Η σύμβαση προμήθειας των επτά καναδικών πυροσβεστικών αεροσκαφών κατατέθηκε στη Βουλή, όμως οι αστερίσκοι που βρίσκονται στη σύμβαση είναι τόσο πολλοί που δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για το αν και κατά πόσο τα νέου τύπου αεροσκάφη θα είναι διαθέσιμα για την αντιπυρική προστασία της Ελλάδας.
Συγκεκριμένα, επικαλούμενη το εμπορικό απόρρητο, πράγμα ασυνήθιστο για ένα εμπορικό αεροσκάφος, η κυβέρνηση δεν έδωσε στη Βουλή συγκεκριμένα άρθρα, όπως το άρθρο 2 (αγοραπωλησία αεροσκάφους, ανταλλακτικά και υπηρεσίες υποστήριξης πελατών), το άρθρο 3 (τίμημα αγοράς και όροι πληρωμής), το άρθρο 4 (επιθεωρήσεις, αποδοχή και παράδοση αεροσκάφους), το άρθρο 8 (αποζημίωση και περιορισμός ευθύνης), και το σύνολο των παραρτημάτων που ορισμένα από αυτά θεωρούνται κρίσιμα, όπως οι παρεχόμενες εγγυήσεις, οι τιμές και οι όροι πληρωμής, η πολιτική υποστήριξης των αεροσκαφών από τον κατασκευαστή και η υποστήριξη μετά την πώληση.
Τα ερωτήματα γίνονται ακόμα εντονότερα αν συμπεριληφθεί στην εξίσωση ότι, προκειμένου η εταιρία να ανοίξει γραμμή παραγωγής, αναμένει μέχρι 31/12/2024 παραγγελίες αεροσκαφών από τους αρχικούς πελάτες, ο αριθμός των οποίων αποκρύπτεται από το σχέδιο σύμβασης που έχει κατατεθεί (αρ 2.2), αλλιώς η παραγωγή δεν θα προχωρήσει. Επομένως, μέχρι να εκπληρωθεί ο όρος αυτός, η παραγγελία μας είναι στον αέρα. Και το ερώτημα που τίθεται ακόμα και από τους πλέον καλόπιστους δεν είναι άλλο από το ποια η σκοπιμότητα να έρθει μόνο το ανώδυνο τμήμα της σύμβασης στη Βουλή για έγκριση; Είναι η επιχείρηση διάχυσης ευθυνών στο αν κάτι στο μέλλον πάει στραβά ή ακόμα μια προσπάθεια ωραιοποίησης της κατάστασης μέσω επικοινωνιακών τεχνασμάτων.
Οπως, μάλιστα, σημειώνει ο έγκυρος ιστότοπος militaire.gr, για πρώτη φορά στα χρονικά για τέτοιου είδους προμήθειες προβλέπεται στο άρθρο 3 το δικαίωμα του πρωθυπουργού να υπογράψει τη σύμβαση. Το θέμα του κόστους προμήθειας είναι επίσης ασαφές. Δεν περιέχεται στα κείμενα που έχουν κατατεθεί στη Βουλή, ενώ στην έκθεση του ΓΛΚ αναφέρεται: «Σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο και την ισχύουσα, κατά τη σύνταξη της έκθεσης, ισοτιμία ευρώ – δολαρίου ΗΠΑ, η εν λόγω δαπάνη εκτιμάται στο ποσό των περίπου 361.000.000 ευρώ. Κατά το μέρος όπου η δαπάνη αυτή θα χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους, θα συμβάλει στην ουδετερότητα του δημοσιονομικού αποτελέσματος. Περαιτέρω, ενδέχεται να προκύψουν πρόσθετες επιβαρύνσεις που απορρέουν από υποχρεώσεις της χώρας μας ως αγοραστή, όπως αυτές περιγράφονται στη σύμβαση και στα παραρτήματα αυτής».
Αξίζει να σημειωθεί πως η Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κράτη-μέλη της έχουν συμφωνήσει με την κυβέρνηση του Καναδά και την εταιρία De Havilland Canada (DHC) την προμήθεια 24 Canadair τελευταίας γενιάς. Τα περισσότερα εξ αυτών θα πάνε στην Ελλάδα και την Ισπανία – από επτά-, η Γαλλία θα προμηθευτεί τέσσερα, ενώ η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Κροατία θα αγοράσουν από δύο αεροσκάφη. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, οι παραδόσεις των νέων Canadair αναμένεται να ολοκληρωθούν έως το 2030.