Η Ελλάδα για άλλη μια φορά ανακοίνωσε παράταση στις ναυτικές ασκήσεις στο Λακωνικό Κόλπο, νότια της Πελοποννήσου, «σε μια περιοχή που προηγουμένως θεωρούνταν ύποπτη ότι φιλοξενούσε μια σειρά μεταφορών από πλοίο σε πλοίο (STS) πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, πιθανώς ρωσικής καταγωγής», όπως αναφέρει το insurancemarinenews.com.
Κατ αυτόν τον (επαναλαμβανόμενο) τρόπο, οι ρωσικές μεταφορές STS κοντά στην Καλαμάτα, μειώθηκαν σημαντικά τον Μάιο, σχολιάζουν εξειδικευμένες ναυτιλιακές ιστοσελίδες.
Η ιστορία είναι γνωστή και κρατά εδώ και καιρό:
Οι επιχειρήσεις STS είχαν γίνει πιο συνηθισμένες, δεδομένου ότι η Ομάδα των Επτά και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισαν να περιορίσουν την πώληση ρωσικού αργού και πετρελαϊκών προϊόντων, γεγονός που οδήγησε σχεδόν όλο το ρωσικό αργό πετρέλαιο να αποσταλεί στην Ασία, απαιτώντας τη μετάβαση σε μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια για μεγαλύτερα ταξίδια.
Τα διεθνή ύδατα ανοιχτά του Λακωνικού Κόλπου είχαν μετατραπεί σε μια από τις πιο δημοφιλείς περιοχές για ρωσικές δραστηριότητες STS πετρελαίου και ειδών του στην Ευρώπη, λόγω της απόστασής τους τόσο από τα ρωσικά λιμάνια, όσο και από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία προσφέρει πρόσβαση στις ασιατικές αγορές.
Interesting development! Greece’s grip on the Laconian Gulf will impact oil logistics. #Russianoil
— Riviera (@TourAutoRiv) May 22, 2024
Παράταση στην παράταση
Ένας μικρός αριθμός πετρελαιοφόρων που είχαν εισέλθει και είχαν βρει «καταφύγιο» στα ύδατα ανοιχτά της νότιας Ελλάδας για να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, αναγκάστηκαν να αναχωρήσουν ξανά, αφού το Πολεμικό Ναυτικό εξέδωσε εκ νέου ανακοίνωση ότι θα πραγματοποιούσε ασκήσεις στην περιοχή.
Πριν καν περάσουν 24 ώρες από τη λήξη της προηγούμενης NAVTEX, τα τάνκερ εμφανίστηκαν ξανά στο Λακωνικό Κόλπο!
Όπως σχολιάζει το άρθρο, «ο Λακωνικός Κόλπος, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, έχει γίνει μια ζωτικής σημασίας περιοχή εφοδιαστικής για το εμπόριο ρωσικών καυσίμων και αργού. Τα φορτία εναλλάσσονται μεταξύ πλοίων πριν από τη μεταφορά σε Ασιάτες πελάτες».
Η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει εκδώσει μια σειρά από ειδοποιήσεις NAVTEX ή προειδοποιήσεις πλοήγησης, επισημαίνοντας στρατιωτικές ασκήσεις στη θέση του Λακωνικού Κόλπου τον Μάιο, προτρέποντας τα σκάφη να αποφύγουν την τοποθεσία.
Μόλις την Παρασκευή (24/5), ο σταθμός του Ηρακλείου παρέτεινε τη NAVTEX έως τις 24 Ιουνίου σε δύο περιοχές, με τα δεξαμενόπλοια να έχουν αποχωρήσει… ξανά, σε ένα παιχνίδι γάτας-ποντικού.
Υπάρχει πιθανότητα η NAVTEX να παραταθεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μετά τις 24 Ιουνίου, ενημέρωσαν πηγές του ελληνικού Υπουργείου Άμυνας στο Reuters, όπως μετέφερε την πληροφορία το marinelink.com.
Ο Έλληνας αξιωματούχος πρόσθεσε ότι οι μεταφορές STS σε ανοιχτή θάλασσα, πέρα από την περιοχή του Λακωνικού Κόλπου, είναι δύσκολο να διεξαχθούν και αυτός μπορεί να είναι ένας λόγος πίσω από τη μείωση της δραστηριότητας STS.
Θέουτα, Αίγυπτος, Μάλτα, Ελλάδα
Τα δεξαμενόπλοια που φέρνουν ρωσικό πετρέλαιο έπρεπε ήδη να εγκαταλείψουν τη Θέουτα της Ισπανίας, παλαιότερα δημοφιλής χώρος STS, καθώς οι ισπανικές αρχές ενίσχυσαν τους κανόνες σχετικά με τις μεταφορές από πλοίο σε πλοίο ως απάντηση τόσο σε κυρώσεις όσο και σε πιθανούς περιβαλλοντικούς κινδύνους.
Οι επιχειρήσεις STS πετρελαίου Urals έχουν μετακινηθεί νότια προς τα λιμάνια Damietta και Port Said της Αιγύπτου, όπου ανεφοδιάζονται Ρώσοι προμηθευτές πετρελαίου. Η Aframax μεταφέρει πετρέλαιο σε μεγαλύτερα VLCC (πολύ μεγάλοι μεταφορείς αργού), είπαν οι έμποροι. Ωστόσο, η αλλαγή σε μια πιο νότια περιοχή συνεπάγεται πρόσθετο κόστος.
Οι επιχειρήσεις STS ρωσικών ειδών πετρελαίου μετακινήθηκαν επίσης από ύδατα ανοιχτά της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου στις αρχές Απριλίου, αλλά και στη Μάλτα, όπου τον περασμένο μήνα μεταφέρθηκαν περισσότερες από 320.000 παρτίδες καυσίμων και νάφθας για περαιτέρω αποστολή, σύμφωνα με πληροφορίες του LSEG.
Τουλάχιστον άλλες 300.000 παρτίδες προϊόντων πετρελαίου που συσκευάστηκαν στα ρωσικά λιμάνια τον Μάιο κατευθύνονται στη Μάλτα για διάθεση.
Τέσσερα δεξαμενόπλοια γεμάτα με ρωσικό ντίζελ υψηλής περιεκτικότητας σε θείο και VGO, εκφορτώθηκαν επίσης σε άλλα δεξαμενόπλοια στο αγκυροβόλιο του Port Said, από όπου τα φορτία μετακινούνται προς τη Φουτζέιρα και ασιατικές χώρες, πρόσθεσαν πηγές.
Δεν υπάρχουν ρωσικές προμήθειες πετρελαίου Urals στον Λακωνικό Κόλπο – οι οποίες επειδή στην αρχή του έτους ήταν στην πραγματικότητα 200.000-400.000 μετρικοί σωροί μηνιαίως – να προετοιμάζονται τον Μάιο, αφότου το τρέχον φορτίο Urals στις αρχές του μήνα, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG ήταν 280.000 μετρικοί τόνοι που παραδίδεται στην Ινδία από το δεξαμενόπλοιο Mur.
*φωτογραφία αρχείου
Βέβαια! ας το παίξουμε σκληροί μαδερ φακερς στην Ρωσία, ως προς την τουρκική παράνομη δραστηριότητα σε οοοολο το Αιγαίο κ άλλου, κάνουμε όχι μόνο την πάπια αλλά κυρίως βαθύτατες υποκλίσεις στον μπάρμπα Ερντογάν….