Ένα από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα ναυτιλιακά περιοδικά, το Lloyd’s List, αναλύει το πώς ο κόλπος της Λακωνίας, έβαλε… λουκέτο (προσωρινό) στο «πετρελαϊκό hotspot» που είχε δημιουργήσει η Ρωσία στην περιοχή, με τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο (STS).
Αυτός ο άτυπος κόμβος logistics για τις STS μεταφορές, τίθεται υπό τη δικαιοδοσία ελέγχου του κράτους λιμένα, δηλαδή της Ελλάδας.
Ο λόγος είναι κάποιες ασκήσεις του Πολεμικού Ναυτικού καθώς η NAVTEX που εκδόθηκε έπαιξε ρόλο στην αποχώρηση των δεξαμενόπλοιων από την περιοχή. Δεν αποκλείεται να είναι προσωρινή βέβαια και μόλις λήξη η ισχύς της αγγελίας, να επιστρέψουν.
The red markers are tanker vessels. As of the morning of May 7 (while the NAVTEX is still in place) what we see is that these tanker vessels just moved South of the Laconian Gulf while still being on international waters.#RussianOil #greece https://t.co/7T5EMX8PC6 pic.twitter.com/AA6UJCa6Sg
— Daphne Tolis (@daphnetoli) May 7, 2024
Γράφει αρχικά η αρθρογράφος Michelle Wiese Bockmann:
«Την 1η Μαΐου τάνκερ απέπλευσαν από ύδατα ανοιχτά του Μεσσηνιακού κόλπου. Είχε γίνει μια από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές για τις μεταφορές ρωσικών φορτίων, αφού οι δυτικές ρυθμιστικές αρχές επέβαλαν για πρώτη φορά κυρώσεις στον τομέα πετρελαίου και ναυτιλίας της Μόσχας, σχεδόν πριν από δύο χρόνια».
Και συνεχίζει με την ανάλυση της κατάστασης:
«Ένα κρίσιμο hotspot μεταφοράς ρωσικού αργού από πλοίο σε πλοίο (STS) έκλεισε για τους πλοιοκτήτες, μετά την επέκταση των εδαφικών ορίων στα ανοιχτά της Καλαμάτας, στην Ελλάδα, ώστε να τεθούν τα ύδατά της υπό τη δικαιοδοσία ελέγχου του κράτους λιμένα. Επίσης, τα τοπικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το ναυτικό διεξήγαγε ναυτική υδρογραφική άσκηση από 1-9 Μαΐου. Περισσότερα από 16 δεξαμενόπλοια που είχαν συγκεντρωθεί στα ύδατα του Λακωνικού κόλπου απέπλευσαν γρήγορα από την περιοχή τα ξημερώματα της 1ης Μαΐου και για πρώτη φορά τους τελευταίους 18 μήνες, η περιοχή ήταν απαλλαγμένη από ρωσικά πλοία».
Η προστατευόμενη φύση του κόλπου, μαζί με το μικρότερο όριο των έξι ναυτικών μιλίων, παρείχαν διεθνή ύδατα στα δεξαμενόπλοια για να πραγματοποιήσουν μεταφορές STS ρωσικού αργού, εκτός της δικαιοδοσίας ελέγχου των ελληνικών Αρχών.
Η Καλαμάτα, όπως συνεχίζει το άρθρο, έχει χρησιμεύσει ως κρίσιμος κόμβος εφοδιαστικής για φορτία στη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, με δεξαμενόπλοια και από τις δύο περιοχές που φτάνουν εκεί για να μεταφερθούν σε πλοία για μετέπειτα ταξίδια στην Κίνα, τη Δυτική Αφρική ή την Ινδία.
Οι μεταφορές υψηλού κινδύνου έχουν προκαλέσει εδώ και καιρό κριτική για τους κινδύνους για την ασφάλεια και το περιβάλλον που δημιουργούνται από γερασμένα, «ανώνυμα» δεξαμενόπλοια, πολλά με άγνωστη ασφάλεια και μικρή τεχνική επίβλεψη, τόσο κοντά στις ελληνικές ακτές.
Η πρακτική έχει καταδικαστεί σε συζητήσεις στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ως επικίνδυνη και άναρχη.
Τα δεξαμενόπλοια που προηγουμένως βρίσκονταν στα ύδατα της Καλαμάτας, έπλευσαν νότια για να πραγματοποιήσουν αρκετές μεταφορές STS σε διεθνή ύδατα, λίγο έξω από τα νέα όρια της Ελλάδας, με όριο τις 3-4 Μαΐου.
Εάν αυτές οι μεταφορές πραγματοποιούνταν στα ύδατα της Ελλάδας, τα πλοία θα υπόκειντο σε ευρωπαϊκές κυρώσεις για το ρωσικό πετρέλαιο και τη ναυτιλία και θα χρειάζονταν άδεια από το κράτος λιμένα για τις μεταφορές STS.
Ο πολύ μεγάλος μεταφορέας αργού πετρελαίου (VLCC), Mur (IMO: 9288875), με σημαία Καμερούν, πραγματοποίησε δύο μεταφορές, με το επίσης VLCC, Zevs, υπό σημαία Καμερούν (IMO: 9168946) και το suezmax Limo (IMO: 9185528) κατά τη συγκεκριμένη περίοδο και παραμένει στην περιοχή, όπως αναφέρει το Lloyd’s List.
Το Καμερούν είναι η σημαία με τις χαμηλότερες επιδόσεις από τις 66 που αναφέρονται στο Μνημόνιο Συνεννόησης του Παρισιού και η μόνη που έχει χαρακτηριστεί ως «πολύ υψηλού κινδύνου».
Άλλα πλοία που απέπλευσαν από τον Λακωνικό κόλπο, «περιπλανώνται» τώρα στα διεθνή ύδατα ανοιχτά της Μάλτας, ένα άλλο hotspot στη Μεσόγειο για την ενοποίηση φορτίου και την πλωτή αποθήκευση ρωσικού αργού και εξευγενισμένων προϊόντων.
*κεντρική φωτογραφία αρχείου
Δείτε επίσης:
This article conveys wrong information