Το πρόβλημα που υφέρπει εξαιτίας όλων των πρόσφατων ενεργειών της τουρκικής κυβέρνησης απέναντι σε Ελλάδα και Κύπρο σχετίζεται φυσικά και με τον αγωγό φυσικού αερίου East Med, εφόσον πολλές από αυτές τις ενέργειες γίνονται για την κυριαρχία, αλλά και τη μοιρασιά των κοιτασμάτων των υδρογονανθράκων σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.
Σύμφωνα με το ΑΠΕ, υπάρχει έντονη κινητικότητα εκ μέρους των εμπλεκόμενων χωρών σε σχέση με τον East Med, ο οποίος σχεδιάζεται να μεταφέρει αέριο από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη.
Ανώτατες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν επιβεβαιώνουν αλλά ούτε διαψεύδουν πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν, σύμφωνα με τις οποίες στις αρχές του χρόνου θα υπογραφεί διακρατική συμφωνία μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας για την προώθηση του αγωγού.
Τονίζουν, ωστόσο, ότι οι χώρες είναι δεσμευμένες για την υλοποίηση του έργου και υπενθυμίζουν τη συνάντηση που είχε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στη Μαδρίτη, στο πλαίσιο της Διεθνούς Διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα, με τον Ισραηλινό ομόλογό του, Yuval Steinitz, κατά την οποία οι δύο πλευρές επανέλαβαν τη δέσμευσή τους για τη στήριξη τόσο του East Med όσο και της ηλεκτρικής διασύνδεσης από την Κρήτη μέχρι το Ισραήλ, μέσω Κύπρου.
Στην ίδια συνάντηση, εξάλλου, ο κ. Χατζηδάκης είχε εκφράσει «τις ευχαριστίες της Ελληνικής Δημοκρατίας για την υποστήριξη της ισραηλινής πλευράς προς την Ελλάδα σε σχέση με το προσφάτως υπογραφέν νομικά ανυπόστατο Μνημόνιο μεταξύ Τουρκίας και Αλ Σαράτζ (κυβέρνηση της Τρίπολης στη Λιβύη».
Οι πηγές του ΥΠΕΝ ανέφεραν ακόμη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι στο ίδιο μήκος κύματος, δηλαδή υπέρ της προώθησης του έργου τάσσεται πλέον και η Ιταλία.
Εξάλλου, σε δηλώσεις του σήμερα στον τ/σ Σκάι, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι ο αγωγός EastMed θα προχωρήσει ό,τι κι αν λέει ο Ερντογάν, ο οποίος θέλει διακαώς να εμπλέξει την Τουρκία στην υπόθεση του αγωγού, σημειώνοντας ακόμη ότι «Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε μπροστά με βάση το διεθνές δίκαιο».
Οι προκαταρκτικές μελέτες, που έχουν γίνει για τον αγωγό Εast Med, δείχνουν ότι το έργο είναι τεχνικά εφικτό αλλά και οικονομικά βιώσιμο, καθώς το κόστος μεταφοράς του αερίου είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με τις εναλλακτικές επιλογές.