Είδος…πολυτελείας οι διακοπές! «Σε δημοφιλείς προορισμούς δύσκολα θα ξοδέψει κανείς κάτω από 2.000 ευρώ»

Απλησίαστες οι Κυκλάδες - Τι εξηγεί ο διευθυντής του ΙΕΛΚΑ

Must Read

Την ώρα που η ακρίβεια αποτελεί μάστιγα για τα νοικοκυριά κι ενώ το πακέτο των διακοπών έχει μετατραπεί σε…βραχνά για τους Έλληνες, που προκειμένου να περάσουν λίγες ημέρες χαλάρωσης και ξεκούρασης μακριά από τα άγχη και την πίεση, βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, οι τιμές για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και τα καταλύματα δείχνουν να έχουν πάρει «φωτιά».

Ενδεικτικές της κατάστασης που επικρατεί είναι οι εξής αυξήσεις:

  • +19,7% αεροπορικά εισιτήρια
  • +12,7% πακέτο διακοπών
  • +12% ξενοδοχεία

Αναφορά στην κατάσταση και στα πακέτα των διακοπών έκανε, μιλώντας νωρίτερα σήμερα το πρωί σε τηλεοπτική εκπομπή, ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Λευτέρης Κιοσές.

«Όταν πηγαίνουν πολλά άτομα μαζί κάπου αυτό προφανώς διαφοροποιεί τις τιμές. Οι μικρότερες ηλικίες έχουν διαφορετικούς τρόπους διακοπών και διαφορετικές ανάγκες και προσέγγιση. Ιούνιο – Ιούλιο – Σεπτέμβριο όπως γνωρίζουμε ότι είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα σε σχέση με τον Αύγουστο», ανέφερε αρχικά και συνέχισε:

«Είναι καλή εποχή για να κάνει κάποιος διακοπές. Αν κάποιος θέλει να πάει διακοπές σε έναν δημοφιλή προορισμό, δύσκολα θα τα βγάλει πέρα με κάτω από 2.000 ευρώ συνολικά. Σε όχι δημοφιλείς προορισμούς είναι καλύτερα. Κυκλάδες και Δωδεκάνησα είναι πιο ακριβά. Πολλοί επιλέγουν και την ηπειρωτική Ελλάδα, για να αποφύγουν το κόστος των ακτοπλοϊκών. Επίσης υπάρχει μία στροφή και στα εξοχικά».

Ένας στους δύο δεν θα κάνει φέτος διακοπές

Την ίδια ώρα, χαρακτηριστικά είναι και τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, που μαρτυρούν τον τεράστιο αντίκτυπο που ασκεί η ακρίβεια στην τσέπη και τη ζωή των Ελλήνων. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μόνο ένας στους δύο θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι 2024 λόγω αυξημένου κόστους σε εισιτήρια και διαμονή και όσοι κάνουν, δηλώνουν ότι θα είναι πιο περιορισμένες και με μειωμένες δαπάνες.

Ακόμη, η χρηματική δαπάνη συνεχίζει να είναι το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων με τάση αποκλιμάκωσης από το δεύτερο κριτήριο που είναι η ποιότητα. Υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα:

  • Το 71% (έναντι 75% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 55% (έναντι 54% το 2023) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 49% (έναντι 48% το 2023) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 42% (έναντι 49% το 2023) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.
  • Το 27% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 27% (έναντι 32% το 2024) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 16% (έναντι 17% το 2024) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Μόλις 3% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Η χρηματική δαπάνη παραμένει το βασικό κριτήριο (57%), αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση μειώνεται (από 69% το 2023) και είμαστε στα επίπεδα του 2022.

Παράλληλα η ποιότητα είναι το κύριο κριτήριο για το 27% των καταναλωτών, αλλά αυξάνεται από 16% του 2023. Άρα τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται σταδιακή αποκλιμάκωση με την «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο βασικά κριτήρια να κλείνει.

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά σημαίνει ότι:

  • 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές το 2024,
  • 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες
  • 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι,
  • 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%

Οι κύριοι λόγοι είναι είτε το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω ανατιμήσεων, αλλά κυρίως τα αυξημένα κόστη σε εισιτήρια (50%) και διαμονή (48%).

Δείτε επίσης:

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις τελευταίες & σημαντικές ειδήσεις.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο YouTube για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Ακολουθήστε το newsbreak.gr στο κανάλι μας στο Viber για να είστε πάντα ενημερωμένοι.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο newsbreak.gr

Tο newsbreak.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το newsbreak.gr ουδεμία νομική ή άλλη ευθύνη φέρει.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

εισάγετε το σχόλιό σας!
Πληκτρολογήστε το όνομα σας

Περισσότερα Βίντεο

Latest News

Διαβάζονται τώρα

More Articles Like This