Προβληματισμό και συνάμα ανησυχία προκαλούν τα στοιχεία σχετικά με τους νεκρούς στην Ελλάδα, από τροχαία δυστυχήματα, με την Πολιτεία να αδυνατεί να περιορίσει δραστικά το θλιβερό αυτό φαινόμενο, στους δρόμους της χώρας.
Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, το 2023 οι νεκροί από τροχαία στην Ελλάδα ανήλθαν σε 621 με τη χώρα μας να καταλαμβάνει την 23η θέση ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσής, χάνοντας 60 ανθρώπους ανά εκατομμύριο κατοίκων έναντι 46 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Χειρότερες επιδόσεις έχουν μόνο η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Λετονία και η Κροατία, ενώ οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται και φέτος στη Σουηδία και στη Δανία.
Τα στοιχεία αυτά δίνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος με αφορμή την 17η Πανελλαδική Εβδομάδα Οδικής Ασφάλειας, προσθέτοντας πως ο μόνιμος κάτοικος στην Ελλάδα παρουσιάζει 0,5% πιθανότητα να χάσει την ζωή του ή να τραυματιστεί σοβαρά από τροχαίο.
«Η συστηματική αστυνόμευση μπορεί να φέρει άμεσα και σημαντικά αποτελέσματα στην μείωση των νεκρών και σοβαρά τραυματιών», επισημαίνει στο έθνος ο κ. Τσιάνος, ο οποίος προσθέτει ότι η μείωση της ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα δεν είναι επιλογή αλλά ανάγκη: «Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του ευάλωτου χρήστη, δηλαδή του πεζού, του χρήστη μοτοσυκλέτας, ποδηλάτου ή ηλεκτρικού πατινιού σε περίπτωση ατυχήματος είναι 20%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού ξεπερνά το 80%».
«Η αστυνόμευση ένα από τα βασικά μέτρα»
Ο ίδιος εξηγεί πως σε δημοσκοπήσεις που γίνονται για τα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες στις πρώτες θέσεις βρίσκεται συνήθως το κυκλοφοριακό και η στάθμευση. «Η οδική ασφάλεια δεν υπάρχει ως απάντηση. Και εφόσον η κοινωνία δεν πιέζει και δεν ενδιαφέρεται, η πολιτεία αδρανεί», τονίζει ο κ. Τσιάνος και συνεχίζει:
«Η αστυνόμευση είναι ένα από τα βασικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την οδική ασφάλεια σε συνδυασμό με τα πολλά και σχετικά χαμηλά πρόστιμα, τα οποία όμως θα επιβάλλονται συχνά. Το κυρίαρχο που λείπει όμως στο θέμα της οδικής ασφάλειας είναι ένας φορέας – ”ηγέτης”, ο οποίος θα συντονίζει όλες τις δράσεις, θα ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το θέμα και θα λογοδοτεί γι΄αυτό. Γι΄αυτό και αναμένουμε τη λειτουργία του κεντρικού φορέα οδικής ασφάλειας, ο οποίος εξαγγέλθηκε από το υπουργείο».
Ακόμη, ο κ. Τσιάνος επισημαίνει και την ανάγκη εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας έως το 2030, το οποίο έχει εκπονηθεί από το Ε.Μ.Π. για το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και προτείνει 200 ιεραρχημένα μέτρα Οδικής Ασφάλειας, ενώ ορίζει συγκεκριμένους δείκτες επίδοσης χωρίς όμως ακόμα να έχει θεσμοθετηθεί. «Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων πιστεύει πολύ στην εφαρμογή του. Πρέπει να το εφαρμόσουμε όσο καλύτερα και όσο πιο γρήγορα γίνεται. Ολοκληρωμένα και όχι αποσπασματικά», καταλήγει.