Σε κερδισμένο στοίχημα εξελίσσεται η εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου στη χώρα μας, καθώς μέσα σε πέντε, περίπου, εβδομάδες, η νομοθεσία και ο ελεγκτικός μηχανισμός για τη «μάχη κατά του καπνού», που είχε κηρύξει και επισήμως στις 19 Νοεμβρίου ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ενεργοποιήθηκαν πλήρως.
Με βάση τα στοιχεία των ελέγχων που ξεκίνησαν από τις 20 Νοεμβρίου και συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό σε όλους τους κλειστούς δημόσιους, όπου απαγορεύεται το κάπνισμα, τα οποία δημοσιοποίησε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, ελέγχθηκαν 568 χώροι – εστιατόρια, καφετέριες, μπαρ, παιδότοποι, internet καφέ, κυλικεία θεάτρων, νυχτερινά κέντρα- σε 28 πόλεις όλης της επικράτειας, από κλιμάκια των ΕΑΔ- ΕΛΑΣ.
Στους περισσότερους χώρους, και πιο συγκεκριμένα στο 75% των περιπτώσεων, οι έλεγχοι δεν έδειξαν καμία παράβαση. Σε 142 περιπτώσεις όμως καταγράφηκαν παραβάσεις, όπως το κάπνισμα από θαμώνες αλλά και η μη σήμανση, η ύπαρξη σταχτοδοχείων, κοκ.
Συνολικά, επιβλήθηκαν πρόστιμα σε 21 φυσικά πρόσωπα (καπνίζοντες), γιατί κάπνιζαν σε χώρο που δεν επιτρέπονταν, με το ύψος των προστίμων να φτάνει τα 2.100 ευρώ, ενώ πρόστιμα ύψους 48.000 ευρώ επιβλήθηκαν και στους υπευθύνους των ελεγχόμενων χώρων.
Ο απολογισμός της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας περιλαμβάνει στον απολογισμό της και την ενημέρωση υπό μορφή συστάσεων των ελεγκτικών οργάνων κατά τα διαστήματα 2 με 3 και 8 με 14 Νοεμβρίου, πριν από την επίσημη εφαρμογή του νόμου. Από το σύνολο των 230 επιχειρήσεων που ελέγχθηκαν, στο 49% των περιπτώσεων, οι υποδειχθέντες από τους υπευθύνους ως εξωτερικοί χώροι ενέπιπταν στους περιορισμούς του αντικαπνιστικού νόμου καθώς ήταν στεγασμένοι και περίκλειστοι.
Στο 59%, εξάλλου, διαπιστώθηκε είτε πλήρης απουσία είτε ελλιπής σήμανση για την απαγόρευση του καπνίσματος, ενώ στο 35% των καταστημάτων διαπιστώθηκε απουσία μέτρων αποτροπής του καπνίσματος (κυρίως ύπαρξη σταχτοδοχείων).
«Η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης, η ετοιμότητα του ελεγκτικού μηχανισμού, αλλά, πάνω απ’ όλα, η συμμετοχή των πολιτών, κατέδειξαν, πως η ελληνική κοινωνία ωριμάζει και υποστηρίζει ενεργά τις πρωτοβουλίες ενάντια στις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος», διαπιστώνει ο διοικητής της Αρχής, κ. Άγγελος Μπίνης.
«Οι πολίτες αγκάλιασαν την εφαρμογή της αντικαπνιστικής νομοθεσίας, αναγνωρίζοντας τον θετικό αντίκτυπο αυτής της προσπάθειας στην καθημερινότητα. Η προστασία της δημόσιας υγείας, η διασφάλιση της ισότιμης λειτουργίας των επιχειρήσεων, η βελτίωση της κοινωνικής ευεξίας και του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της χώρας και ειδικότερα του δικαιώματος των νέων, των εγκύων, των μητέρων, των ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων να απολαμβάνουν την βόλτα τους απαλλαγμένοι από τις δυσάρεστες συνέπειες του παθητικού καπνίσματος, είναι μόνο λίγα από τα οφέλη του αντικαπνιστικού νόμου», καταλήγει.
Διαβάστε επίσης: «Βαλτώνουν» 152.000 συντάξεις – Αυξήθηκαν κατά 27.000 μέσα σε 6 μήνες!
Οι κλήσεις στη γραμμή 1142
Από τις 20 Νοεμβρίου τέθηκε σε λειτουργία και η τηλεφωνική γραμμή 1142, με πολλαπλό ρόλο, να ενημερώνει για τον αντικαπνιστικό νόμο, να δέχεται καταγγελίες, να κατευθύνει μέσα στο σύστημα υγείας τους καπνιστές που επιθυμούν να κόψουν το κάπνισμα.
Μέχρι σήμερα η γραμμή 1142 έχει δεχθεί συνολικά 7.392 κλήσεις, με τις μισές, περίπου, από αυτές να αφορούν σε καταγγελίες για χώρους όπου παρά την αντικαπνιστική νομοθεσία, τα σύννεφα του καπνού είναι… πυκνά.
Για την ακρίβεια, έγιναν 3.207 καταγγελίες (ποσοστό 43,38% των κλήσεων), ενώ, περίπου 2 στις 10 τηλεφωνικές κλήσεις (1.741 κλήσεις, ποσοστό 23,55%) είχαν ως περιεχόμενο την αναζήτηση γενικών πληροφοριών για τον αντικαπνιστικό νόμο.
Μικρό, αλλά όχι αμελητέο, παραμένει το ποσοστό εκείνων που τηλεφωνούν αναζητώντας βοήθεια για διακοπή καπνίσματος, καθώς υποβλήθηκαν 472 αιτήματα βοήθειας για διακοπή καπνίσματος (ποσοστό 6,39% επί των κλήσεων).
Σε 975 τηλεφωνήματα, τέλος, οι πολίτες έκλεισαν τη γραμμή πριν συνομιλήσουν με εκπρόσωπο (13,19%), 438 κλήσεις δεν ολοκληρώθηκαν (5,93%) και σε 559 κλήσεις το θέμα δεν αφορούσε κάτι από τα προαναφερθέντα (7,56%).