobil, Hellenic Energy και Energean. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στο λιμάνι Πατρών, καθώς έχει προοπτικές και μπορεί να υποστηρίξει υπεράκτιες εργασίες υδρογονανθράκων. Το νέο masterplan προβλέπει χρήση του λιμανιού ως βάση υποστήριξης έρευνας και εξόρυξης.
Με ευθύνη εξάλλου των αρμόδιων αρχών ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού-Ανάπτυξης Λιμένων) και ΔΙΠΑ (Διεύθυνση Περιβαλλοντικών Αδειοδοτήσεων) η μελέτη δεν έχει ακόμα εγκριθεί. Με συνέπεια η θέση του λιμένα να υπονομεύεται έναντι του βασικού ανταγωνιστή, ήτοι του Αστακού Αιτωλοακαρνανίας, ο οποίος διαθέτει ανάλογη αδειοδότηση.
Ο εκπρόσωπος της «Logicon Hellas» στην Πάτρα, Ανδρέας Πατούχας, που δραστηριοποιείται στον τομέα υποστήριξης ερευνητικών/εξορυκτικών εργασιών υδρογονανθράκων στην Κύπρο από το λιμάνι της Λεμεσού, δήλωσε: «Το λιμάνι της Πάτρας έχει πλεονεκτήματα, γιατί διαθέτει υποδομές και απαραίτητους χώρους, που μπορούν να εξυπηρετήσουν δραστηριότητες μεγάλης κλίμακας, ενώ είναι συνδεδεμένο με το βασικό οδικό δίκτυο. Η εξυπηρέτηση των εργασιών έρευνας και εξόρυξης, δεν υπονομεύει άλλες λειτουργίες του λιμένα Πατρών. Στην ουσία, θα απαιτηθεί ένας ανοικτός αποθηκευτικός χώρος κι ένας κλειστός, για την εναπόθεση εφοδίων και υλικών, που θα μεταφέρονται με πλωτά μέσα στις γεωτρήσεις. Τέτοιοι χώροι υπάρχουν, όπως και θέσεις για τα σκάφη υποστήριξης. Τα δε οφέλη για την τοπική οικονομία θα είναι σημαντικά κι ενα απτό παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι της Λεμεσού Κύπρου». Ο ίδιος στο παρελθόν είχε αρνητική στάση απέναντι στο θέμα του Σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Αναστασόπουλος, ανέφερε: «Το ΤΑΙΠΕΔ προωθεί τη μελέτη για τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις στις αρμόδιες υπηρεσίες και στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για να εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα στο 2024. Η έγκριση του επικαιροποιημένου masterplan είναι μια περίπλοκη και χρονοβόρος διαδικασία, που όμως, δεν υπονομεύει το λιμάνι της Πάτρας στην κούρσα διεκδίκησης των υποστηρικτικών δραστηριοτήτων για τις έρευνες υδρογονανθράκων. Και στο ισχύον masterplan υπάρχουν αυτοί οι χώροι, απλά, στο επικαιροποιημένο σχέδιο προβλέπεται η επέκτασή τους και η διαλειτουργικότητα μεταξύ παλιού και νέου λιμένα».