Ένα «ηχηρό» μήνυμα σεβασμού ενάντια στην διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου αποτέλεσε η επίσκεψη των μαθητών του 6ου Γυμνασίου Καβάλας στους νέους τους φίλους στις εγκαταστάσεις του Ειδικού Σχολείου ή αλλιώς Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Καβάλας (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) σε ανταπόδοση της δικής τους επίσκεψης, στα τέλη του προηγούμενου χρόνου.
Χάρη στο καινοτόμο πρόγραμμα που υλοποιούν οι δυο σχολικές μονάδες (6ο Γυμνάσιο Καβάλας και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Καβάλας) μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς κατάφεραν να κατανοήσουν όλοι μαζί πως ο σεβασμός απέναντι στην αναπηρία και στη διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου είναι μια επιβεβλημένη στάση ζωής για μια καλύτερη κοινωνία.
Η επίσκεψη των μαθητών του γυμνασίου στο Ειδικό Σχολείο ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά που συμμετείχαν. Μπορεί εξ αρχής να ήταν απολύτως σαφές πως οι ανάγκες εκπαίδευσης και κατάρτισης είναι διαφορετικές, ωστόσο οι ανάγκες για επικοινωνία, συνεργασία, παιχνίδι και δημιουργία είναι κοινές και διαχρονικές. Είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη όλων των ανθρώπων σε κάθε ηλικία.
Το κέρδος που αποκομίζουν τα παιδιά
Το μεγάλο κέρδος που αποκόμισαν τα παιδιά και των δυο σχολείων είναι η κατανόηση πως αυτά που τους ενώνουν είναι πολύ περισσότερα απ’ όσα τα χωρίζουν. Την ίδια ώρα, η εικόνα των παιδιών δυο τελείως διαφορετικών μονάδων να μοιράζονται μια τάξη, ένα παιχνίδι, μια δραστηριότητα καταδεικνύει πως υπάρχει πάντα η δυνατότητα επικοινωνίας και ας μην χρειαστεί κανείς να λύσει μια μαθηματική εξίσωση ή να μεταφράσει ένα αρχαίο κείμενο. Η τόσο πολύτιμη γνώση μπορεί και πρέπει να αποκτηθεί μέσα από πολλές παραμέτρους και ποικίλες παιδαγωγικές μεθόδους.
Η Ελένη Κατσαβού, φιλόλογος ειδικής αγωγής στο τμήμα ένταξης του 6ου γυμνασίου Καβάλας και η κ. Κατερίνα Λυτριάνη, διευθύντρια και φιλόλογος στο Ειδικό Σχολείο (Ε.Ε.Ε.ΕΚ) ως εκπρόσωποι της συντονιστικής ομάδας των δυο σχολικών μονάδων, μίλησαν στο ΑΠΕ για το κοινό πρόγραμμα, τη συνεκπαίδευση των μαθητών και την προσπάθειά τους να υπάρξει η μέγιστη δυνατή ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στα θέματα της αναπηρίας και της διαφορετικότητας των ανθρώπων.
«Ο σημερινός μαθητής, είναι ο αυριανός συμπολίτης, ο συνεργάτης, ο συνάδελφος, ο εργοδότης» επισημαίνει η κ. Κατσαβού και συνεχίζει: «η αλλαγή στάσεων απέναντι στην αναπηρία και ο σεβασμός στην διαφορετικότητα είναι ζήτημα παιδείας και ξεκινά και από το σχολείο, άρα η δική μας προσπάθεια έχει αυτό τον στόχο. Δηλαδή, καλλιέργεια αυτών των στάσεων μέσα από συγκεκριμένες δράσεις και πράξεις και όχι απλώς και μόνο θεωρητικές προσεγγίσεις».
Οι κοινές δράσεις εκπαίδευσης
Από το 2017, το ΕΕΕΕΚ Καβάλας και 6ο Γυμνάσιο Καβάλας συνεργάζονται με διά ζώσης και εξ αποστάσεως δράσεις τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης. Η ανταπόκριση που υπήρξε από τους μαθητές και των δυο σχολικών μονάδων είναι πολύ ενθαρρυντική, σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις μέχρι και ενθουσιώδης.
Έτσι, οι κοινές δράσεις συνεκπαίδευσης που πραγματοποιήθηκαν μέχρι σήμερα ανάμεσα στους μαθητές του Ειδικού Σχολείου και του 6ου Γυμνασίου δεν ήταν απλώς πετυχημένες, αλλά αποτέλεσαν μια μοναδική εμπειρία για όλους. Αρχικά, τα παιδιά του ΕΕΕΕΚ επισκέφθηκαν το 6ο Γυμνάσιο και συνυπήρξαν στην ιδία τάξη για δυο διδακτικές ώρες κάνοντας κοινά μαθήματα διαφοροποιημένης όμως διδασκαλίας. Λίγους μήνες μετά το ίδιο έπραξαν και τα παιδιά του 6ου Γυμνασίου στις τάξεις όπου φοιτούν τα παιδιά του Ειδικού Σχολείου.
Και στις δυο επισκέψεις των παιδιών έγιναν πολλές κοινές δράσεις στο σύνολο του ωρολογίου προγράμματος, που ανταποκρίθηκαν στις ιδιαίτερες ανάγκες και τα ενδιαφέροντα όλων των μαθητών. Οι μαθητές των δυο σχολείων μαγείρεψαν μαζί, έπαιξαν αγαπημένα παιχνίδια όπως το φιδάκι και η τρίλιζα, φύτεψαν λουλούδια, διάβασαν διηγήματα και πολλά άλλα.
«Όταν τα παιδιά ενός ειδικού σχολείου συνυπάρχουν και αλληλοεπιδρούν στην ίδια τάξη με τα παιδιά ενός τυπικού σχολείου» σημειώνει η κ. Λυτριάνη, «τότε η ισότητα και η συμπερίληψη γίνονται πράξη. Γιατί οι μαθητές της ειδικής εκπαίδευσης νιώθουν οικεία και ισότιμα μέλη μιας ευρύτερης σχολικής κοινότητας. Την ίδια ώρα, οι μαθητές του τυπικού σχολείου αναπτύσσουν τις συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητας με την καλλιέργεια διαφορετικής κουλτούρας και στάσης ανατρέποντας τα στερεότυπα σχετικά με το διαφορετικό και την αναπηρία».
Τις επόμενες εβδομάδες και μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς τα παιδιά των δυο σχολείων θα μοιραστούν πολλές ακόμα όμορφες δράσεις, όπως είναι μια εκδρομή στη Θεσσαλονίκη και επισκέψεις σε χώρους και σημεία κοινού ενδιαφέροντος.