Οριστική ταφόπλακα στην κοινοβουλευτική διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών μπαίνει σήμερα με την κατάθεση και επίσημα των πορισματικών θέσεων των κομμάτων στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, η οποία επιχείρησε να ρίξει φως στα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. O ΣΥΡΙΖΑ μέχρι και την ύστατη στιγμή επιχείρησε να βρεθεί ένας ελάχιστος κοινός τόπος ώστε να κατατεθεί ενιαίο πόρισμα από την πλευρά της αντιπολίτευσης, η οποία ωστόσο προσέκρουσε στην άρνηση των υπόλοιπων κομμάτων.
Είναι χαρακτηριστικό πως το απόγευμα της Παρασκευής επανέλαβε την πρότασή του προς τα κόμματα προκειμένου να εκδώσουν κοινό πόρισμα. Η πρόταση αυτή ωστόσο έπεσε στο κενό, καθώς η υπόλοιπη αντιπολίτευση δεν συμφώνησε ως προς τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει η Κουμουνδούρου αναφορικά με τις αίτιες της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Σε κάθε περίπτωση, το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ καταλογίζει και πολιτικές αλλά και ποινικές ευθύνες σε πολιτικά πρόσωπα για το έγκλημα των Τεμπών, ενώ ερωτηματικό παραμένει εάν θα στρέφεται και κατά του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Σπίρτζη. Η επίρριψη ευθυνών στον Κώστα Καραμανλή είναι επίσης δεδομένη και μένει να φανεί τι ακριβώς θα αναφέρει η ΝΔ στο δικό της πόρισμα.
Η κεντροδεξιά παράταξη θα αναφέρει στο πόρισμά της πως, ακόμη και να υπήρχαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, δεν υπάρχει βεβαιότητα ότι θα απέτρεπαν το δυστύχημα των Τεμπών, καθώς και πως ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας παραβιάστηκε κατά συρροή το μοιραίο βράδυ.
Στο ίδιο πόρισμα θα γίνεται εκτενέστατη αναφορά στη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα και θα επιρρίπτονται ευθύνες στον μοιραίο σταθμάρχη και στους μηχανοδηγούς. Από εκεί και πέρα, το πρώτο κόμμα που κατέθεσε το πόρισμά του στην Εξεταστική αλλά και στη Βουλή, καταλογίζοντας πολιτικές αλλά και ποινικές ευθύνες στους εμπλεκόμενους υπουργούς, ήταν το ΚΚΕ.
Ο Περισσός, ωστόσο, σε ένα κρεσέντο διάχυσης ευθυνών, κατηγορεί όλους ανεξαιρέτως τους υπουργούς Υποδομών των τελευταίων… 30 ετών, επιβεβαιώνοντας δυστυχώς με αυτόν τον τρόπο την κριτική που δέχεται όλο αυτό το διάστημα περί ξεπλύματος και πλυντηρίου.
«Επιβεβαιώθηκαν τόσο οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του, αλλά προέκυψαν και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, εν προκειμένω διαχρονικά των υπουργών Μεταφορών, αλλά και άλλων, οι οποίοι διά των ενεργειών ή των σημαντικών παραλείψεών τους υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου» αναφέρει το ΚΚΕ, προσθέτοντας πως την κύρια πολιτική ευθύνη για την κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τα τεράστια κενά στα συστήματα ασφαλείας φέρουν οι κυβερνήσεις των τελευταίων 30 ετών, δηλαδή της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΚΚΕ, προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμόδιων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009-2023 για το «κακουργηματικό αδίκημα της διά παραλείψεως διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμα ατόμων.
Και συγκεκριμένα των υπουργών Δ. Ρέππα, Γ. Ραγκούση, Μ. Βορίδη, Κ. Χατζηδάκη, Μ. Χρυσοχοΐδη, Χρ. Σπίρτζη, Κ. Καραμανλή», σύμφωνα με τον Περισσό. Μετά τη σημερινή κατάθεση των πορισματικών θέσεων των κομμάτων η Εξεταστική Επιτροπή συνεδριάζει αύριο τελευταία φορά, ενώ θα οριστεί και σχετική συνεδρίαση στην Ολομέλεια, η οποία και θα ρίξει τους τίτλους τέλους της διεύρυνσης της τραγωδίας.