Μπορεί διαχρονικά η Σαντορίνη να αποτελεί πόλο έλξης για τουρίστες από κάθε γωνιά της Γης, με τα μαγευτικά ηλιοβασίλεματα και την καλντέρα-συνώνυμο του καλοκαιριού, όμως υπάρχει και η άσχημη πλευρά, του υπερτουρισμού και των προβλημάτων. Το αμερικανικό CNN έκανε ρεπορτάζ για το κυκλαδίτικο νησί, αναδεικνύοντας τα ζητήματα που προκύπτουν λόγω της πίεσης και των αμέτρητων επισκεπτών.
«Τα εκθαμβωτικά ασβεστωμένα σπίτια, οι εκκλησίες με τους γαλάζιους τρούλους, ο γαλάζιος ουρανός και η θάλασσα αυτού του μοναδικά εντυπωσιακού ελληνικού νησιού προσελκύουν 3,4 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως, πολύ περισσότερους από τους περίπου 20.000 μόνιμους κατοίκους», σημειώνει το CNN.
Είναι χαρακτηριστικό πως τις ημέρες αιχμής της υψηλής τουριστικής περιόδου, καταφθάνουν στο νησί ως και 17.000 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων και κατευθύνονται σε γνωστά σημεία όπως τα Φηρά και η Οία. «Η Σαντορίνη έχει κερδίσει ακόμη και το παρατσούκλι ”νησί του Instagram” εξαιτίας του αφιλτράριστου μεγαλείου της. Τα στενά πλακόστρωτα δρομάκια και τα μπαλκόνια στα βράχια γεμίζουν από παραθεριστές που θέλουν selfies με το ηλιοβασίλεμα, ενώ οι ντόπιοι ενοχλούνται καθώς κάνουν τις καθημερινές τους δουλειές. Όταν έρχεται το βράδυ, ωστόσο, κάποιοι παραπονιούνται ότι το νησί μετατρέπεται από Times Square σε πόλη – φάντασμα», συνεχίζει το CNN.
Ανώτατο όριο επισκεπτών το 2025
Ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος πρότεινε ανώτατο όριο για τους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, σε 8.000 ημερησίως.
Οι διαμαρτυρίες κατά του υπερτουρισμού αποτέλεσαν σημείο πολιτικής ανάφλεξης στην Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι, με διαδηλώσεις στην Ισπανία, την Ολλανδία και όχι μόνο. Την Πέμπτη, η Βενετία περιόρισε το μέγεθος των τουριστικών ομάδων στα 25 άτομα και απαγόρευσε τα μεγάφωνα, έχοντας πρόσφατα δηλώσει ότι το προσωρινό τέλος εισόδου ήταν επιτυχημένο, αποφέροντας στην πόλη έσοδα περίπου 2,64 εκατομμύρια δολάρια.
«Υπερτουρισμός δεν υπάρχει. Αυτό που βλέπω είναι η έλλειψη δομών», λέει στο CNN Travel ο Gianluca Chimenti, τοπικός τουριστικός πράκτορας και κάτοικος της Σαντορίνης εδώ και 18 χρόνια. Ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτα με εικόνες από τον έντονο συνωστισμό στα hot spots του νησιού τις ώρες αιχμής, ο ίδιος αναφέρει πως η εικόνα τον υπόλοιπο χρόνο είναι πολύ διαφορετική. «Η αλήθεια είναι ότι το νησί είναι άδειο. Αυτή τη στιγμή είναι η χειρότερη εποχή», επισημαίνει.
Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος είναι η περίοδος αιχμής στη Σαντορίνη, αλλά τα κέντρα της πόλης είναι νεκρά μετά τις 9 το βράδυ και τα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία δεν πλησιάζουν ούτε κατά διάνοια τη χωρητικότητα, αναφέρει ακόμα ο τουριστικός πράκτορας. Οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων είναι πολύτιμοι και απαραίτητοι, όπως και οι επισκέπτες με μεγαλύτερη παραμονή που έρχονται με πλοίο ή αεροπλάνο.
Αν δεν θέλει κάποιος να περπατήσει πολύ, το τελεφερίκ είναι η μόνη επιλογή για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων να μεταβούν από το παλιό λιμάνι στο κέντρο της πόλης, επισημαίνει ο Chimenti, και «είναι απολύτως φυσιολογικό να έχεις ουρά, αν τα κρουαζιερόπλοια έρχονται όλα μαζί», τονίζει και συμπληρώνει: «Τα ξενοδοχεία αυτή τη στιγμή βρίσκονται λίγο-πολύ κάτω από το 30% μιας κανονικής σεζόν. Και άλλες επιχειρήσεις στο νησί δέχονται παρόμοιο πλήγμα. Το πρόβλημα είναι ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν κάτι εντελώς διαφορετικό από την πραγματικότητα».