Τεράστια αύξηση σε σύγκριση με την Ευρώπη παρουσιάζει η Ελλάδα στους νεκρούς από τροχαία με μοτοσικλέτες, με τα στοιχεία που έρχονται στο «φως» να προκαλούν ανησυχία και συνάμα προβληματισμό για την κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους της χώρας.
Όπως έγινε γνωστό, το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών, στην Ελλάδα ανέρχεται σε 38% όταν στην ΕΕ ο μέσος όρος είναι μόλις 18%. Μάλιστα, το ποσοστό αυτών στις κατοικημένες περιοχές είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς αγγίζει το 45% έναντι 20% στην ΕΕ. Τα παραπάνω ποσοστά κάνουν ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη για μείωση των ταχυτήτων στις κατοικημένες περιοχές στα 30χλμ/ώρα. Το ποσοστό των οδηγών μοτοσυκλέτας που φοράνε κράνος είναι 80% στην Ελλάδα, όταν στην Ευρώπη είναι 97% και 65% στους επιβάτες, ενώ στην Ε.Ε. είναι 95%.
Το 69% των νεκρών οδηγών μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων δεν φορούσε ή δεν καταγράφηκε να φοράει κράνος. Η χρήση ζώνης από τους επιβάτες των πίσω θέσεων Ι.Χ. είναι πολύ χαμηλότερη (55,8%) συγκριτικά με τους επιβάτες μπροστινών θέσεων (71%), ενώ το 79% των νεκρών οδηγών σε επιβατικά οχήματα δεν φορούσε ζώνη ασφαλείας ή δεν καταγράφηκε χρήση της. Η πιθανότητα για έναν οδηγό μοτοσικλέτας, ηλικίας 18-24, να χάσει την ζωή του είναι πάνω από 10 φορές μεγαλύτερη από τον αντίστοιχης ηλικίας οδηγό επιβατικού οχήματος.
20.000 άτομα έχασαν την ζωή τους σε τροχαία στην ΕΕ το 2023
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία των στοιχείων από τον Σύλλογο Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας, τo 2023 περίπου 20.400 άτομα έχασαν την ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022.
Νωρίτερα, την περίοδο 2010-2020, η Ελλάδα κατάφερε εντυπωσιακή μείωση του αριθμού των νεκρών σε οδικά ατυχήματα κατά 54%, πετυχαίνοντας τον στόχο για μείωση του αριθμού των νεκρών κατά 50%. Εντούτοις, το 2020 υπήρξαν 19,3 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000 κατοίκους στην Ελλάδα σε σχέση με 139,7 βεβαιωμένες παραβάσεις για ταχύτητα ανά 1.000 κατοίκους στην Ευρώπη.
Την περίοδο 2021- 2023 καταγράφηκε σχετική σταθεροποίηση στους απόλυτους συνολικούς αριθμούς των ατυχημάτων. Ωστόσο πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ότι το 2023 έχουν αυξηθεί οι μετακινήσεις συγκριτικά με το 2020, που είχαν τεθεί σε ισχύ τα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Πέρσι με βάση τα προσωρινά στοιχεία, στην Ελλάδα οι νεκροί λόγω τροχαίων ατυχημάτων ανήλθαν στους 621, δηλαδή η αντιστοιχία είναι 52 νεκροί τον μήνα.
Στην 23η θέση της ΕΕ η Ελλάδα
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στην άσφαλτο είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα καταλαμβάνει την 23η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της ΕΕ, με 60 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων έναντι 46 του μέσου όρου της ΕΕ.
Χειρότερη επίδοση έχουν η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία. Για ακόμη μία χρονιά στις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Σουηδία και η Δανία, με 22 και 27 θανάτους αντίστοιχα ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους.